Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-24, 19:48
hannagustavsson hannagustavsson är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2009
Standard Måste jag betala hyra för bostadsrätt? Sambolagen

Jag och min pojkvän bestämde oss för att flytta ihop i augusti förra året. Hans föräldrar köpte då en bostadsrätt som vi bor i. Vi skrev inget hyreskontrakt men betalar hyran. Vi flyttade in samtidigt och skrev ett samboavtal där vi avskrev oss sambolagen vilket gör att allt mitt är mitt och tvärtom.
Nu har vi börjat bråka och jag bestämt mig för att flytta.
Min fråga är därför, har jag någon uppsägningstid eller kan jag ta mitt pick och pack och sticka?

Hans föräldrar anser att jag har 3 månaders uppsägningstid men jag tycker att eftersom vi inte har något hyresavtal där det står att jag hyr av dom så gäller inte det. Det enda som visar att jag bor här är att jag har adressändrat hit, alltså är jag folkbokförd här och att hyran ibland betalats från mitt konto.
Finns det något sätt som gör att jag kan slippa betala 3 månaders hyra?

Senast redigerad av Admin: 2010-11-29 klockan 03:21.
Svara med citat
Gammal 2009-06-24, 22:34
mäklare mäklare är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard Sambolagen

Jag pysslar inte med hyresrättlagstiftningen, så jag antar att någon annan får bena i frågeställningen. Men instinktivt så skulle jag rätt säkert kunna säga att de inte har en chans till pengarna.

Men en bra början är att redogöra vad samboavtalet innehåller. Vem som står som ägare till lägenheten. Annan intressant info är om de får hyra ut lgh i andra hand öht.

Jag har själv haft en kund som ägde en bostadsrätt, som han hyrde ut. Hyresgästen bodde där i ett antal år, och när ägaren tänkt sälja lägenheten blev han varse om "besittningsrätt". Han kunde helt enkelt inte bli av med hyresgästen... slutade med att hyresgästen fick köpa ut lägenheten av honom till ett kraftigt reducerat pris.

Så om det är föräldrarna som äger lägenheten, så kan du ju alltid vända på myntet. Tror inte de är intresserade av att ha dig som en hyresgäst för all framtid utan att kunna sälja lgh på marknaden...

SAMBOLAGEN:
Övertagande av bostad i vissa fall

22 § Innehar den ena sambon den gemensamma bostaden med
hyresrätt eller bostadsrätt och utgör egendomen inte
samboegendom, har den andra sambon rätt att överta den när
samboförhållandet upphör, om den sambon bäst behöver bostaden
och ett sådant övertagande även med hänsyn till
omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Om samborna inte
har eller har haft barn tillsammans, gäller detta dock endast
om synnerliga skäl talar för det.

Anspråk på att ta över hyres- eller bostadsrätten skall
framställas senast ett år efter det att samboförhållandet
upphörde. Lämnar sambon bostaden, skall anspråket dock
framställas senast tre månader därefter. Fristen på ett år
gäller inte om den sambo som innehar bostaden avlider och den
efterlevande sambon bor kvar i bostaden.

Anna, intressant info är hur mycket som ni betalat per månad i "hyra" och vad motsvarande hyreslägenhet har i hyra?

Senast redigerad av Admin: 2010-11-29 klockan 03:23.
Svara med citat
Gammal 2009-06-25, 00:28
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Jag tycker inte att nån kan tvinga dig att betala en hyra, eftersom det finns ingen hyreskontrakt.
Däremot känns det fult att du sticker utan uppsägningstid alls. Jag tycker att du borde kolla vad uppsägningstiden brukar vara i ett vanligt kontrakt, eftersom ni betalade en hyra till föräldrarna som om det fanns ett kontrakt. På nåt sätt känns det som om det fanns ett muntligt kontrakt mellan er.
Svara med citat
Gammal 2009-06-25, 00:50
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

muntliga kontrakt gäller inte i fastighetsbranschen
Svara med citat
Gammal 2009-06-25, 01:18
Henric Lellky Henric Lellky är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: May 2008
Glad

Jag håller med Francois här. Dock är det teoretiskt möjligt att frågan skulle kunna lösas juridiskt, även om det skulle kosta mer än det smakar oavsett hur en sådan tvist slutar.

hannagustavsson >>

Kan ni hitta en lösning som skulle accepteras av båda parter även om situationen vore den omvända så tror jag att ni har en bra lösning.

Detta är ett bra exempel på fördelen med att ha skrivna hyreskontrakt istället för muntliga överenskommelser (eller ingen överenskommelse alls).
Svara med citat
Gammal 2009-06-25, 22:58
Essa Essa är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jan 2009
Standard

Ett krachat förhållande är väl inget hyreskontrakt.

Sunt förnuft: Den som bor i lägenheten betalar för lägenheten. Den som inte bor i lägenheten betalar inte för lägenheten.
Svara med citat
Gammal 2009-06-25, 23:12
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Essa Visa inlägg
Ett krachat förhållande är väl inget hyreskontrakt.

Sunt förnuft: Den som bor i lägenheten betalar för lägenheten. Den som inte bor i lägenheten betalar inte för lägenheten.
Essa, jag tycker inte om sådana förenklade resonnemang med svart/vit tänkande. Som om livet var så enkelt.

Och om båda två flyttar ut då?
Svara med citat
Gammal 2009-06-25, 23:46
Essa Essa är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jan 2009
Standard

Normalt när man blir sittande med uppsägningstid på en hyreslägenhet kan man använda den med full rätt tiden ut. Här är det dock plötsligt någon annans bostadsrätt.

Om båda flyttar och ex svärföräldrarna äger lägenheten får dom väl sälja. Kan gå någon månadsavgift under tiden men om de ändå haft råd att köpa en lägenhet utöver sitt eget hem är det ganska marginellt...

Francois, du har en poäng. Vi vet väldigt lite om bakgrunden så alla åsikter kan tas med en nypa salt.
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 11:01
bostadsrättsinnehavare bostadsrättsinnehavare är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Sjävklart kan du dra med än gång och dessutom med gott samvete.
Att föräldrarna till din fd börjar snacka om 3 månaders uppsägningstid osv visar bara att ett uppbrott från den här familjen var det enda rätta.
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 20:50
Yotta-medlem

Standard

Vilken löjlig kommentar!

bostadsrättsinnehavare, om du har ett förhållande med nån, hoppas jag att du har det med den personen, inte med hans/hennes föräldrar!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ge bort sin bostadsrätt och sedan hyra den i andrahand berndt skåne Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2010-10-02 21:35
Sambolagen bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2010-08-16 01:38
Hyra vid ombildning från hyresrätt till bostadsrätt slipsen Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2010-05-24 23:19
Sambolagen är helt otidsenlig - Sydsvenskan Admin Senaste Nytt 0 2010-05-09 09:45
Får betala tillbaka hyra - Sveriges Radio Admin Senaste Nytt 0 2009-12-31 13:20

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:55.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare