Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-09, 11:42
Jerka Jerka är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Mar 2017
Fråga Brf styrelse lagbrott

Vid två extrastämmor 2008, beslutade medlemmarna i Brf Asargård, att vi inte skulle vara medlemmar eller anlita Riksbyggen mer i vår förvaltning.

Nu har sittande styrelse, återinsatt Riksbyggen som ekonomiförvaltare för vår Brf, och jag misstänker att vi är på väg mot ett nytt medlemskap, eftersom vi nyligen fick deras medlemstidning i brevlådan.

Styrelsen skall Alltid följa stämmobeslut, som i detta fallet är två.
Frågan är nu vad jag kan göra? Styrelsen har förmodligen begått ett eller flera lagbrott, vilket kan bevisas, men vilka instanser vänder jag mig till för att anmäla dem?
Svara med citat
Gammal 2018-10-09, 11:56
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ett stämmobeslut om åt vilken organisation styrelsen upplåter förvaltningsuppdraget är ogiltigt i samma stund som klubban slår i bordet. Detta följer av LF kap 6 § 6:

Citat:
6 § Styrelsen svarar för föreningens organisation och förvaltningen av föreningens angelägenheter.
Däremot så lär stämman ha möjlighet att besluta om själva medlemskapet i en organisation (Här: Riksbyggen).

Jag föreslår att ni medlemmar röstar in ledamöter som har en majoritet av medlemmarna bakom sig istället för att försöka topprida styrelsen via stämmobeslut som ändå inte gäller. Det blir enklare då...
Svara med citat
Gammal 2018-10-09, 12:41
Duktig medlem

Standard Brf styrelse forts.

De omnämnda stämmobesluten kom till med anledning av att Riksbyggen betalat sammanlagt 700 000 kronor till en tidigare ordförande, under cirka två år, utan föreningens eller de dåvarande styrelsernas kännedom.
Det hela hamnade så småningom i Ystad Tingsrätt, med fällande domar som resultat.

Sedan finns detta; LEF kap 7 (Föreningsstämman).
”Stämman anses i sin egenskap av föreningens högst beslutande organ, utan att detta särskilt anges i lagen, kunna ge styrelsen direktiv i förvaltningsfrågor. Detta torde gälla även om förvaltningen av föreningens angelägenheter hör till styrelsens kompetensområde. Stämman får dock inte ta ifrån styrelsen dess uppgifter.”
Svara med citat
Gammal 2018-10-09, 14:15
Yotta-medlem

Standard

Ja om valet av förvaltare faller under stämmans beslutsrätt lär väl få prövas först innan vi vet helt säkert.

Men vad gör du här egentligen? Ett forum på nätet kommer inte hjälpa er ett skvatt!

Gör om gör rätt hemma istället - stämman skall givetvis rösta in de ledamöter som för föreningen dithän medlemmarna vill - ingenting annat!!

Sant är ju att om er styrelse gör tvärt emot medlemmarnas stämmobeslut (giltigt eller ej) så har ju stämman valt in fel ledamöter! Alltså behöver stämman göra om och göra rätt - vilket är en betydligt enklare och snabbare lösning än att pröva riktigheten i lagt stämmobeslut.
Svara med citat
Gammal 2018-10-13, 11:08
Duktig medlem

Standard Brf styrelse forts.

Ok. Ursäkta att jag besvärade dig. Skall inte upprepas.
Svara med citat
Gammal 2018-10-13, 13:15
Mirre11 Mirre11 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Jerka Visa inlägg
Vid två extrastämmor 2008, beslutade medlemmarna i Brf Asargård, att vi inte skulle vara medlemmar eller anlita Riksbyggen mer i vår förvaltning.

Nu har sittande styrelse, återinsatt Riksbyggen som ekonomiförvaltare för vår Brf, och jag misstänker att vi är på väg mot ett nytt medlemskap, eftersom vi nyligen fick deras medlemstidning i brevlådan.

Styrelsen skall Alltid följa stämmobeslut, som i detta fallet är två.
Frågan är nu vad jag kan göra? Styrelsen har förmodligen begått ett eller flera lagbrott, vilket kan bevisas, men vilka instanser vänder jag mig till för att anmäla dem?
Du är välkommen att ställa dina frågor. Harald behöver du inte bemöta. Han tror att han äger forumet och att hans svar alltid är de rätta.
Svara med citat
Gammal 2018-10-14, 00:27
0Xb 0Xb är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Mirre11 Visa inlägg
Du är välkommen att ställa dina frågor. Harald behöver du inte bemöta. Han tror att han äger forumet och att hans svar alltid är de rätta.
Jag tror de är rätt i detta fallet : ) men här belyser han också lite av problemet. Att välja styrelse är inte bara att välja de som ställer upp. Om man tycker annorlunda får man antingen engagera sig, eller hitta någon som engagerar sig och tycker som man själv. Eventuellt får man ge henne/honom pengar för att ställa upp, om det är nödvändigt. Eller göra jobbet gratis själv. Jag tycker formuleringen topprida är bra, det illustrerar problemet. Att personen sedan har praktiskt rätt. Det är märkligt beteende, men sätt sig i styrelsen själv tillsammans med någon och ta del av beslutet it stället.
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2018-10-14, 14:11
Yotta-medlem

Standard

Frågan är vad som är bästa hjälpen till en människa egentligen? Reaktionerna:

Citat:
Ok. Ursäkta att jag besvärade dig. Skall inte upprepas.
Citat:
På del av mitt svar:
Citat:
Men vad gör du här egentligen? Ett forum på nätet kommer inte hjälpa er ett skvatt!
Så vad är rätt för att få denne frågeställare hjälpt? Låta Hen gråta ut i detta forum över att det är för jävligt att trots stämmans beslut så agerar styrelsen som att stämman inte finns? Det kommer bevisligen (eftersom de tagit just ett sådant beslut) inte hjälpa ett skvatt.

Då väljer jag att redovisa sanningen rakt upp i ansiktet på frågeställaren för att verkligen få denne att vakna till. Sanningen är inte alltid enkel och bekväm, och det kommer inte bli en förändring i denna föreningen om vi bara stryker frågeställaren medhårs.

Att Mirre11 vill ha nätet som en snuttefilt istället för att genomföra riktiga förändringar i verkligheten vet vi sedan innan så det är inget nytt där.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Är det ett lagbrott att hemlighålla medlemsförteckningen i en brf? ThomasMore Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2015-09-22 11:00
Fel i årsredovisningen, av HSB & lagbrott på stämman Admin Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2012-06-04 10:27
Beslut om ansvarsfrihet vid eventuella lagbrott ThomasMore Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 7 2011-04-23 01:07
Är BoRevisions inblandning i revisionen ett lagbrott? Bjurre Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 9 2010-06-23 12:34
Arbetstagarrepresentanternas hemliga arvoden och HSB Malmös lagbrott Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-08-13 21:53

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:48.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare