|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. ![]() Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt? |
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
||||
|
||||
![]() Hejsan,
Jag undrar om det finns en regel för hur länge en styrelseordförande bör/får sitta i en och samma styrelse i en brf? I en grannförening så har ordförande suttit 40 år i samma styrelse, vilket kan tyckas som väldigt lång tid. Synd att folk inte är intresserade av styrelsearbete i den föreningen kan jag tycka ;O) Träffade en person som säger att enligt någon EU regel som införts är att det ska finnas en begränsning på hur länge man får sitta som ordförande i en styrelse. Är det någon som har något bra svar att ge mig? Tack på förhand
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag anser att man skall ända styrelse sammansättning med jämna mellanrum för att få andra influenser och idéer i styrelsearbetet. |
|
|||
|
|||
![]() Man behöver inte ändra styrelse om man bara ser till att det är arbetsgrupper som utför arbeten inom föreningen, dessa arbetsgrupper kan/skall då bestå av "vanliga medlemmar" och styrelseledamöter.
|
|
|||
|
|||
![]() En ordförande får i princip sitta hur länge som helst om han har medlemmarnas förtroende. Men en ledamot kan bara väljas så länge som stadgarna föreskriver, dock max fyra år i taget (Lagen om ekonomiska föreningar 6 kap 1 § 3 st)
|
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Utlovad havsutsikt finns ej | Maija | Bostadsrättsforum | 12 | 2008-11-20 09:51 |
Måste man vara dum för att sitta i en styrelse? | Myggan | Bostadsrättsforum | 4 | 2008-06-15 13:37 |
Nominerad ordförande hoppar av - vill ha helt ny styrelse i HSB Malmö! | Admin | Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige | 1 | 2008-04-25 19:32 |
Finns det bara dåliga brf styrelser? | kgseverin | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 4 | 2008-03-13 22:02 |