Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-25, 12:50
Hallmat Hallmat är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Oct 2009
Standard Stöld eller inte?

Jag har en liten intressant juridisk sak att dryfta.

I april förra året separerade ett par i vårt hus, vi kan kalla dem Hon och Han. De ägde 50% var av lägenheten och det var han som flyttade. Lägenheten bjöds ut till försäljning och hon flyttade först i mitten av januari i år.

I höstas frågade hon mig om föreningen ville köpa den häcksax och grästrimmer jag tidigare alltid trott varit föreningens. Men hon sa att det var hennes privata och som hon och han hade haft med sig från deras tidigare boende. Jag tyckte detta lät som en bra deal så föreningen köpte dessa grejer för 750 spänn.

Strax efter hon flyttat upptäckte jag att dessa saker inte fanns kvar. Det tog lång tid innan jag fick kontakt med henne då hon var på semester. Men nu i dagarna har jag fått veta att det är han som tagit sig in i huset och tagit dem. Han säger att hon inte hade rätt att sälja dessa grejer då han anser att de är hans. Hon säger i sin tur att detta är stöld, att han gjort intrång i huset och att en advokat har sagt att deras gemensamma grejer tillfaller henne. Hur det är med den saken lägger jag mig inte i.

Det intressanta här, rent bostadsrättsjuridiskt, är väl när man egentligen upphör att vara medlem i en förening och om man har tillträde till huset, även om man egentligen inte ”ska” kunna komma in. Han lämnade ifrån sig nyckeln i samband med att han flyttade (han säger dock att hon ”tog” nycklarna) och hon, som då var ordförande, ändrade portkoden så att han inte skulle kunna komma in.

Hon påstår alltså att han olovligt tagit sig i huset och stulit av föreningen. Stämmer detta? Även om han fysiskt inte bott i huset så måste han väl ändå ha varit medlem, i alla fall till dess kontrakt skrevs med ny br-innehavare, och som sådan också ha tillträde till huset. Det enda hon var intresserad av när jag meddelade att han tagit grejerna var hur han hade kommit in. Men det hade jag inte ens frågat om. Jag ser inte detta som stöld utan tycker egentligen att det är helt OK att han gått in och tagit sakerna – om de nu är hans.

Vad tycker ni andra?
Svara med citat
Gammal 2011-02-25, 13:19
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Rörig situation skulle jag vilja säga.
Ifall det är hans grejor har hon sålt dem olovligt.
Föreningen har ju köpt i god tro.
Någon har begått egenmäktigt förfarande. Men föreningen kan inte få tillbaka grejerna utan att polisanmäla. Såvitt jag förstår. Men vem skall ni polisanmäla? Kanske bäst att låta polisen utreda den frågan.
I annat fall är det bara att släppa frågan. Och hoppas att ingen i föreningen anser att du eller styrelsen, ifall det finns beslut på inköpet, skall ställas till svars för de 750:- förstås.
Svara med citat
Gammal 2011-02-25, 14:32
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Varför inte kräva henne på återbetalning?

Hon har tagit betalt för prylar utan att överlämna dom. Om han har stulit hennes (eller föreningens saker) får det vara en sak mellan dem, men har man inte levererat det man har sålt kan det väl inte anses vara ett gitigt köp? Men inte skulle jag göra polissak av 750 kr.
Svara med citat
Gammal 2011-02-25, 14:49
Hallmat Hallmat är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Oct 2009
Standard

Självfallet har jag krävt henne på återbetalning. Antingen det eller att hon/han ger oss det vi har betalt för.

Vad som är vems och om återbetalning eller tillbakalämning av prylar ska ske är en sak mellan dem. Det som jag dock tycker är intressant är huruvida han fortfarande var medlem i föreningen - och alltså hade rätt att komma in i huset och ta saker som han ansåg vara hans.

Om han i och med flytten samt genom att lämna tillbaka nycklarna rent juridiskt slutade att vara medlem i föreningen så hamnar saken i ett annat läge. kan man börja prata om stöld. Man jag anser, som sagt, att han fortfarande var medlem i föreningen och därför hade rätt att komma in i huset.
Svara med citat
Gammal 2011-02-25, 15:55
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Som jag uppfattar det har det ingen betydelse om han fortfarande var medlem och hade rätt att ta sig in i huset.
Om föreningen har köpt sakerna i god tro och de står i föreningens redskapsförråd, så rubbar han annans besittning genom att bortföra föremålen.
Det har han inte rätt att göra på egen hand även om han är den rättmätige ägaren.
Svara med citat
Gammal 2011-02-25, 16:12
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Om föreningen har köpt sakerna i god tro och de står i föreningens redskapsförråd, så rubbar han annans besittning genom att bortföra föremålen.
Det har han inte rätt att göra på egen hand även om han är den rättmätige ägaren.
Så uppfattar jag det också. Det är t o m. så att föreningen, ifall den gjort en polisanmälan, inte skulle kunna flytta in föremålen i sin redskapsbod ifall han ställer tillbaka dem utanför. Utan föreningen blir tvungen att tillkalla polis för omhändertagande av stöldgodset. Annars gör sig föreningen skyldig till samma sak som den blivit utsatt för.

Ifall historien skulle gått rätt tillväga så: Skulle mannen i denna historia ha polisanmält frun, polisen skulle då kommit till föreningen för att omhänderta stöldgodset. Utredning skulle påbörjats och åklagaren skulle bli tvungen till att ta ställning till ifall föreningen gjort sig skyldig till häleri eller köpt sakerna i god tro.

Men man vet ingenting. Separation är en sak. Genomförd skilsmässa en annan. Äktenskapsförord en tredje. O s v. Polisen kanske skulle komma fram till att det var gemensam egendom.
Trist att föreningen skall bli lidande i en historia som redan från början bjuder på tragik.
Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 08:50
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard När upphör egentligen medlemskapet?

Jag tycker frågan om när man upphör att vara medlem är intressant och den förtjänar att diskuteras även om det inte hade betydelse i fallet med häcksaxen.

Brl säger i 2 kap att
Citat:
11 § En medlem som inte har någon bostadsrätt i föreningen kan utträda ur föreningen och får av orsak som anges i stadgarna uteslutas ur denna.
En medlem som upphör att vara bostadsrättshavare skall anses ha utträtt ur föreningen, om inte styrelsen medgett att han får stå kvar som medlem. Detta gäller inte om bostadsrätten upphört på grund av att det hus i vilket lägenheten finns har övergått till en ny ägare.
Det tolkar jag som att i detta fallet upphör medlemskapet det datum överelåtelseavtalet skrivs på.
Synpunkter?
Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 12:03
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Jag förmodar att medlemskapet upphör först när förpliktelsen att betala
årsavgift upphör, alltså först när köparen tillträder bostadsrätten.
Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 12:21
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Jag förmodar att medlemskapet upphör först när förpliktelsen att betala
årsavgift upphör, alltså först när köparen tillträder bostadsrätten.
Vad är det som ger stöd för att förpliktelsen gentemot föreningen varar längre än överlåtelsedagen, dvs t.ex. tills tillträdesdagen?
Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 21:50
Mr Magoo Mr Magoo är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jun 2010
Standard När upphör medlemskapet?

Det upphör som flera har skrivit vid tillträdet.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ägare eller inte av bostadsrätt, vid ombildning till brf? Köpare Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 12 2010-01-06 12:21
Bostadsbubbla eller inte? - Privata Affärer Admin Senaste Nytt 0 2009-10-21 13:53
ROT-avdrag eller inte - kolla här Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2009-04-01 12:00
Varje fel använd krona är en stöld från medlemmarna Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 1 2008-05-23 18:33
Stambytt eller inte i brf, ansvar, ersättning BostadsrättsinnehavareHSB Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 9 2008-03-19 16:45

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:31.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare