Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-02, 16:56
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Olycklig Fortsatta hot från medlem

Idag, ca kl. 16.45, ringde det på dörren till min lägenhet.
Det var medlemmen i min brf som hotat mig flera gånger tidigare.
Jag hade precis kommit innanför dörrarna så han hade förmodligen sett mig komma hem.

När jag öppnade spände han upp sig och bara stod tyst.
Jag väntade på att han skulle säga något, och till slut så säger han på ett mycket hotfullt sätt;
"Du! Försöker du gå in på min dator?".

Saken är den att när han för en hel del år sedan blev tvingad att lämna styrelsen, efter ett kort besök där, så vet jag att han gjorde likadant med dåvarande styrelseordföranden.
Han hotade ordföranden vid ett flertal tillfällen.
Var det inte om att ordföranden skulle hamna i svarta liksäckar och att han hade kontakter inom H.A. så var det att styrelsens ordförande hade varit inne i hans dator och placerat virus där.

Och dagens styrelse struntar fortfarande i sin lagstadgade skyldighet att delge denna hotfulla medlem en anmodan om rättelse.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2010-06-02 klockan 20:03.
Svara med citat
Gammal 2010-06-02, 20:07
Kobrans avatar
Kobran Kobran är inte inloggad
Mega medlem

Standard Koko-huset

Admin! hur F.. kan du tillåta detta, utan åtgärder! Du har ju berättat tidigare om den professionella styrelse som ni har i föreningen (en bunta höns) jag står för detta! Sedan är denna skocken ledda av "tocken" Bengt Skånhamre vilket menageri?? Jag ifrågasätter starkt ännu en gång vad är det för individer som bor i denna förening?? Alla kan väl inte vara manipulerade? Skulle vara kul att veta, jag skulle ta mig F.. aldrig accepterat varken detta tilltag eller styrelse med en sådan "stöttepelare" som Skånhamre, hela skiten skall bort så är det! När börjar saneringen av avskrädet! Detta är ren kopia av Maffios styrelsen i Marietorp Oxie, där Lennarth Andersson satt som representant.

Det kostar på en del Admin att få bort sådana AS! det har jag fått erfara, men med facit i hand, så har man gjort en god gärning, och många har också efteråt tackat en för detta! Så du skall nog fundera på en "manöver" snarast möjligt, tro mig !!
Svara med citat
Gammal 2010-06-02, 22:59
outsidern outsidern är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Apr 2010
Standard som det kan gå

Jo likheterna med Marietorp är många. Det förstår jag genom att läsa dessa sidor. Och på Marietorp blev medlemmarna till slut av med den vicevärd som fick uppdraget av sin fader. Ändå räckte inte det visar det sig nu, det framgår av Kobrans redogörelse på annan tråd.
Svara med citat
Gammal 2010-06-03, 10:20
Karl-Otto Karl-Otto är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2009
Standard "som det kan gå" när höns får "rå"

Egentligen skulle ju kanske en del av detta inlägg ej ligga här men, vår vän Admin kansäkert justera om det så behövs!

Så, "som det kan gå, skrivs det här kan man utläsa, man får känslan av att med denna inledning så menar man "och" Det vore väl på sin plats att den här inledningen kanske innehöll mer än "tomma ord" och gav lite tips och råd inom vår lag hur man skall gå till väga med en sådan styrelse som beskrivs här under förutsättning det är som Admin berättar, vilket jag inte har en anledning att betvivla! Det bästa råd jag kan ge, vilket tyvärr inte är så lätt kanske alla gånger är att avsätta styrelsen, och få in krafter som tänker på sin förening och föreningens boende! Att få utbytt förvaltning, samt att byta ut representanten som finns idag det är mitt förslag.

Sedan det andra som nämns som egentligen hör hemma under en annan tråd, när det gäller Marietorp, Oxie, så skall det sägas att det är beklagligt att man yttrar saker som man inte har belägg för exvis att "den förra vicevärden fick jobbet av sin fader, hur kan man sjunka så långt att uttala sig i detta när man inte har klart för sig, fakta bör och skall gälla på detta seriösa forum och inget annat. Skall det pratas skit, så gör detta på kafferep eller symöten, eller ihop med HSB, dom gillar detta!

Däremot har KOBRAN fulltständigt klart för sig i sin tråd på forumet, ty här finns underlag för allt, vilket är viktigt innan man går ut och debatterar, om man har ett sunt bondförnuft vill säga, för det krävs!
Svara med citat
Gammal 2010-06-08, 23:06
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! Möte mellan medlem som hotar och utsatt medlem?

Störningsfrågan har idag tagit en ny vändning, bara timmar innan jag skulle lämna in min polisanmälan av styrelsen i min brf.

Det framgår inte om HSB Malmös styrelse utövat påtryckningar på styrelsen att följa lagen (ej sannolikt att döma av hur HSB Malmö svarat i detta ärende), om det är min information om att jag tvingas polisanmäla styrelsen för sitt lagbrott eller om det är min anmälan till hyresnämnden, som fått styrelsen att reagera till slut (efter ett år av hotelser).

Från styrelsen fick jag idag följande mejl;
Citat:
Störning genom hot

Admin,Paul medlemmar av styrelsen!

Med anledning av den uppkomna sittuvationen då Admin känner sig hotad av Paul
Är parterna Admin och Paul välkommen ner till föreningen styrelsekontor och till sammans med medlemmar av styrelsen reda ut frågan
Måndagen den 14 juni 2010 kl 19.00

Tacksam för bekräftelse att detta mejl mottagits av Admin och Paul.

Styrelsen
Jag skickade omedelbart följande svar;
Citat:
Till styrelsen och suppleanter inkl HSB-ledamot Bengt Skånhamre

Jag undrar här om styrelsen är seriös?
Menar styrelsen på allvar att jag ska komma till ett möte tillsammans med den medlem som vid upprepade tillfällen på olika allvarliga sätt hotat mig (och andra medlemmar)?

Då undrar jag hur många jag kan ta med mig som kan värna om min säkerhet vid detta möte?
Jag hoppas styrelsen förstår att jag inte vill utsättas för fler hot!
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2010-06-12 klockan 20:38.
Svara med citat
Gammal 2010-06-09, 10:39
Karl-Otto Karl-Otto är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2009
Tummen upp Ringside

Kunde ju varit trevligt om HSB, Malmö sålde några biljetter till denna tillställning, där kanske Skånhamre är enhällig domare?

Tyvärr vill jag kanske personligen se det som bra att du och "din kamrat" träffas samtidigt, för då finns ju här ingen chans för honom att i din närvaro på något sätt smutskasta dig om nu detta skulle vara aktuellt. Du har dessutom den fördelaktiga möjligheten att direkt utan mellanhänder (styrelsen) att konfrontera berörd person samt att direkt be att få svar av berörd part, jag kan bara se fördelar här Admin. Men var också beredd på att din "motpart" har blivit "skolad" av HSB att icke svara på frågor, detta har hänt förr, för så arbetar HSB när dom och dess förljugna tjänstemän blir trängda i ett hörn, men detta är endast ett tecken på att sanningen kan vara illa hörd!

Sedan har du din fulla rätt att ha någon med dig, just för att bistå dig som vittne, detta kan ju kanske framledes inte vara fel kan man tycka ! Så absolut ta med dig någon som du har ett varmt förtroende för!

Så avslutningsvis LYCKA TILL ! och sätt dom på plats en gång för alla!
Svara med citat
Gammal 2011-02-18, 22:22
huebner huebner är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Feb 2010
Standard ändra stagarna för att förhindra hot och våld

Jag har en fråga som glider lite utanför ämnet.

Kan man genom en extrastämma, ändra stagarna för att förhindra hot och våld bland medlemarna. Så vid tex upprepande hot emot en annan medlem kan bli leda till att man blir uteslutning ur föreningen och blir tvangsflytta ifrån sitt lägenhet?
För vi har en medlem i vårt föreningen som ständigt höller på med verbalt hot till våra övriga medlemar och grov förtala mig eftersom jag är ordförande i vårt bostadsförningen. Har till och med själv blivit fått en verbalt hot av medlemen på årstämman att jag "ska in på tingsrätten" ganska snart och bör avgår annars kommer jag att åka in i fägelse...
Svara med citat
Gammal 2011-02-21, 09:03
häxan surtant häxan surtant är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Feb 2011
Standard Hot från medlem

Finns det någon anledning till att denne medlem är så missnöjd med styrelsen? Eller är medlemmen hotfull även mot andra medlemmar?
Tyvärr är det väl så att styrelser i bostadsrättsföreningar får ta emot mycket skit, förtjänt eller oförtjänt och är det så att det råkar bo en person i föreningen som har psykiska problem så är det inte mycket att göra åt. Har själv suttit i en styrelse som blev utsatt för en medlems missnöje. Det yttrade sig i form av så kallade infoblad som skickades runt till medlemmarna där denne medlem utmålade sittande styrelse som kriminella brottslingar m.m. Till slut hölls en extrastämma där denne medlem fick ventilera sitt missnöje. Glädjande nog för oss i styrelsen blev denne medlem total sågad av övriga medlemmar som inte alls delade missnöjet. Styrelsen hade även stöd av föreningens revisorer.
Om det inte finns någon grund till anklagelserna så har du att välja på att avgå och själv få lugn och ro eller så kan ni ju i er förening kalla till en extrastämma för att "rensa luften". Jag skulle råda dig till att alltid ha ett vittne med vid kontakter med den missnöjde och se till att alla hot och trakasserier dokumenteras. Detta är viktigt om det blir en utredning av ena eller andra slaget. Om det inte går att lösa på något sätt så återstår bara polisanmälan men det är en sista utväg som jag själv inte tror så mycket på. Extrastämma där alla medlemmar får säga sitt är bättre. Att ändra stadgarna på det sätt som du föreslår tror jag inte på. Vem ska isåfall avgöra vem i föreningen som är obekväm och på vilka grunder.. Låter som att det kan bli mycket av godtycke.
Svara med citat
Gammal 2011-02-21, 10:57
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Problemet stadgebestämmelser om ytterligare vräkningsgrunder är också att de kommer att sakna rättslig verkan.
Det går inte att "vräka" en bostadsrättshavare på fler grunder än de som ändå gäller enligt lag (störningar mm).
Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 18:58
huebner huebner är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Feb 2010
Standard Tack för hjälpen

Grunden till problemet är att medlemen mår inte bra, tros att vi har erbjudigt medlemen plats i styrelsen på flera gånger på stämman så valde personen i frågan att avstå pga "jag är för gammal".
Sen efter stämman fick jag ändå ta emot en del verbala hot just ifrån denna medlem. Det värsta är att medlemen ringde till valberedningen nästan dagligen veckorna innan stämman och grovt förtalat hela styrelsen så vi inte fick ställa upp i omval! Det sluta att hela valberedningen avgick istället för att slippa får samtal ifrån medlemen!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Medlem i valberedning smultronet Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2011-02-20 19:27
Sambo ej medlem i brf? Undrandez Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2010-11-09 10:51
Trakasserande medlem Metropol Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 9 2010-04-05 19:52
Bli godkänd som medlem i brf? Jandy Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2009-03-13 11:39
Godkännande av ny medlem i brf tractors Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2009-02-03 19:51

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:42.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare