Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-18, 14:54
bassetasseQ bassetasseQ är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Husdjur på gården

Har inte funnits några ordning/trivselregel tidigare ang husdjur på gården.

Fick lapp i brevlådan idag (Se bild).

Hittade ett stycke på RB´s (som är våra förvaltare) som jag tänkte hänvisa till med en bifogad text (Se bild).

Min fråga:
Är min text till RB´s stycke juridiskt/vattentät korrekt som jag tänkte bemöta det nya förbudet med?

Har en innekatt jag går ut med ungefär 10-15 minuter varannan dag på gården. Har lärt honom att får inte gå i rabatterna eller in på marklägenheternas täppor, vilket han är xtrem duktigt på att inte göra. Kissar eller bajsar inte på gården (vet han inte ens hur man gör utomhus i o m gått på låda hela sitt liv )
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Info fr Brf.jpg (49.8 KB, 9 visningar)
Filtyp: jpg Svar styrelsen.jpg (55.7 KB, 10 visningar)
Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 02:11
Harald Harald är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Deras lapp var dålig, men det är ditt skriftliga svar också. Spara på det krutet och spela inte ut alla ess på en gång.

Ring ordföranden och prata istället. Fråga om det är så här (angående lappen) de vill kommunicera med er medlemmar, fråga om bakgrunden till förbudet, hur beslutet är taget och när osv. Avslöja inte att du läst på utan spela ovetande och ställ rimliga frågor.

Börja så och se sen hur reaktionen blir.
Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 15:38
Avancerad medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Deras lapp var dålig, men det är ditt skriftliga svar också. Spara på det krutet och spela inte ut alla ess på en gång.

Ring ordföranden och prata istället. Fråga om det är så här (angående lappen) de vill kommunicera med er medlemmar, fråga om bakgrunden till förbudet, hur beslutet är taget och när osv. Avslöja inte att du läst på utan spela ovetande och ställ rimliga frågor.

Tack för ditt svar, ett förnuftigt förslag MEN tyvärr funkar inte den normalt funktionella metoden med styrelsen i vår Brf. Believe me (bott här över 10 år och träffat dom en vända i Tingsrätten med HN som medlare, så har erfarenhet hur dom funkar)!
Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 15:41
Avancerad medlem

Standard

Citat:
Har du lust/orkar du specificera närmare vad som är dåligt med mitt svar SOM en hjälp på vägen alltså. Vore jättetacksamt.
Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 16:02
Avancerad medlem

Standard

Citat:

Jag fick dessutom höra efter vår städdag igår när sedvanliga tilltugget och drycken intogs på gården hade en styrelsemedlem med sin hund under hela "picknicken"
Lapparna om förbudet ang rasta och kissa katt och hund på gården delades ut innan städningen började.
Borde inte det s a k förbudet gälla styrelsen oxå?!?!
Själv kunde jag inte delta i städningen (TYVÄRR!).
Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 17:22
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Alltså när det gäller rastning av husdjur (kiss och bajs) så finns det nog en ganska stor enighet att det är olämpligt på innergården och i barnens sandlåda. Däremot är det inte samma sak som att djuren kan vara där i övrigt. Sedan kan det vara lämpligt att hundar hålls i koppel (det har vi erfarit att hundar som inte gjort det gått till anfall mot andra hundar = ej trevligt).

Samt: när det gäller utomhuskatter så finns det en dom att det inte går att förbjuda dem på innergård eftersom det har sagts tillhöra deras naturliga beteende att kunna vara fria och stryka runt.
Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 21:57
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Har du lust/orkar du specificera närmare vad som är dåligt med mitt svar SOM en hjälp på vägen alltså. Vore jättetacksamt.
Att du går på konfrontation och aggression direkt.

Med sådana metoder får man aldrig ut några goda resultat. Alldeles oavsett hur rätt man har i sak.

Är inte ett dugg förvånad när du berättar att du mött din styrelse i hyresnämnden...

"It takes two to tango"...
Svara med citat
Gammal 2018-08-20, 20:33
Avancerad medlem

Standard

Citat:
Att du går på konfrontation och aggression direkt.

Med sådana metoder får man aldrig ut några goda resultat. Alldeles oavsett hur rätt man har i sak.

Är inte ett dugg förvånad när du berättar att du mött din styrelse i hyresnämnden...

"It takes two to tango"...
En tango funkar sällan ensam, håller jag fullständigt med Dig om.

Du skriver/anser och har förmodligen helt rätt oxå ang mitt svar: 'Att du går på konfrontation och aggression direkt'.

Syftet med mitt svar var att bemöta förbudet som verkar vara juridiskt okorrekt beslutat och om giltigt/ogiltigt enl lag + bifogade en text från Brf's förvaltares hemsida för att ytterligare poängtera riktighetet/oriktigheten i deras tillvägagångssätt ang införande av ordningsregler.

Så min fråga till Dig nu: om jag inte hade bemött med konfrontation och aggression direkt, som jag dumt nog redan gjort, då hade väl detta "ärendet" inom Brf kunna bli hur långutdraget som helst, eller? Vem hade tjänat på det?
Svara med citat
Gammal 2018-08-21, 01:00
Yotta-medlem

Standard

Själva ärendet är ju inget att bry sig om. Det är klantigt hanterat från styrelsens sida och du struntar ju i att följa deras uppmaning så då kan man släppa det.

Bättre att komma in till ärendet från ett annat håll. Öppna upp en diskussion i lämpligt sammanhang om hur "vill vi ha det i vår förening". eller "hur skall information delges" eller "vilka ordningsregler skall gälla" et c. Kan vara efter en stämma eller på en städdag eller liknande. Eller en konkret motion ifall du klarar av att formulera dig konstruktivt och diplomatiskt.

Kom ihåg att styrelsen förvisso "har makten", men det är ni medlemmar som bestämmer hur ni skall ha det i er förening. En knölig styrelse ska få veta att den uppfattas som knölig och usla ledamöter röstas bort. Lika åt andra hållet - när en styrelse gör något bra förtjänar de att uppmärksammas för detta och goda ledamöter skall uppmuntras.

På så vis formar ni tillsammans er förening och allt sätter sig till sist "i väggarna" vilket gör föreningens goda boendemiljö stabil över tid även om nya ledamöter kommer och går.

Med din metod blir du "en sur medlem" och varken styrelse eller andra medlemmar kommer lyssna på dig eller hålla med dig, hur rätt du än kan ha i sak.
Svara med citat
Gammal 2018-08-22, 00:01
Avancerad medlem

Standard

Citat:
Själva ärendet är ju inget att bry sig om. Det är klantigt hanterat från styrelsens sida och du struntar ju i att följa deras uppmaning så då kan man släppa det.

Bättre att komma in till ärendet från ett annat håll. Öppna upp en diskussion i lämpligt sammanhang om hur "vill vi ha det i vår förening". eller "hur skall information delges" eller "vilka ordningsregler skall gälla" et c. Kan vara efter en stämma eller på en städdag eller liknande. Eller en konkret motion ifall du klarar av att formulera dig konstruktivt och diplomatiskt.

Kom ihåg att styrelsen förvisso "har makten", men det är ni medlemmar som bestämmer hur ni skall ha det i er förening. En knölig styrelse ska få veta att den uppfattas som knölig och usla ledamöter röstas bort. Lika åt andra hållet - när en styrelse gör något bra förtjänar de att uppmärksammas för detta och goda ledamöter skall uppmuntras.

På så vis formar ni tillsammans er förening och allt sätter sig till sist "i väggarna" vilket gör föreningens goda boendemiljö stabil över tid även om nya ledamöter kommer och går.

Med din metod blir du "en sur medlem" och varken styrelse eller andra medlemmar kommer lyssna på dig eller hålla med dig, hur rätt du än kan ha i sak.
Sååå visa ord som både denna och andra Brf'ar skulle sträva efter och så alla Brf'ar borde fungera!

Citat:
Detta är inte min första bostadsrätt. Däremot var jag den första köparen efter ombildningen 2008 och därmed den första som inte "ställde mig" i ordförandets redan befintliga led m a o. Är samma ordförande fortfarande/10 år senare fast hen inte ens bor kvar i fastigheten.
Får vi skylla oss själva förstår jag alla tänker! Hade jag oxå gjort, trust me.

Vår "problematik" är av 27 bostadsrätter är tre st semesterboende ngra veckor/år för folks bosatta och skrivna utomlands eller på annan ort, 8 st är små bostadsrätter och ytterligare 8 st är "mindre små" (42 resp 56 kvm), vilket medför en xtremt hög omsättning på bostadsrätterna i huset (man vet inte riktigt vem som bor här, har flyttat ut eller är nyinflyttad) = svårt att få folket att engagera eller intressera sig överhuvudtaget hur man än försöker. Satt i valberedningen förra året så pratar inte helt i nattmössan när det gäller denna Brf.
(PLUS dom "små" ytorna gör att många är "förstagångsinnehavare". Hur införstådd va man vad flerfamiljsboende innebar/bryr man sig om det då...? Man dyrkar sin första frihet mest).
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Bygga om Gården MRX Bostadsrättsforum 8 2015-03-14 15:56
Vad är ett husdjur? skanke Bostadsrättsforum 1 2012-02-23 16:36
bästa sämsta gården i brf tette Bostadsrättsforum 0 2012-02-15 13:34
Husdjur en källa till grannbråk Admin Senaste Nytt 0 2009-04-19 10:16

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:23.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare