Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-12, 10:11
micke micke är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jun 2010
Standard Vad händer med styrelsen vid klander av stämma?

I november förra året så flyttade jag in i en nybyggd bostadsrätt (privat brf, 30 lgh). Nuvarande styrelse är tillsatt av Skanska (och de står också för styrelsen arvode).

Den 16 juni så ska vi ha vår första årsstämma då det även ska väljas en helt ny styrelse som endast består av medlemmar i föreningen. Kallelsen till årsstämman kom inte i tid (3 juni) och någon årsredovisning har inte skickats ut. Enligt stadgarna så ska en kopia av årsredovisningen och revisionsberättelsen tillställas (dvs. skickas till) medlemmarna senast en vecka innan ordinarie föreningsstämma.

Att kallelsen kom en dag sent hade jag kunnat acceptera om allt annat hade varit OK, men att jag inte fått årsredovisningen i tid anser jag helt oacceptabelt. Jag har vid två tillfällen (skriftligen) efterfrågat årsredovisningen av den kontaktperson som stod med i kallelsen, men det har ignorerats. Har även uppmärksammat dem om att stämman kan bli ogiltig om den hålls den 16 juni och att det kanske borde vara läge att flytta den. Inget svar.

Enligt stadgarna så ska dessutom föreningens hus besiktigas innan årsredovisningen avges, men den besiktningen verkar ha gjorts den 8 juni och hur man då har kunnat lämna en årsredovisning till revisorn en månad innan årsstämman går inte riktigt ihop... Svårt att avgöra innan jag har sett årsredovisningen.

Jag har läst andra trådar i forumet hur man går tillväga vid klander av stämman, men jag undrar lite över vad som händer med styrelsen? I vårt fall så ska hela styrelsen bytas ut i samband med stämman, men om jag klandrar stämman i efterhand och den blir ogiltig kommer då den tidigare styrelsen tillsättas på nytt eller vad händer i det fallet? Jag skulle iofs. enbart kunna begära att de specifika punkter som rör årsredovisningen och ansvarsfrihet blir ogiltiga...

/Micke
Svara med citat
Gammal 2010-06-12, 11:21
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Det finns anledning att klandra er stämma för de brister som du anger.

Att ni tillsätter en styrelse vid stämman som ej har kommit till enligt förordningen är inget problem enligt mig. Styrelsen kan förändras vid varje tillfälle som det påkallas stämma. Att ni klandrar stämman behöver inte betyda att den nytillträdda styrelsen vid stämman anses som icke legitim.

Det som är viktigt är att det förs protokoll över voteringsresultatet vid val av styrelse samt att den nya styrelsen konstituerats och registreras hos Bolagsverket.

Om rätten anser att stämman bedöms som klandervärd. så får ni med stor sannolikhet ta om stämman i de delar som klandras eller i sin helhet, där ni konfirmerar sittande ny valda styrelse. Om nu tidigare styrelse inte har upprättat ett årsbokslut och redovisat detta samt utfört bokföring enligt gällande regler så finns det anledning att söka skadestånd hos tidigare styrelse för brister i förvaltningsuppdraget.
Svara med citat
Gammal 2010-06-12, 12:22
Duktig medlem

Standard

Tack för svaret; jag vill ju gärna undvika att få tillbaka en styrelse jag helst vill bli av med...

Jag tror att jag hade fel angående att kallelsen inte kom i tid. Formellt sett så anses väl en kallelse utfärdad den dag den avsänts med posten och i så fall så var den i tid.

En följdfråga, om man inte har fått årsredovisningen i enlighet med stadgarna är det något man ska ta upp under "frågan om kallelse till stämman behörigen skett"?

/Micke
Svara med citat
Gammal 2010-06-12, 13:58
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Kallelse till stämma

Citat:
Ursprungligen skrivet av micke Visa inlägg
Tack för svaret; jag vill ju gärna undvika att få tillbaka en styrelse jag helst vill bli av med...
Det är alltid en risk om medlemmarna inte förberett stämman och inte har en färdig styrelse att ersätta tidigare styrelse med.

Citat:
Jag tror att jag hade fel angående att kallelsen inte kom i tid. Formellt sett så anses väl en kallelse utfärdad den dag den avsänts med posten och i så fall så var den i tid.
Ja, det är olyckligt att det i lagtexten (LEF) används ordet "utfärdas";
Citat:
8 § Kallelse till en föreningsstämma får utfärdas tidigast fyra veckor före
stämman.
Kallelsen skall utfärdas senast två veckor före ordinarie och en
vecka före extra stämma, om inte stadgarna föreskriver längre tid.
Det skulle naturligtvis skrivas som att kallelse ska komma medlemmen till del vid givna tidpunkter (speciellt för dem som inte får kallelse via post, vilket väl är ca. 98 % av landets medlemmar).

Citat:
En följdfråga, om man inte har fått årsredovisningen i enlighet med stadgarna är det något man ska ta upp under "frågan om kallelse till stämman behörigen skett"?
Absolut ska man ta upp det under denna punkt.
Risken är stor att mötesordföranden då svarar bl.a.; "Ja vad ska vi göra åt det nu?".
Då måste man ha ett färdigformulerat svar på denna fråga.
Inte minst viktigt är att du begär att din fråga tillsammans med beslut ska protokollföras (och se till att styrelsen inte gör som är vanligt förekommande, dvs styrelsen ordnar så att de som är på styrelsens sida väljs som justerare).

Har kallelse till stämma inte skett så är det ju faktiskt så att stämman måste göras om (vilket bara händer om medlemmar kräver detta) utifall att en stämma hålles där kallelse ej skett på behörigt sätt.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2010-06-12, 15:16
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Det är alltid en risk om medlemmarna inte förberett stämman och inte har en färdig styrelse att ersätta tidigare styrelse med
Flera medlemmar har som tur är redan visat intresse för styrelsearbete. Själva valet av styrelseledamöter (och suppleanter) ser jag inte längre några problem med att genomföra. Däremot så kan jag inte tänka mig att medverka i beslut angående årsredovisning, revisionsberättelse, fastställande av resultat- och balansräkning och ansvarsfrihet om jag får tillgång till årsredovisning först på årsstämman. Hur ska jag ha någon möjlighet att granska den under de förutsättningarna? Man kommer säkert tycka att det räcker med den föredragning av årsredovisningen som ingår i dagordningen, men det tycker inte jag är tillräckligt och om man genomdriver det så kommer jag klandra stämman.

Det ska bli intressant att se revisionsberättelsen eftersom det verkar finnas vissa egendomligheter angående tidpunkt för besiktning av föreningens hus och när årsredovisningen borde ha varit klar. Men med den erfarenhet jag har av revisorer så kommer det säkert vara standardformulering utan någon anmärkning från revisorn. Så det är mycket möjligt att jag kommer ha vissa invändningar mot omval av samma revisor, men jag ska inte springa händelserna i förväg...

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Risken är stor att mötesordföranden då svarar bl.a.; "Ja vad ska vi göra åt det nu?".
Då måste man ha ett färdigformulerat svar på denna fråga.
Jag räknar kallt med att utsättas för en "skjut-budbäraren-mentalitet" och jag kommer förbereda mig så gott det går (det var en anledning till mitt inlägg i detta forum). Jag har även passat på att läsa flera olika trådar i forumet.

Även om jag tycker att det borde räcka med mina två försök till skriftlig kontakt med den nuvarande styrelsen, så ska jag även försöka ringa kontaktpersonen på måndag.

/Micke
Svara med citat
Gammal 2010-06-13, 10:08
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard Årsredovisning

Stämman har möjlighet att bordlägga årsredovisningen till ett senare tillfälle enligt kap 7 §4 i föreningslagen. Vilket ger en minoritet av medlemmarna möjlighet att bordlägga punkterna, resultaträkningen och balansräkningen, dispositioner beträffande vinst eller förlust samt ansvarsfrihet för ansvarig styrelse. Om stämman bordlägger frågan resultat och balansräkning så har ansvarig styrelse två månader på sig att redovisa efterfrågad information
Citat:
Föreningslagen

kap 7
föreningsstämma

4 § Ordinarie föreningsstämma skall hållas inom sex månader efter utgången av varje räkenskapsår. Vid sådan stämma skall styrelsen lägga fram årsredovisningen och revisionsberättelsen samt, i moderförening, koncernredovisningen och koncernrevisionsberättelsen.
Vid stämman skall beslut fattas
1. om fastställelse av resultaträkningen och balansräkningen samt, i moderförening, koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen,
2. om dispositioner beträffande vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen,
3. om ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören, samt
4. i andra ärenden som ankommer på stämman enligt denna lag eller stadgarna.

Beslut i en fråga som avses i andra stycket 1--3 skall dock skjutas upp till en fortsatt stämma, om majoriteten eller en minoritet som består av minst en tiondel av samtliga röstberättigade begär det. Sådan stämma skall hållas minst en och högst två månader därefter. Något ytterligare uppskov är inte tillåtet.
Svara med citat
Gammal 2010-06-13, 11:23
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Trötter Visa inlägg
Stämman har möjlighet att bordlägga årsredovisningen till ett senare tillfälle enligt kap 7 §4 i föreningslagen.
Tack för det tipset. Låter som något jag skulle kunna använda mig av om mötesordföranden kommer med ett uttalande likt det Admin nämnde, "Ja vad ska vi göra åt det nu?"

Jag hade bara tänkt svara att vi borde skjuta upp beslut för de punkter på dagordningen som är relaterade till årsredovisningen, men att kunna hänvisa till en specifik paragraf i lagen om ekonomiska föreningar låter bättre. Behöver bara få ytterligare två röstberättigade att hålla med mig så har vi uppnått den nödvändiga tiondelen. Om det nu skulle visa sig att ingen annan är intresserad av att få en chans att granska årsredovisningen (vilket skulle vara rätt så tragiskt), så har jag alltid kvar möjligheten att klandra stämman...

/Micke
Svara med citat
Gammal 2010-06-14, 18:13
Duktig medlem

Standard

Fick en kopia av årsredovisningen via e-post idag om än med viss motvilja ("den skulle ju delas ut på stämman"). Har bara hunnit bläddra igenom den som hastigast men är redan lite förvånad över innehållet. Kommer posta en separat fråga angående det.

Upptäckte direkt ett fel (felaktigt org.nummer) och revisorn har på något vis lyckats framlägga sin revisionsberättelse enbart en vecka innan stämman trots att det ska ske senast två veckor innan stämman...

/Micke
Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 22:18
Duktig medlem

Standard Första årsstämman avslutad

En liten uppföljning av hur det gick.

När jag framförde åsikten att kallelsen inte hade gått rätt till, så fick jag direkt mothugg. Först var det att det inte var relevant, sedan övergick det till "då får vi väl avbryta stämman; vill du det?", för att sedan avslutas med att lagen sa att årsredovisningen skulle finnas tillgänglig men nu råkade det stå i stadgarna att den skulle skickas ut och det hade styrelsen missat... Vet fortfarande inte om det kom med i protokollet; jag upprepade ett antal gånger att jag ville ha det protokollfört.

När jag hade ställt ett par frågor angående årsredovisningen och begärt att få skickat till mig en del information som styrelsen inte kunde svara på (bl.a. ville jag ha information om de lån som man hade tecknat efter bokslutsdagen), så blev jag verbalt påhoppad av en annan mötesdeltagare som tyckte jag skulle sluta ställa frågor annars kunde man lika gärna avbryta stämman. Jag lät honom avsluta sin attack på mig (den pågick ett tag) och sedan så ställde jag de frågor som jag hade kvar

Min sista fråga på årsredovisningen handlade om att det fanns en post angående en förutbetald månadsavgift trots att inga månadsavgifter hade betalats in till föreningen. Ordförandens svar på det, "Det är en bokföringsteknisk finess som inte ens jag förstod och jag har jobbat som revisor." Jag kunde bara avsluta med ett sarkastiskt "Tack, det var ju ett väldigt bra svar!"

Under hela stämman så var jag den enda som ställde några frågor...

/Micke
Svara med citat
Gammal 2010-06-17, 12:12
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Cool Medvetslösa medlemmar

Citat:
När jag framförde åsikten att kallelsen inte hade gått rätt till, så fick jag direkt mothugg. Först var det att det inte var relevant, sedan övergick det till "då får vi väl avbryta stämman; vill du det?"
Det är en klassiker och var vad jag sa (några inlägg bakåt i denna tråd) skulle hända.

Citat:
... för att sedan avslutas med att lagen sa att årsredovisningen skulle finnas tillgänglig men nu råkade det stå i stadgarna att den skulle skickas ut och det hade styrelsen missat.
Det är oförsvarbart av en styrelse.
Missar man detta så måste styrelsen själv ta initiativ till en ny stämma, inte bara ta en chansning och förlita sig på att man kan fortsätta lura medlemmarna.

Citat:
När jag hade ställt ett par frågor angående årsredovisningen och begärt att få skickat till mig en del information som styrelsen inte kunde svara på (bl.a. ville jag ha information om de lån som man hade tecknat efter bokslutsdagen)
Styrelsen har två veckor på sig att delge dig (och alla andra medlemmar som begär det) denna info.

Citat:
... så blev jag verbalt påhoppad av en annan mötesdeltagare som tyckte jag skulle sluta ställa frågor annars kunde man lika gärna avbryta stämman.
Här är det mötesordförandens uppgift att sätta stopp för dylika påhopp.
Det är alltid lika tråkigt när mötesordföranden låter påhopp passera bara för att det gagnar styrelsen.

Citat:
Under hela stämman så var jag den enda som ställde några frågor.
Och denna totala brist på engagemang, som inte precis är unik för din brf, bland medlemmarna leder enbart till en sämre boendemiljö och en sämre ekonomi för var och en av medlemmarna.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelsebeslut om extra stämma innan styrelsen är vald bossan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 6 2010-05-12 13:42
Stämma styrelsen i brf KIM Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 13 2009-06-09 15:07
Klander av beslut på stämma bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-03-24 02:54
När måste styrelsen kalla till extra stämma? lee Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 8 2008-03-31 21:20

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:03.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare