Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-15, 00:46
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Och: Jag har aldrig hört talas om att någon kan tvinga avliva inomhuskatter om det inte är vanvård. Ang katter som är utekatter: Mark- och miljödomstol, dom 2000-M 398:

Anmälan från en man att grannarnas katter utgjorde en olägenhet för hans familj, då hans fru var allergisk mot katter, medförde ej åtgärd. Att katter passerade över tomter i ett villaområde ansågs inte som en så betydande störning att det förelåg olägenhet för människors hälsa. Det var familjens sak att freda sig mot katter som trängde in i huset.

Någon dom som skulle säga annat har jag inte sett.
Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 16:53
annmarij annmarij är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2018
Standard

Det betraktas dock inte som en olägenhet för människors hälsa (så kallad sanitär olägenhet) att en katt uträttar sina behov i rabatter, befinner sig på grannens tomt eller hoppar upp på bilar. Kattägare kan inte heller tvingas att hålla sin katt inne för att katten går in i andras hus genom tillfälligt öppna fönster eller dörrar. Sedan 2002 finns en dom i miljödomstolen (mål nr M 398-00) som säger att kattägare inte kan ställas till svars för att deras katt uträttar sina behov i grannars trädgårdar och rabatter. Miljööverdomstolen tog inte upp frågan till prövning vilket medför att ett prejudikat har uppstått. Den som störs av kattens beteende måste själv freda sig, då katten har rätt att röra sig fritt. Det är ingen skillnad om det är en privat tomt eller en offentlig sandlåda.
Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 17:07
Mirre11 Mirre11 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Etik och moral mina vänner. Det är inte trevligt med katter som springer lösa och skiter ner överallt, vem torkar upp?
Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 03:27
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Mirre11 Visa inlägg
Etik och moral mina vänner. Det är inte trevligt med katter som springer lösa och skiter ner överallt, vem torkar upp?
Det löser ju ingenting för att man förbjuder bostadsrättsföreningens katter att vara lösa. Katter rör sig på ett helt otroligt område när de är ute. Så länge det inte är förbjudet på hela orten att ha utekatt så är det tillåtet även i bostadsrättsföreningen. För övrigt förorenar också råttor, igelkottar, sorkar och andra smådjur på samma sätt utan att vi försöker förhindra det.
Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 09:52
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av annmarij Visa inlägg
För övrigt förorenar också råttor, igelkottar, sorkar och andra smådjur på samma sätt utan att vi försöker förhindra det.
Men katterna är under ägarens ansvar det är inte en råtta eller igelkott,.m.m. Problem med råttor tar man hand om väldigt snabbt!

Problemet med katterna kan lösas enkelt genom att vara medlemmarna mer tillmötesgående (se till att katterna inte skiter ner var som helst) istället för att avliva katterna.
Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 14:16
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Mirre11 Visa inlägg
Men katterna är under ägarens ansvar det är inte en råtta eller igelkott,.m.m. Problem med råttor tar man hand om väldigt snabbt!

Problemet med katterna kan lösas enkelt genom att vara medlemmarna mer tillmötesgående (se till att katterna inte skiter ner var som helst) istället för att avliva katterna.

Men så här ser det faktiskt ut: Sedan 2002 finns en dom i miljödomstolen (mål nr M 398-00) som säger att kattägare inte kan ställas till svars för att deras katt uträttar sina behov i grannars trädgårdar och rabatter. Miljööverdomstolen tog inte upp frågan till prövning vilket medför att ett prejudikat har uppstått. Den som störs av kattens beteende måste själv freda sig, då katten har rätt att röra sig fritt. Det är ingen skillnad om det är en privat tomt eller en offentlig sandlåda.
Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 21:21
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Men så här ser det faktiskt ut: Sedan 2002 finns en dom i miljödomstolen (mål nr M 398-00) som säger att kattägare inte kan ställas till svars för att deras katt uträttar sina behov i grannars trädgårdar och rabatter. Miljööverdomstolen tog inte upp frågan till prövning vilket medför att ett prejudikat har uppstått. Den som störs av kattens beteende måste själv freda sig, då katten har rätt att röra sig fritt. Det är ingen skillnad om det är en privat tomt eller en offentlig sandlåda.
Men snälla du, det kan uppfattas som en störning. Det finns många orealistiska domar!!! Om kattskit upplevs som ett problem i föreningen så kan man väl vara tillmötesgående.

Om jag vill spela musik så anpassar jag musiken till vad min gamla granne klarar av, det vill säga låg nivå även om jag har min fulla rätt att spela musik på högre volym. Alla är olika känsliga och vi måste visa varandra hänsyn oavsett vad en dom säger!
Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 21:30
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Hur kan det uppstå ett prejudikat om högsta instansen inte tar upp en fråga till prövning?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Mina motioner. Vilka invändningar kan Styrelsen komma att göra ? Minkowski Bostadsrättsforum 13 2013-11-29 19:38
Dags att avliva myter om HSB Malmö insidern Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2013-04-19 18:39
Balkongnät för katter jansnabb Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2012-01-25 13:43
Styrelsen försöker "mörka" mina motioner Nybörjare Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 15 2011-04-11 20:08
Avrundning av och återkoppling till mina samtliga ekonomitrådar kluringen Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 3 2011-04-04 10:26

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:53.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare