Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-24, 22:23
steelhammer steelhammer är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Standard Störningar - Jag och min granne

Jag bor granne med min fars tremänning som är en alkoholist som röker inne mest hela dagarna. För en tid sedan hamnade vi i luren med varandra då grannen upplever att jag stört honom. Jag bad då grannen uppriktigt om ursäkt eftersom jag inte haft den aldra minsta aning om och när jag i sådant fall stört honom.

Detta var under en tid då jag spelade World Of Warcraft och satt på ventrilo och skype mycket om kvällarna. Av denna anledning flyttade jag datorn från vardagsrummet (som ligger vägg i vägg med grannens sovrum <3) till mitt eget sovrum i motsatt hörn av lägenheten.

I afton ringde min granne på när jag stod med slipmaskinen och slipade väggarna i mitt kök pga tapetsering.
Klockan var då 20:54 och min granne står utanför min dörr i bara kallingarna och mer eller mindre skäller ut mig.
Grannen som är tydligt alkoholpåverkad (ingen ovanlighet) beklagar sig över att han ej kan sova. Jag påpekar då för grannen att jag har "möjlighet" att väsnas tills klockan är 22:00 enl de ordningsregler som finns.

Grannen rabblar då upp att jag stört honom hela förra veckan fast jag legat magsjuk tisdag -> torsdag (ja ni vet ju hur det är).
Jag frågar då om han känner till vilket datum det handlar om men han hävdar då att "jag vet själv". Jag har ingen aning om vad han talar om men beslutar endå för att lägga ner verktygen för kvällen för att inte reta upp grannen i onödan.

Till saken hör även att den vägg som ligger emot min grannes sovrum börjar "läcka igenom röklukt" över till mitt vardagsrum.
Jag är osäker på vad det är för ämne i väggen (betong tror jag) men jag bekymmrar mig över att röklukten som min granne alstrar sänker värdet på min egen lägenhet.

Nu till frågorna -

Bör jag bekymra mig över vad grannen kan göra åt det han upplever som störande. Jag vet med mig att jag inte gör annat änn håller mig till vanlig samtalston , använder hörlurar etc när jag lyssnar på musik sent osv.

Är det möjligt att röklukt kan tränga igenom en vägg av säg betong? Det verkar vara otroligt lyhört i kåken.

PS : Grannen är en avlägsen släkting till mig.

Senast redigerad av Admin: 2010-11-26 klockan 16:03.
Svara med citat
Gammal 2010-07-08, 00:17
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Nej, bekymra dig inte så mycket för att han anser dig störa. Är han alkis så gör han själv bort sig snart.

Nej, betongväggen läcker ingen röklukt. Lukten kommer någon annan stans ifrån. Troligast från otäta fönster, spaltventiler eller "bakvägen" genom ventilationen från någon venthuv på taket. Ytterst liten chans att det skulle vara någon byggskarv, alltså vinkel golv eller tak/vägg.

Om ni råkar i luven igen, vänd steken med att sticka till honom ett par pilsner...
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Rökande granne – nu stäms bostadsrättsföreningen - SDS Admin Senaste Nytt 1 2013-12-02 22:32
Väggbankande granne i brf JimboJ Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-07-19 09:53
Granne dra el i vår lgh i brf fridlyst Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2011-03-25 11:44
Störande granne i brf dolt fel? grelin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2010-11-13 16:24
Ersättning från granne pga vattenskada i brf, vad gäller? migmig Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 11 2009-12-17 17:04

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:49.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare