Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-27, 08:56
Tomas1234567 Tomas1234567 är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard Kan revisorssuppleant även vara del av valberedning?

Vi har haft vakans på hela vår valberedning under sommaren och nu har det kommit på förslag att vår revisorsuppleant (medlem i föreningen) skall vara en av två valberedare. Vår revisor är extern om detta skulle spela någon roll. Synpunkter på detta?

/tomas johansson
Svara med citat
Gammal 2018-08-27, 13:59
Harald Harald är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Det går bra. Ideella krafter är svåra att engagera så ibland får man utföra flera sysslor i sin förening.

Sedan är valberedning som sådan inget krav att ha i föreningen. Vill ingen ställa upp så hoppar man oftast över funktionen helt istället.

Då blir det istället styrelsen själv som på vårkanten får flagga för medlemmarna om det behövs nya kandidater ifall någon ledamot ej önskar fortsätta.

Att rösta in nya ledamöter/byta ut sittande ledamöter fast den gamla styrelsen vill sitta kvar är och förblir alltid medlemmarnas ansvar oavsett valberedning eller ej.
Svara med citat
Gammal 2018-08-31, 16:37
Duktig medlem

Standard Hur tillsätts en valberedning mitt under året?

Tack Harald för svar.

Då kommer nästa fråga: hur tillsätts en helt ny valberedning så här mitt under ett år? Extra stämma med förslag på de som ställer upp och medlemmarna gör sin röst hörd "som vanligt", eller kan/skall/gör styrelsen eller ordförande denna tillsättning?

/Tomas J

Senast redigerad av Tomas1234567: 2018-08-31 klockan 21:03. Anledning: Fixat till en rubrik till ny fråga
Svara med citat
Gammal 2018-08-31, 18:42
Yotta-medlem

Standard

Jag hade struntat i valberedning tills kommande ordinarie stämma.

Blir märkligt att kalla samman medlemmarna till stämma för en fråga som inte är ett krav enligt lag.

Sedan skall stämman (alltså medlemmarna) få leva med konsekvensen av sina beslut (eller icke beslut). Fick de inte fram en valberedning på förra stämman, ja då får de vackert vänta på nästa tillfälle.
Svara med citat
Gammal 2018-08-31, 20:21
Duktig medlem

Standard

Tack Harald.

Det är bara det att en styrelsemedlem tycker att det är "mycket allvarligt" att inte ha en valberedning och har på eget bevåg engagerat de två som nu kan tänka sig utföra uppdraget. Det vore ju synd att nu när manegen är krattad inte utnyttja dessa ideella krafter. Jag är bara osäker på den formellt korrekta gången när denna valberedning skall utnämnas.

/tomas
Svara med citat
Gammal 2018-08-31, 21:39
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Ingen Valberedning

Det är väl bra att det finns två personer som vill åta sig "uppdraget" att föreslå kandidater till stämman. Däremot är det fel att benämna dessa personer "Valberedning", för en Valberedning kan bara utses på en föreningsstämma. Men dessa två personer får gärna förseslå kandidater, och det är fritt för vem som helst annan att göra också.

Kan tillägga att det varken i Föreningslagen eller Bostadsrättslagen nämns något om valberedning. Däremot är det ofta reglerat i föreningens stadgar.
Gammal 2018-09-01, 06:57
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Borättexperten Visa inlägg
.... för en Valberedning kan bara utses på en föreningsstämma.
Jag har verkligen letat efter någon form av dokumentation som bekräftar detta men inte kunnat hitta. Jag ifrågasätter inte alls det du säger, min magkänsla är av samma uppfattning, men när en annan styrelsemedlem säger att Styrelserådgivningen på Bostadsrätterna vid telefonkontakt säger att den kan tillsättas av ordförande, när som helst, så känner jag mig osäker på saken.

Det enda våra stadgar säger om valberedning är att "Val av Valberedning" är en punkt som skall vara med på årsmötets dagordning.

/tomas
Svara med citat
Gammal 2018-09-01, 17:20
Yotta-medlem

Standard

Eftersom det inte är reglerat kan ni ju göra som ni vill. Men tänk på att ni "lär" era medlemmar en dum sak. Nämligen att om de inte kan fatta beslut på stämman så fixar styrelsen detta ändå i efterhand.

Bara puckat anser jag att på så vis binda ris åt sin egen rygg.
Svara med citat
Gammal 2018-09-01, 21:58
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Tomas1234567 Visa inlägg
Det enda våra stadgar säger om valberedning är att "Val av Valberedning" är en punkt som skall vara med på årsmötets dagordning.
Men då är ju saken klar. Valberedningen tillsätts av årsstämman. Punkt. Precis som jag sa. Din styrelsekollega har fel, eller fått fel svar, eller ställt frågan fel och fått fel svar.

Hade det inte nämnts någonting alls i era stadgar om valberedning, då kunde man kanske tänka sig att styrelsen själv (inte ordföranden) hade kunnat utse en "valberedning".

Men som era stadgar ser ut (liksom i de flesta föreningar) så är det bara årsstämman som kan utse valberedning.
Gammal 2018-09-06, 10:37
Duktig medlem

Standard

Tack för era synpunkter. Vi gjorde denna utnämning till ett styrelsebeslut, för att kunna utnyttja dessa ideella krafter, utan att kalla till extra stämma. Behovet av valberedning för oss är större än nackdelen med att lära medlemmarna en dum sak, och det eventuella snedsteg det innebär att inte låta medlemmarna välja.

Detta pekar ju om inte annat på behovet av att ha stadgeformuleringar som reglerar sådant som inte regleras i BRF- eller föreningslag.

/tomas j
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Avhoppad revisorssuppleant Skimania Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 10 2012-05-10 00:16
Inför ROT-avdrag även för hyreshus Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2009-03-23 10:10
Bostadspriserna upp även under februari Admin Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling 0 2009-03-12 01:00
Nu granskas även HSB:s leverantörer stephan Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-12-17 17:12

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:17.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare