Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-04, 14:57
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Fråga Rivning av bärande vägg

Vi har fått en propå från en medlem om att hon planerar att bygga om/ut köket och slå samman det med rummet bredvid. Det kommer att innebära rivning av en bärande vägg. Det kommer också att medföra förändringar av vatten/avlopp och eldragningar och kanske ventilationen i köket.

Hon hade tänkt sig ett preliminärt godkännande innan hon anlitar arkitekt.
Ritningar och dokumentation har hon tänkt lämna när jobbet är klart?!

Eftersom vi inte haft något liknande ärende tidigare, kommer frågorna genast upp. Vad kan vi kräva för handlingar för att kunna godkänna ombyggnaden och ändå ta ansvar för huset?

Jag skulle vilja se en annan ordning, nämligen att styrelsen får se:

* Planritning som visar hur de tänkt att det ska bli.

* Konstruktionsritningar med beräkning på bärigheten och hur det är tänkt att avväxla belastningen. (Vet inte om detta är något som en arkitekt behärskar).

* Försäkran om att entreprenörerna är försäkrade och har alla rätta behörigheter.

* Utlåtandet från Stadsbyggnadskontoret, det måste ju minst handla om anmälan och kanske om bygglov.

* Angivande av kvalitetsansvarig (eller vad de kallas numera)

* Något om kontakt med försäkringsbolag?

innan vi kan ge vårt godkännande. Efteråt borde vi kanske ha ett:

* Besiktningsprotokoll och ......?

Nu vet jag inte om det är alldeles för mycket eller alldeles fel tänkt av mig.
Huset är byggt 1960 och det är betongväggar. Vi har redan en del sprickor i väggarna efter sprängningar i närheten och vet inte om husets konstruktion är "extra" känslig. Lägenheten ligger högst upp i huset, 14 vån.

I förlängningen borde ett godkännande gälla som prejudikat när (inte om) andra får samma idé. Vad händer om t ex 8 lägenheter under varandra skulle göra samma sak? - Ingenting? - Risk för mer sprickor?

Det här var sannerligen ingen lätt fråga

Alltid, alltid - Mycket tacksam för alla goda råd
Svara med citat
Gammal 2013-05-05, 01:36
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé rivning av bärande vägg

Du tänker logiskt och rätt.

Så här skall det gå till:

En ritning av nuvarande lägenhet tas fram. Styrelsen kan hjälpa till med ursprungsritning i annat fall gör en.

På den ritningen ritas alla ändringar in. Det skall klart och tydligt framgå var som är före-efter.

Detta skall sändas till kommunen (Bygganmälan). Bygginspektör granskar och avgör om ändringen kräver bygglov. Det gör det helt säkert.
Att flytta runt rör, vatten och avlopp, fasta delar som är kopplade till de andra lägenheterna, betyder att du inkräktar på styrelsens ansvar också.
Ändringar av rumsindelningar kräver Bygganmälan. Om alla flyttar väggar äventyras byggnadens stabilitet. så ja. Bygganmälan.
Du skall begära förhandsbesked av både tekniska förvaltaren och kommunen. Certifierade hantverkare och besiktning efteråt. Registrering i lägenhetens liggare mm.
Tips:Börja med Bygganmälan.
Det finns redan inlägg om detta här. Det finns blanketter också här. ´

Med vänlig hälsning korsdraget
Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 15:41
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ändrad planlösning i flerbostadshus kräver bygganmälan.

Kräv godkänd bygganmälan innan styrelsen uttalar sig i frågan.
Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 16:24
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Tummen upp Ändra planlösning

Gör som Harald säger. Klockrent!
Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 19:17
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Glad Tack för råden!

Tack för råden Korsdraget och Harald

Så får det bli. Sedan får vi se...

Det skulle vara intressant att få veta hur andra föreningar har gjort när det gäller rivning av bärande väggar. Eller om man har en policy för det.

Jag ser framför mig hur huset vecklar ihop sig som ett dragspel när 8 st ovanför varandra har rivit väggen mellan köket och rummet

Med tanke på likabehandlingsprincipen bör det ju inte vara möjligt att godkänna för en medlem och neka en annan. Men kanske är det jag som har alltför livlig fantasi och helst skulle vilja ha både livrem och hängslen i det här fallet
Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 22:04
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Jag har själv rivit bärande vägg i min egen lgh. Jag gjorde så:

1) Sökte bygglov på ombyggnaden (det var fler saker än bara väggen). Med i bygglovet fanns konstruktörs förslag på dimension balk och pelare.

2) Lämnade klabbet till styrelsen, samt meddelade att jag gör arbetet själv (då gäller hemförsäkringen), och att jag står för ev. skador.

3) Styrelsen godkände (utan mig närvarande då jag själv är med i styrelsen).

4) Jag stämpade upp taket längs med hela väggen båda sidor, ca 1 m från väggen.

5) Rev väggen

6) Tog hål i yttervägg, lastbil och två glada smeder kom och förde in balken med kranbil. Tillsammans monterade vi pelarna.

7) Lossade alla stämp på sidorna

8) Gick upp till grannen ovanför en vecka efter och inspekterade. Lite sprickor i vägg/takvinklar (Huset satte sig ca 2 mm). En målare la en dag på bättringar hos grannen.

9) Rapporterade till styrelsen.

Klart. Ingen besiktning efteråt, men smederna skrev på egenkontrollplanen. D v s de intygar sitt arbete. Detta är 5 år sedan nu, och jag bor kvar. Inga ytterligare rörelse/skador har kommit.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ta bort en icke bärande vägg!? FredrikH Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2013-03-01 08:16
Ej av styrelsen sanktionerat ingrepp i bärande vägg till lgh sofiasan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2011-04-14 13:39
Rivning av förråd i brf Nella Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2010-09-26 21:13
Dörröppning i en bärande vägg? Regelverk för bostadsrätt rogerahlin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2008-06-30 18:40

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:38.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare