Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-21, 00:26
Erlingmark Erlingmark är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard Köpa rum i bostadsrätt/dela bostadsrätt i två delar

En granne med en 2,5 rok ska flytta och vi är tillsammans med de som bor på andra sidan av denne granne intresserade av att köpa den bostadsrätten och dela den i två delar för att utöka våra respektive lägenheters yta.

Föreningens styrelse har i princip inget att invända mot detta verkar det som, men vi famlar lite när det gäller hur man går till väga.

I praktiken antar jag att det vi vill göra är att köpa hela grannens lägenhet och sedan sälja ett av rummen i den lägenheten till grannen på andra sidan (samtidigt). För att behålla lägenhetsnumren antar jag att det bästa är att ändra 2,5 rok till 1,5 rok samtidigt som grannen ändrar sin lägenhet från 2,5 rok till 3,5 rok. Detta innebär ändringar i boyta, rok, andelstal, månadsavgifter och lägenhetsregistret. Hur funkar det? Behöver man bygglov?

Eller är det juridiskt enklare att den nuvarande grannen först säljer ett av sina rum till den på "andra sidan" och då ändrar yta, andelstal, etc och sedan kränger resterande 1,5 rok till oss? I båda fallen ska förstås hela affären göras samtidigt.

Krävs stämmobeslut eller kan styrelsen bestämma? Svårt sånt här.. .
Ser att det finns många trådar om att slå ihop bostadsrätter, men har inte hittat någon som täcker in min fråga riktigt.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-12 klockan 05:41.
Svara med citat
Gammal 2012-09-21, 00:55
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard Tillvägagångssätt vid delning av bostadsrätt

Kul variant som säkert kan lösas på många sätt. En idé:

1) Kom överens med säljaren om priset. Dela upp detta pris så ni är överrens mellan er två köpare.

2) Är styrelsen med på idén, och det är bråttom att göra affär för den som ska sälja, så tycker jag att styrelsen kan köpa lägenheten för det pris som ni kommit överens om. Bostadsrätten hamnar nu i föreningens ägo. Samtidigt som detta sker, skriver ni ett avtal med styrelsen, där ni förbinder er att köpa lägenheten för exakt samma summa + räntekostnad + avgifter som föreningen har till dess att så sker. Sätt ett sista datum också, t ex inom 12 månader.

Därmed är föreningen utan finansiell risk. Skulle planen gå om intet, så får ni lösa lgh av föreningen enligt avtal, och sedan sälja denna på öppna marknaden. Er risk är mellanskillnaden mot vad ni betalt föreningen.

3) Sök bygglov på den lösning ni vill bygga. Gör inget annat förrän bygglov är beviljat.

4) Styrelsen kallar till stämma. Informerar innan, och bilägger bygglovet till medlemmarna. Medlemmarna beslutar, enkel majoritet bör räcka eftersom det inte direkt berör någon annans bostadsrätt. (Det som sker är ju att det för all framtid blir en medlem mindre i föreningen). Stämman avslår, använd försäljningsmodellen ovan.

Yrkar stämman bifall:
5) Föreningen gör om lägenhetsförteckning och andelstal.

6) Ni köper var och en er del, och betalar enligt avtal + föreningens kostnader för processen (kan vara jurist för avtalet, ej inkommna avgifter under tiden, räntor etc.)

7) Bygg era lägenheter, och håll sams under tiden (eller börja direkt med den nya lgh-avskiljande väggen!)

8) Slutbesiktning sker. Nu övergår allt till ansvar enligt stadgar. Under byggtiden har ni haft även föreningens ansvarsområden.

Vad tror ni om den...?
Svara med citat
Gammal 2012-09-21, 09:21
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Alla tre bostadsrätter övergår till föreningen, reavinstskatt/ränta

Antagligen måste alla tre nuvarande bostadsrätterna återgå till bostadsrättsföreningen och föreningen sedan upplåter två nya större bostadsrätter.
Att bostadsrätter återgår till föreningen kan förstås orsaka reavinstskatt alternativt ränta på uppskjuten reavinst.
Svara med citat
Gammal 2012-09-21, 10:28
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Antagligen måste alla tre nuvarande bostadsrätterna återgå till föreningen och föreningen sedan upplåter två nya större bostadsrätter.
Att bostadsrätter återgår till föreningen kan förstås orsaka reavinstskatt alternativt ränta på uppskjuten reavinst.
Instämmer. En liknande fråga har diskuterats tidigare i forumet där en del av en grannes lägenhet skulle köpas och införlivas i bostadsrätten;
Delning av lägenhet och försäljning till grannen

Senast redigerad av Admin: 2014-07-12 klockan 05:43.
Svara med citat
Gammal 2012-09-21, 12:50
Erlingmark Erlingmark är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard Undvika reavinstskatt

Om jag läser i den andra tråden låter det lite komplicerat, och det där med reavinstskatten är ju ett problem, i alla fall för vår lägenhet som gått upp en del i värde sedan vi köpte. Därför undrar jag lite om man kanske kan göra så här:

1. Vi kommer överens om ett försäljningspris på grannens lägenhet (2,5 rok) samt vilken andel jag samt grannen på andra sidan ska betala för respektive del. Eftersom den lägenhetsinnehavaren ändå ska sälja blir det ju per definition ett marknadspris då hon ju inte säljer för ett pris hon inte är nöjd med.

2. De två säljer sina respektive lägenheter till Brf för marknadsvärde. Den ena lgh ska ju ändå säljas enligt ovan, och grannen på andra sidan köpte sin (också 2,5 rok) för bara lite drygt ett år sedan och kommer inte drabbas av någon hög reavinstskatt direkt.

3. Brf ändrar dessa lägenheters andelstal, yta, etc och vad som nu behövs och säljer dem sedan tillbaka som 1,5 rok till mig och som 3,5 rok till den andra grannen (alltså hans ursprungliga 2,5 rok + ett rum). Det försäljningspriset speglar då förstås det vi kom överens om i punkt 1. Totalsumman för brf blir den samma, + brfs kostnader för det hela.

4. Vi bygger permanent vägg mellan de nya lägenheterna efter sökt och beviljat bygglov.

4. Vi bor kvar i vår trea men blir också ägare av den nya 1,5 rok och bygger en dörr mellan lägenheterna, och betalar alltså två avgifter för två lägenheter i föreningen. (Det har gjorts tidigare i föreningen och ska väl inte vara några problem)

Vad tror ni? Skulle det funka?
Svara med citat
Gammal 2012-09-21, 14:35
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard Enbart grannlägenheten löses in av föreningen

Jag tror det skulle funka.
Likaså kan enbart grannlägenheten lösas in av föreningen och sen upplåtas som 2 nya bostadsrätter, så hamnar ni bägge i samma situation.
Svara med citat
Gammal 2012-09-29, 19:25
Adde Adde är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Jun 2012
Standard Sälja bostadsrätt till brf och köpa tillbaka dem

Jag tycker det låter fullkomligt vansinnigt att sälja lägenheter till föreningen och sedan köpa tillbaks dem (jag har läst lite i andra tråden och resonemanget var lika vansinnigt där). Om jag var annan medlem (ej inblandad i affären) skulle jag bli fly förbannad över den lösningen. Föreningens pengar ska inte gå till att köpa folks lägenheter.

Om man vill flytta ett rum från en lägenhet till en annan så behövs ur föreningssynpunkt ett stämmobeslut om detta eftersom jag utgår ifrån att det innebär förändring av insatstal (och andelstal om dessa finns). Insatserna för de två ändrade lägenheterna ska ju fastställas, liksom avgift.

Hur mycket pengar medlem A betalar till medlem B är inte föreningens problem. A och B:s eventuella reavinstskatt är inte heller föreningens problem.
Svara med citat
Gammal 2012-09-29, 20:21
Adde Adde är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Jun 2012
Standard Nya upplåtelseavtal som ersätter de tidigare upplåtelseavtalen

Nya upplåtelseavtal som ersätter de tidigare upplåtelseavtalen torde också behöva skrivas.

Så, förslagsvis (om lägenheterna som ska bli större kallas A och C, och den som ligger emellan och ska styckas upp kallas B) något i stil med:

1. Sondera stämning i förening/styrelse om att stycka lägenhet B.
2. Kolla bygglov.
3. A+C köper lägenhet B. B får marknadsmässigt pris och har inte mer besvär än om lägenheten såldes till annan köpare. A+C har delat priset och andel av lägenheten (gemensamt ägande, inget konstigt).
4. Stämmobeslut om att lägenhet B upphör och dess insats/andel delas upp och tillförs lägenheter A och C (efter de proportioner som kommits överens om, t ex efter yta). I samband med detta skriver A och C på nya upplåtelseavtal som ersätter tidigare upplåtelseavtal för A, B och C och där lägenheterna A och C nu inbegriper tidigare lägenhet B.

(Titta också i BRL 9 kap 16 § punkt 1 om att det kanske inte är nödvändigt att få en majoritet av alla medlemmar med på beslutet eftersom inte alla medlemmar berörs av ändringen...)

Slutligen, bygg om.
Skattemässigt har varken A eller C sålt något och alltså ingen reavinstskatt. När säg säg A+ säljs i framtiden är totala inköpsvärdet det som gavs för gamla A plus A's del av vad som gavs för B.

För föreningen borde inte ändringen spela någon roll, efter insatsen inte ändras och samma avgift kommer in till föreningen. Om föreningen är liten kanske man inte gillar att antalet medlemmar blir färre (färre kandidater till styrelse etc). Å andra sidan vinner föreningen inget på det heller, så man kanske inte vill vara hjälpsam eftersom det blir ju lite saker att hålla reda på och dona med (insatser, lägenhetsförteckning, nya upplåtelseavtal...).

Senast redigerad av Admin: 2014-08-04 klockan 18:47. Anledning: Länkat till Faktabanken om upplåtelseavtal
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
att köpa en bostadsrätt tette Bostadsrättsforum 12 2011-05-06 02:22
Köpa bostadsrätt med min mor Alva Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2011-02-09 11:03
Andra hand i brf - Uthyrning av bostadsrätt eller delar lägenhet? pjärlumjär Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2010-10-06 11:48
Förvärv av bostadsrätt - Köpa bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 02:33
Inneboende i bostadsrätt - hur dela upp hyran? Simply_me Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2008-12-29 11:46

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:34.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare