Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-10, 00:38
Anonym ordförande Anonym ordförande är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2018
Standard Kan jag köpa varenda borätt i min förening?

Allt är hypotetiskt, tro det eller ej.

Jag bor i en liten avfolkningsbygd, borätterna i mitt hus kostar ca 20- max 100 tusen. Jag sitter ordförande i styrelsen och har kämpat med ekonomin i 10 år nu och den ser hyfsad ut nu sedan några år tillbaka. Jag vill huset och alla som bor här väl, varenda beslut jag tagit och varenda sak jag gör är för de boende och för huset.

Huset är i bra skick och vi har inga större lån och en bra slant på banken plus rejäla avsättningar (skulle kunna göra oss helt skuldfria redan idag). Skulle uppskatta husets värde till ca 4 miljoner på en öppen marknad med möjlighet till marknadsmässig hyra. 8 lägenheter i bra skick, "bra läge" (med avfolkningsbygds mått mätt) och som sagt fint underhållen byggnad.

Skulle jag på något sätt kunna köpa huset?

Fick tanken för två år sedan och har sedan dess köpt de lägenheter som kommit ut på marknaden, jag har gjort det i 100% lojal familj och vänners namn. Dom/jag äger nu totalt 5 lägenheter av 8, de flesta hyrs ut i andrahand med en 100% lojal styrelses godkännande. Har vissa planer för att komma över de sista 3 också.

Om "jag" sedan äger alla 8, genom "bulvaner" då, och samtidigt sitter i en 100% lojal styrelse förutom HSB-representanten, kan jag på något sätt kasta ut HSB och "ta över" huset, sälja det till mig själv och flytta till ett eget bolag eller liknande? Driva det som ett vanligt hyreshus i ett AB t.ex?

I tankeexperimentet är alla "bulvaner" 100% lojala, huset har ett högre värde än de delar som är borätterna, det är jag ensam som idag driver precis allt med huset så det blir ingen skillnad annan än att HSB försvinner och den kostnaden kan läggas på huset istället.
Svara med citat
Gammal 2018-10-11, 00:50
Örnen2s avatar
Örnen2 Örnen2 är inte inloggad
Medlem

Standard

Om det handlar om HSB är du torsk. Där finns krav på att ägare ska bo. Det kommer att bli problem av inte ringa art.
Svara med citat
Gammal 2018-10-11, 10:51
Harald Harald är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Jag tycker detta verkar hel mysko och generellt feltänkt.

Även om du köpt 5 av 8 bostadsrätter - så är det ju just bara detta du köpt: Bostadsrätterna.
Du har inte köpt några lägenheter, du äger ingenting fysiskt, du äger bara "rätten att bo", "rätten att rösta" samt en j-la massa ansvar för olika delar av underhållsbehovet på insidan.

Ska sedan kåken byta ägare (du köpa hela huset), ja då måste föreningen likvideras och du skall redovisa köpet av huset till skatteverket. Osäker här men nog är de intresserade av att det blir ett marknadsmässigt pris på fastigheten för att du inte skall straffbeskattas.

Klart att DEN köpeskillingen går till ägarna av bostadsrätterna (dig själv), men man får verkligen räkna i detalj på det enskilda fallet för att se om det finns någon uppsida av att köpa en fastighet på detta viset.

Spännande är det ändå, så skulle detta vara verklighet så önskar jag dig verkligen lycka till och hoppas att du genomför affären!
Svara med citat
Gammal 2018-10-11, 11:50
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Örnen2 Visa inlägg
Om det handlar om HSB är du torsk. Där finns krav på att ägare ska bo. Det kommer att bli problem av inte ringa art.
Ok, något mer specifikt? Några bor, några har bott en längre tid men hyr nu ut i andrahand, några var på väg att flytta in men ny livssituation uppenbarade sig så de tvingades hyra ut. Ingen av de boende har några problem med det, ingen i styrelsen har några problem med det, allt har registrerats och godkänts av HSB som inte har yppat några problem med det. Vad mer exakt är problemet med just den punkten? Är en stadgeändring att rekommendera gällande detta?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Jag tycker detta verkar hel mysko och generellt feltänkt.

Även om du köpt 5 av 8 bostadsrätter - så är det ju just bara detta du köpt: Bostadsrätterna.
Du har inte köpt några lägenheter, du äger ingenting fysiskt, du äger bara "rätten att bo", "rätten att rösta" samt en j-la massa ansvar för olika delar av underhållsbehovet på insidan.

Ska sedan kåken byta ägare (du köpa hela huset), ja då måste föreningen likvideras och du skall redovisa köpet av huset till skatteverket. Osäker här men nog är de intresserade av att det blir ett marknadsmässigt pris på fastigheten för att du inte skall straffbeskattas.

Klart att DEN köpeskillingen går till ägarna av bostadsrätterna (dig själv), men man får verkligen räkna i detalj på det enskilda fallet för att se om det finns någon uppsida av att köpa en fastighet på detta viset.

Spännande är det ändå, så skulle detta vara verklighet så önskar jag dig verkligen lycka till och hoppas att du genomför affären!
Nej precis, "jag" äger i dagsläget också ungefär 65% av föreningen genom 100% lojala bulvaner, det är jag medveten om så där ligger inget feltänk utan själva grunden i frågeställningen. Föreningen och dess delar är mer värdefull än rätten att bo i en specifik lägenhet. Tvärt om jämfört med de flesta situationer alltså.

Köpeskillingen borde ju fungera på samma sätt som vid vilken likvidation som helst i slutändan, men om likvidationen är frivillig borde väl styrelsen kunna styra den så pass att man genomför den med en viss underprisöverlåtelse (med vissa skatter som följd såklart) till mitt enmansägda AB? Och "marknadsmässigt pris" i det fallet där vi inte tar ut marknadsmässiga avgifter sett till jämförbara hyror är nog rätt rejält lägre än mitt uppskattade egentliga värde sett till maxpotentialen. Men visst, det är pengar jag inte har i dagsläget, att hosta upp kanske 3 miljoner kontant även om jag själv är mottagaren (minus någon skatt och andra avgifter). Så måste man ta den vägen blir det ett problem. Går kanske att lösa med ett vanligt banklån på något sätt? En handpenning på kanske 20% kan jag säkert privatlåna/spara ihop till, och jag är kreditvärdig (sparsmakad lön dock)

---------------

För att förtydliga, detta är hypotetiskt. I denna hypotes har alla säljare fått runt 30% överpris på sina borätter, om de ens hade lyckats sälja dom i vissa fall, och alla boende, alla säljare, och alla hyresgäster + styrelse är 100% nöjda och glada med upplägget. Jag är den enda som har något intresse av huset, styrelsen och driften och har så varit i minst 10 år. Jag sköter allt, inte av något intresse i de flesta fall utan för att ingen annan är det minsta intresserad. Hade jag flyttat hade föreningen gått i graven med största säkerhet.

När priset på borätterna inte följde med den utvecklingen föreningen hade utan snarare sackade efter en systerförening med katastrofal ekonomi - men med finare trapphus och med större parkering än vår (som är rejält tilltagen ändå) så dök idén upp.
Svara med citat
Gammal 2018-10-14, 00:50
0Xb 0Xb är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Smart tycker jag. Kör!

Varför via ”bulvaner”?
Varför äger du det inte själv? Du borde kunna äga flera själv. Du är redan medlem och vad jag vet finns det ingen regel som hindrar dig från att ägs flera själv.

Minst 3 i en föreningen
En lösning är att du köper upp själv 7 stycken. Då är ni färre än 3 och föreningen måste likvideras / omvandlas då ni inte är minst 3 vilket krävs för en förening ( och Brf.) huset tillfaller ägarna, 87,5% dig..

Extrastäma om likvidation
Krävs väl iaf 3/4-delars majoritet. Och tänk på att det då är av stämman närvarande, så om det finns 3 andra ägare, räcker det med att 2 kommer så är du torsk. Dessutom måste får varje person bara företräda 1 plus en fullmakt. Så räkna inte bort dig på det felet heller.

Gå ut ur HSB
Vad du än gör, gå snabbt ut ur HSB. De kommer helt klart vara ett hinder. Börja där oavsett vad. Oavsett hur du går till väga. Då skall du dock inte sälja andelarna till dig själv. Du har nämligen bara en röst på stämman oavsett hur många lägenheter du äger.

Kör som sagt, jag tycker det verkar smart.

Styrelsen borde kunna likvidera föreningen utan stämma dock. Var det inte någon förening där riktiga bulvaner gjort detta, och dragit med pengarna själva typ..
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2018-10-14, 11:04
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av 0Xb Visa inlägg

Varför via ”bulvaner”?
Varför äger du det inte själv? Du borde kunna äga flera själv. Du är redan medlem och vad jag vet finns det ingen regel som hindrar dig från att ägs flera själv.
En annan fråga är om det alls går att inneha lägenheter med bostadsrätt via "bulvaner". Om någon annan "bulvanen" står som bostadsrättshavare
så står det väl denne fritt att sälja bostadsrätten och även har rätt till de pengar som kommer in vid försäljningen.
Svara med citat
Gammal 2018-10-14, 11:24
InteIStyrelsen InteIStyrelsen är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Dec 2015
Standard

Citat:

Minst 3 i en föreningen
En lösning är att du köper upp själv 7 stycken. Då är ni färre än 3 och föreningen måste likvideras / omvandlas då ni inte är minst 3 vilket krävs för en förening ( och Brf.) huset tillfaller ägarna, 87,5% dig..

Gå ut ur HSB
Vad du än gör, gå snabbt ut ur HSB. De kommer helt klart vara ett hinder. Börja där oavsett vad. Oavsett hur du går till väga. Då skall du dock inte sälja andelarna till dig själv. Du har nämligen bara en röst på stämman oavsett hur många lägenheter du äger.

Jag tror styrelse måste vara 3 men styrelse måste inte ens bo i samma föreningen, inom HSB kan även Styrelsen från grannföreningar(samma HSB förbund) ta över om medlemmar hinner inte. Därigenom tror jag även om någon ägar alla Lgh i sin Brf måste han inte ens bry sig och lever som en hyresgästligt medlem
Svara med citat
Gammal 2018-10-14, 21:31
Medlem

Standard

Citat:
Smart tycker jag. Kör!

Varför via ”bulvaner”?

Minst 3 i en föreningen

Extrastäma om likvidation
Krävs väl iaf 3/4-delars majoritet. Och tänk på att det då är av stämman närvarande, så om det finns 3 andra ägare, räcker det med att 2 kommer så är du torsk. Dessutom måste får varje person bara företräda 1 plus en fullmakt. Så räkna inte bort dig på det felet heller.

Gå ut ur HSB

Kör som sagt, jag tycker det verkar smart.

Styrelsen borde kunna likvidera föreningen utan stämma dock. Var det inte någon förening där riktiga bulvaner gjort detta, och dragit med pengarna själva typ..

Det är i dagsläget för att hålla liv i styrelsen över huvudtaget, hade jag inte köpt lägenheterna så skulle jag säga att det är 50/50 om vi hade fått ihop en styrelse alls i dagsläget. Så det är en stabilitetsfråga, jag håller HSB på avstånd med en stark styrelse.

Men annars så ska ju lägenheterna enligt stadgarna upplåtas till "permanentboende", vilket blir svårt att motivera om jag själv köper upp lägenheter och hyr ut i andrahand gång efter gång liksom.

Det jag ser just nu som det stora är ett utträde ur HSB. Skulle vilja behålla deras finansiella tjänster ända in i kaklet för smidighetens skull, men det där medlemskapet har jag aldrig sett någon riktig mening med för vår lilla förening. Dom är inte intresserade av oss det minsta, svarar aldrig på offertförfrågningar, juridiska spörsmål, stadgefunderingar eller vad som helst. Deras representant i styrelsen är helt okunnig dessutom, han bara sitter och nickar med lite grann fullständigt bortkopplad.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
En annan fråga är om det alls går att inneha lägenheter med bostadsrätt via "bulvaner". Om någon annan "bulvanen" står som bostadsrättshavare
så står det väl denne fritt att sälja bostadsrätten och även har rätt till de pengar som kommer in vid försäljningen.

Som jag beskrev i trådstarten så är hypotesen att bulvanerna är 100% lojala, dom säljer inte och dom gör som jag säger. Sen kan dom avlida, försäga sig på fyllan eller på andra mänskliga sätt hantera situationen men det är 100% lojalitet som gäller.

Citat:
Ursprungligen skrivet av InteIStyrelsen Visa inlägg

Jag tror styrelse måste vara 3 men styrelse måste inte ens bo i samma föreningen, inom HSB kan även Styrelsen från grannföreningar(samma HSB förbund) ta över om medlemmar hinner inte. Därigenom tror jag även om någon ägar alla Lgh i sin Brf måste han inte ens bry sig och lever som en hyresgästligt medlem

Nej precis, min mening med att ha en lojal styrelse är faktiskt för att jag ska kunna driva huset framåt. Har som sagt lagt ner 10 år av hårt arbete för att sanera ekonomin, skapa rutiner och underhållsplan, förhandla om varenda krona och renovera det som behövts. Det går lite lättare när styrelsen och medlemmarna är lojala och delar detta intresse jämfört med förr då det satt rent destruktiva personer i varenda lägenhet. Genuint tjuriga och ointresserade av precis allt.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Nekas köpa borätt... med vilken rätt? Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2012-06-12 12:41
Missade köp av borätt - Sydsvenskan Admin Senaste Nytt 0 2010-01-13 16:30

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:18.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare