Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-14, 13:19
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Ok, men "agera med kraft" eller "vidta åtgärder" är inte nåt konkret.

Rent konkret vad menar du? Skriva ett brev med hot att bli utslängd från föreningen?

Ok, jag ger mig angående hot, hyresrätten anser detta vara en störning. Som det står i rättsfallet borde styrelsen kunna utesluta denna boende ut föreningen.
Ett problem kan vara bevisbördan, om den hotande boende förnekar att han har hotat.

Admin kan kanske gå till hyresnämnden för att få styrelsen att agera i denan fråga. Kanske lättare än att polisanmäla.

Senast redigerad av Admin: 2012-05-08 klockan 13:53.
Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 15:18
Kobrans avatar
Kobran Kobran är inte inloggad
Mega medlem

Standard En rak höger är det enda som hjälpt !

Citat:
Ursprungligen skrivet av Francois Visa inlägg
Vad vill du att styrelsen ska göra?

Styrelsen kan medla mellan grannar som stör varandra, eftersom det finns regler att man inte ska spela musik högt på natten, mm
Men i detta fall tror jag att det bara är polisen som kan göra nåt.

För ett hot gjordes under stämman, kan stämmoordföranden försöka hålla ordning. För ett hot som gjordes utanför, tror jag inte att styrelsen har nån makt att göra nät, bara rättväsendet.
Så tillbaks till verkligheten. en professionell styrelse hade tagit tag i detta! helt klart, och förklarat för den här individen vilken planet hon eller han lever på, samt hur det fungerar. Så det här att du säger vad skall styrelsen göra, ja jag säger då det, man kan ta mig fan inte sluta att förundra sig om hur folk tänker. Så jag ställer mig i ledet till den debattören som sa "slå han på käften!" men tack och lov gör vi ju inte detta som har "spärren" men ibland kan man inte utan att undra om detta kanske hade varit en bra "meducin" för en del galningar!
Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 15:52
misteln misteln är inte inloggad
Giga-medlem

Standard Konkret så det förslår

Citat:
Ursprungligen skrivet av Francois Visa inlägg
Ok, men "agera med kraft" eller "vidta åtgärder" är inte nåt konkret.

Rent konkret vad menar du? Skriva ett brev med hot att bli utslängd från föreningen
Styrelsen borde naturligtvis redan på stämman informera vederbörande om att hans beteende inte var acceptabelt. Eller att i ett senare skede skriva ett brev med samma ordalydelse och eventuellt kalla personen till ett möte med styrelsen.

Detta kunde vara en påtaglig, gripbar och verklig handling. Nu valde man istället att blunda. Ett ytterst fegt agerande och återigen glöm inte HSB ledamotens roll i detta.

Med detta inlägg så kan man hoppas att även Francois har fått ett konkret svar.
Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 17:07
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Arg HSB tar inget ansvar för något = ETHOS

Jag skickade följande fråga till en av styrelseledamöterna, tillika HSB-ledamot från HSB Malmö;

Citat:
Hej Bengt,
jag undrar vad du ser som ditt ansvar - i egenskap av inte bara styrelseledamot utan även HSB-ledamot - i frågan om de allvarliga hot jag utsätts för i föreningen?
Svar (i vanlig ordning undvikande och inte svar på ställd fråga) från Bengt;
Citat:
Om du känner dig hotad av någon, oavsett vem det är, kan du göra en polisanmälan om detta.
Det du skriver om är en sak mellan dig, den som hotar dig och och eventuellt andra som kan vara inblandade.
De svar man får på frågor som ställs till Bengt är som regel svar på frågor man inte ställt.
Dvs som i detta fall. Det handlar för HSB bara om att undvika att ta ansvar för något.
Så fungerar det undantagslöst inom HSB Malmö.

Om du backar tillbaka några inlägg så ser du att jag då skrev att det var ungefär så här som svaret från Bengt skulle se ut.

Mitt svar;
Citat:
OK Bengt, så du anser att bostadsrättslagen inte gäller för dig och resten av styrelsen?
Är det så jag ska tolka ditt svar?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 10:20
Admins avatar
Systemadministratör

Granskning HSB:s inställning till medlemmarna; bara skjuta ifrån sig

Styrelseledamoten, HSB-ledamoten och HSB Malmös medlemskoordinator Bengt Skånhamre vill inte svara. Jag författade därför en ny skrivelse till honom;
Citat:
Bengt,
det blev väldigt tyst från dig efter mitt föregående mejl till dig.

I stället för att svara på min enkla fråga till dig om vad du avsåg att göra med anledning av de hot jag utsätts för pga mitt engagemang i föreningen, så föreslår du vad jag ska göra (dessutom en självklarhet, som du måste begripa att jag själv känner till).

Förstår du inte att detta är ett ärende som hastar???
Här kan du inte göra som du brukar, dvs förhala i evighet och med diverse retorik hela tiden undgå själva frågan!

Det svar du gav mig kan enbart tolkas på två olika sätt;
  1. Du anser att du och styrelsen i min brf står över lagen.
  2. Du är okunnig om vad en styrelses skyldigheter är.
Något annat sätt att tolka ditt svar finns ej, som du säkert förstår.

Som inte bara styrelseledamot utan även HSB-ledamot - och t.o.m. anställd på HSB (och medlemskoordinator) - är det skrämmande om du inte ens vet vad en styrelses skyldigheter är.
Med tanke på alla år du har bakom dig i HSB så är det särskilt märkligt om du är helt okunnig om vad som gäller i en styrelse.

Om det nu skulle vara så att du faktiskt inte vet vad som gäller för en styrelse så undrar jag varför du inte ens bryr dig om att försöka ta reda på vilka skyldigheter en styrelse i en bostadsrättsförening har?
Visst måste det väl finnas någon juridisk kompetens i HSB-organisationen?

- Jag vill också passa på att fråga dig vad det beror på att du och resten av styrelsen inte agerade förra gången när jag bad styrelsen ta tag i problemet med att jag utsätts för hot av annan medlem?
Du och övriga delar av styrelsen bara helt nonchalerade min begäran om hjälp, och jag fick inte ens ett svar.
- Tycker du att det är så ett styrelsearbete ska bedrivas?
- Tycker du att du skött ditt uppdrag som HSB-ledamot på ett bra sätt?

Nu är det snart dags för en ny stämma, och jag vet inte om jag vågar gå på denna stämma eftersom jag fruktar för min egen säkerhet pga denna hotfulla och mycket aggressiva medlem i föreningen (speciellt eftersom det visat sig att mötesordföranden stödjer hotelser mot vissa medlemmar).

Är det så här du vill att det ska fungera?
Det är ok för styrelsen att strunta i lagar och regelverk, medan du lutar dig tillbaka, nöjd med att man lyckats skrämma bort engagerade medlemmar från stämman?
Det är ju faktiskt så att denna medlem inte räds för att framföra sina hot offentligt, och det finns flera i föreningen som är rädda för att gå på stämman pga denna medlem.

Även om det ligger i ditt personliga intresse att jag - som i princip enda medlem i föreningen med åsikter om årsredovisningen - inte kommer till årsstämman, så undrar jag om det är HSB:s filosofi (se ETHOS) att det är rätt att skrämma bort medlemmar från stämmorna?

Jag kräver nu ett omedelbart svar från dig, och ett svar som för en gångs skull är konkret.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2010-04-17 klockan 11:13.
Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 17:51
Karl-Otto Karl-Otto är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2009
Standard HSB ledamotens rykte svärtas ner

Dags för HSB ledamoten Bengt Skånhamre att ta time-out. En lång sådan.

Om han inte själv förstår det så måste någon i organisationen tipsa honom.
Svara med citat
Gammal 2010-04-18, 20:31
Admins avatar
Systemadministratör

Tummen ner Styrelsen vill inte ta något ansvar

Så här blev reaktionen från styrelsen i min brf på de hotelser jag utsätts för;
Citat:
Som svar på din skrivelse om ett hot mot dig ser vi från styrelsen på detta enligt följande
Det är mycket beklagligt om du känner dig hotad eller anser dig har blivit hotad av någon annan medlem i föreningen.
Du får själv avgöra om du vill göra en polisanmälan i frågan då vi anser att detta är en sak mellan dig och den som i så fall har hotar dig. Vi har ingen insyn i frågan då vi inte har varit närvarande då det skall ha hänt.
På ditt påstående om hur vi kan tillåta någon från styrelsen att fram förra hot mot dig så är du säkert väl medveten om att personen i fråga inte sitter med i våran styrelsen.
Så vi i styrelsen har inget med detta att göra.
Ha en bra helg
På uppdrag av styrelsen i BRF Tomteverkstaden
Jag svarade styrelsen enligt följande;
Citat:
Du skriver "Så vi i styrelsen har inget med detta att göra".
Nu är det så att det är precis vad styrelsen har, enligt lag.

Om det är så illa att hela styrelsen, inkl HSB-ledamoten, är helt okunnig om sina skyldigheter så undrar jag varför styrelsen inte ens försöker ta reda vad som gäller enligt lag?

Även om lagen inte hade klargjort att styrelsen är skyldig att agera med omedelbar verkan så handlar det också om att styrelsen ska verka för medlemmarna och föreningens bästa. Som styrelse borde ni i alla fall känna till något så grundläggande som att styrelsen ska se till att alla medlemmar behandlas lika.

Att det dessutom handlar om en förtroendevald lägger ett extra ansvar på styrelsen att agera. Kraftfullt och snabbt!

Denna medlem skrämmer medlemmar från att gå på stämmorna, och det är svårt att förstå att styrelsen inte har mer moral än att bara svara på detta med;
"Det är mycket beklagligt om du känner dig hotad eller anser dig har blivit hotad av någon annan medlem i föreningen".

Det är väldigt mycket mer beklagligt med en så fullständigt ansvarslös styrelse som inte vill utföra sina skyldigheter ens i en så här viktig fråga!

Jag skrev;
"Som styrelsen vet har även en ledamot i styrelsen hotat mig under en tidigare stämma, och detta i kombination med att styrelsen vägrar att utföra sina skyldigheter som styrelse kan tolkas som att styrelsen är i maskopi med Paul, och stöttar honom i hans upprepade hot mot mig".
På detta svarar styrelsen;
"På ditt påstående om hur vi kan tillåta någon från styrelsen att fram förra hot mot dig så är du säkert väl medveten om att personen i fråga inte sitter med i våran styrelsen".
Hur kan ni i styrelsen göra denna obegripliga koppling mellan två helt olika hotelser från två olika personer vid två olika tillfällen?
Har styrelsen, - och du som sekreterare i föreningen -, inte ens läst motionerna i föreningen under de senaste åren?
Bara för att styrelsen inte klarar att besvara motioner utan överlåter till HSB att besvara motionerna (med uppdrag att samtliga ska avslås oavsett innehåll) så innebär det inte att alla i styrelsen kan helt strunta i att läsa föreningens motioner
Även i motionerna framgår det nämligen med all önskvärd tydlighet om att det jag tar upp här inte handlar om denna valberedare, utan att jag syftar på dagens vice ordförande och hans hot mot mig på stämman.

Du skriver;
"Du får själv avgöra om du vill göra en polisanmälan i frågan då vi anser att detta är en sak mellan dig och den som i så fall har hotar dig".
Jag skrev till styrelsen;
"I annat fall tvingas jag att lämna in en polisanmälan".
Styrelsen behöver alltså inte tipsa mig om att jag kan göra en polisanmälan eftersom jag redan klargjort att det är vad jag kommer att göra om inte rättelse sker av styrelsen.
Men jag nödgas då också polisanmäla var och en av styrelsens ledamöter, eftersom ni bevisligen helt ignorerat er skyldighet enligt lag.

Om jag inget hör från styrelsen kommer jag att lämna in en polisanmälan i dagarna, men jag hoppas att styrelsen tar sitt ansvar och nu börjar följa vad lagen stadgar är er skyldighet.

Senast redigerad av Admin: 2014-03-03 klockan 14:08.
Svara med citat
Gammal 2010-04-20, 10:02
j.a j.a är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Är det viktigast att eventuella brott beivras (och upphör) eller är det viktigast att få respons från HSB?

Om det förra känns viktigast skulle jag i första hand polisanmäla händelsen så att du kan känna dig trygg i huset framöver.
Svara med citat
Gammal 2010-04-20, 10:16
Admins avatar
Systemadministratör

Fråga Bostadsrättsjuridik - störningar: Ska man finna sig i att ingen vill ta ansvar?

Jag anser att det är viktigt att stävja de hot som förekommer från denna medlem och jag anser att det är viktigt att styrelsen sköter sitt uppdrag (och inte särbehandlar mig eller andra) och jag tycker att det är viktigt att HSB och HSB-ledamoten tar sitt ansvar. Det ena utesluter inte det andra.

Inte minst viktigt är att samtidigt uppmärksamma detta omfattande problem med nonchalanta styrelser som struntar i lagen, såväl som HSB:s ovilja att ta något som helst ansvar för sin HSB-ledamot samt synnerligen nonchalanta inställning till ett av de mest allvarliga problem som kan förekomma i en bostadsrättsförening. Hur många försvarslösa medlemmar finns det där ute med motsvarande problem, där ingen vill stötta dem?

Som jag nämnt tidigare så kommer jag att göra en polisanmälan, men enbart om ingen annan utväg finns. Finns det någon (bostadsrättsföreningens styrelse, HSB-ledamoten, HSB Malmös styrelse) som vill ta något ansvar i frågan så kanske det inte behöver gå så långt.

Naturligtvis vill jag göra allt jag kan för att undvika en polisanmälan av de inblandade, och därav försöker jag få HSB Malmö att agera (vilket så här långt varit helt fruktlöst, där varje part svär sig helt fri från precis allt ansvar). Är det fel av mig att försöka få de ansvariga att ta sitt ansvar?

Är det rimligt att absolut ingen vill ta ansvar för att en medlem skrämmer andra medlemmar från att gå på stämmorna... och t.o.m. från att vistas i sin egen bostadsrättsförening?

Ska man bara acceptera att alla bara försöker slingra sig på alla sätt möjliga i denna fråga?

I HSB Malmös tidning HSB Malmö Nytt (#2 2009) kan man läsa följande under ämnet bostadsrättsjuridik;
Citat:
F: Vi har en medlem som har haft fest i sin lägenhet tre lördagar i rad.
Festerna har pågått fram till morgontimmarna och de har kastat
ölburkar och cigarettfimpar från balkongen till underliggande balkong.
Flera grannar har klagat. Vad ska vi göra?

S: Får styrelsen in klagomål om störningar är ni skyldiga att agera.
Enligt bostadsrättslagen och föreningens stadgar är en bostadsrättshavare
skyldig att se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för
störningar som kan vara skadliga för hälsan eller försämrar boendemiljö.
I det här fallet rör det sig om en försämring av boendemiljön för bostadsrättshavarens grannar.

Det första ni bör göra är att skicka ut en rättelseanmaning till den som stör och upplysa om
dennes skyldigheter samt uppmana honom eller henne att upphöra med störningarna.
Rättelseanmaningen bör skickas med rekommenderat brev.

Fortsätter störningarna är nästa steg avhysning.
Detta eftersom störningar är en förverkandegrund.
Det krävs dock stark bevisning för att vinna framgång i domstol när det gäller avhysning på grund av störningar.
Här klargör alltså HSB Malmö själv vad som gäller rent juridiskt (och vad alla borde veta);
Styrelsen i föreningen är skyldig att ta tag i den till styrelsen anmälda störningen!
HSB Malmö förklarar svart på vitt att så är fallet, men uppenbarligen gäller det motsatta i verkligheten.

Såväl HSB-ledamot som HSB Malmös styrelse hävdar att det är helt ok att styrelsen i min brf inte bryr sig om att ta tag i detta.
- Styrelsen i min brf svarar inte på min skriftliga anmälan.
- HSB:s representant i styrelsen i min brf svarar inte på min skriftliga anmälan.
- HSB Malmös styrelse svarar inte på mina frågor om detta.
- HSB Malmös VD - ansvarig för HSB-ledamoten - svarar inte på mina frågor om detta.

Se även;
Störningar i bostadsrätt

Senast redigerad av Admin: 2010-04-20 klockan 16:58. Anledning: Tillägg om vad som är viktigt
Svara med citat
Gammal 2010-04-20, 19:32
Katten Georg Katten Georg är inte inloggad
Zetta-medlem

Standard

Olaga hot
Medlem i en SBC - förening blev hotad. Gick till SBC: s jurist som skrev rättelseanmaning. Juristen på SBC upplyste om att om man kan styrka olaga hot så är avhysning solklar. Detta skrev också juristen i rättelsebrevet.
Slutsatsen torde vara att vända sig till HSB: s jurist och be denne skriva en rättelseanmaning där man också upplyser om konsekvenserna om detta inte upphör. Detta är styrelsens förbannade skyldighet att se till att sådant inte får fortgå. Om inte HSB tar i detta, med en hög tjänsteman tillika medlemskoordinator som HSB - ledamot, så är detta ingenting annat än skandal och särbehandling av sällan skådat slag.
Jag utgår från att Admin kan styrka de hot som förekommit. Då kan hotframställaren börja se sig om efter ny bostad.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Medlem i valberedning smultronet Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2011-02-20 19:27
Sambo ej medlem i brf? Undrandez Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2010-11-09 10:51
Trakasserande medlem Metropol Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 9 2010-04-05 19:52
Bli godkänd som medlem i brf? Jandy Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2009-03-13 11:39
Godkännande av ny medlem i brf tractors Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2009-02-03 19:51

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:44.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare