Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-18, 10:12
kallek kallek är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Apr 2017
Standard Rökning igen.

Rökning på altaner/uteplaster har varit uppe ett flertal gånger, det vet jag och det råder också delade meningar om förbud eller inte.
Nedanstående fråga har jag inte sett tidigare, så därför ställer jag den här.

I vårt hus (11 lägenheter) 1 av 4, med 11- 18 lägenheter har vi en kedjerökare familj på egen altan (bv) med besvär för de flesta andra boende i huset. Vi är nu 7 st lägenhetsinnehavare som far väldig illa av detta evinnerliga rökande.
Problemet är bl.a att alla lägenheterna har sina friskluftsintag rakt under de rökandes altan, så det hjälper inte att stänga fönster & balkongdörrar. Den vidriga röken/lukt kommer in ändå.
Hur kan vi på en framkomlig väg få till ett rökstopp?
Vi vill införa rökstopp i hela BRF då 95-98 % av de boende inte röker. Går det enl gällande lag, stadgeändring? Tycker detta är både en trivsel- och ordningsfråga.

Styrelsen ska nu träffa rökarna för att förmå dom att på frivilligt väg få dem att röka på annan plats.
Faller säkert inte i god jord , men vi vill ha en fredlig lösning på problemet.

Tacksam för åsikter och förslag.

Kallek m familj, passiva rökare.
Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 13:48
Harald Harald är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Att styrelsen skall prata med berörd familj är väl bra, men betydligt bättre hade varit om ni själva tagit denna kontakten. Mycket effektivare och faktiskt lite av ett krav i bostadsrätt - alla medlemmar har ett ansvar att prata med varandra om trivselfrågor. Först efter att ni inte kommit fram genom er personliga kontakt ska ni kontakta styrelsen.

Men - styrelsen har inte större befogenheter än ni, det vill säga de kan också bara be vänligt att de rökande visar större hänsyn. Lagen ger inte utrymme för några förbud alls egentligen - undantaget om föreningen är en uttalad allergiförening. Att skapa en allergiförening i efterhand - efter att boende flyttat in - är mycket svårt då det riskerar att tränga undan medlemmar som redan etablerat sig i föreningen.

Idén om försök till ett förbud är sällan bra utan leder oftast till en eskalerande konflikt där allas boendemiljö blir ännu sämre.
Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 18:55
Duktig medlem

Standard

Harald.
Jo jag vet att styrelsen inte har någon större befogenhet än någon annan boende i den här frågan. Nu hör det till saken att 2 styrelsemedlemmar är drabbade av dom rökande så då var det naturligt att dom personerna tar den första kontakten.

Vi ser ju att fler och fler BRF´s på ett eller annat sätt försöker att få till ett rökstopp. Några har tydligen lyckats också, och det skulle inte förvåna mej om vi inte får ett prejudicerande utslag från tings- eller hovrätt inom en snar framtid.
Det kan inte vara meningen att några få skall skapa så mycket besvär för så många.

Nu är det inte så att vi ska bedriva någon häxjakt på rökare, men nog börjar det bli rätt så besvärlig att vara rökare idag.
Redan i höst så kommer regeringen, oavsett vilken vi får, att besluta om ännu ett nytt rökförbud på t.ex uteserveringar, tåg peronger osv.
Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 19:46
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard Allt vanligare med rökfritt!

Det kommer med stormsteg, rökfritt boende. Och utomlands har de i många städer rökförbud i parker och på näst intill alla allmänna platser som tex. perronger och busshållplatser.

Det kommer i Sverige också!

Såg denna beskrivning på en lägenhet i Uppsala.
"Beskrivning av området:
I Mjölnaren, Kungsängen, bor du både citynära och rökfritt.
Området är rökfritt vilket innebär att lägenheterna, balkonger, uteplatser samt gården är rökfri."

Ps. Rökare är också människor fast inte lika länge! Ds.
Svara med citat
Gammal 2018-07-20, 08:46
Duktig medlem

Standard

Garfunkel.
Jag tror att vi kommer att få rätt till slut, relativt fort skulle jag tro. Det senaste jag hörde var att det skulle bli rökfria grönområden i Paris, så fler och fler beslut kommer.

Bra slutkläm på ditt inlägg. Det ska jag ta till mej.
Svara med citat
Gammal 2018-07-22, 16:40
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Det finns en prejudicerande dom sedan tidigare så det behövs en ny då antagligen som visar att rökning kan förbjudas på balkongen.
Svara med citat
Gammal 2018-07-23, 08:32
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Det finns en prejudicerande dom sedan tidigare så det behövs en ny då antagligen som visar att rökning kan förbjudas på balkongen.
Thomas.
Jag skulle vara riktigt intresserad av att få se den domen. Kan du anvisa var jag kan hitta den. Diarienr eller liknande?
Svara med citat
Gammal 2018-08-18, 17:15
bassetasseQ bassetasseQ är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kallek Visa inlägg
Thomas.
Jag skulle vara riktigt intresserad av att få se den domen. Kan du anvisa var jag kan hitta den. Diarienr eller liknande?
Jag skulle väldigt gärna ta del av den oxå.
Svara med citat
Gammal 2018-08-18, 19:08
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Har inga domar, men

http://www.dagensjuridik.se/2014/02/...r-pa-balkongen

Möjligen kan det under senare år framkommit fler domar som skulle säga annat men inget jag sett.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
nygammalt, igen, igen igen, och media bara ler tette Bostadsrättsforum 0 2018-06-13 21:43
Förbjuda rökning på balkongerna i en brf? ulrikano Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 16 2013-08-27 23:30
Passiv rökning i brf bollnäs Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-09-05 15:03
rökning i lgh tette Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 16 2011-01-16 02:58
Ofrivillig rök i köprätt - Rökning i brf Martha Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2010-07-18 23:31

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:06.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare