Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-24, 14:55
Maris Maris är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jun 2011
Standard Funktionshinder - Söker hjälp av kunnig!

För ett år sedan blev jag svårt sjuk vilket medförde en funktionsnedsättning hos mig. Föreningens ordförande bor i samma trappuppgång som mig tycker att mitt funktionshinder är till besvär, därför vill hon få bort mig från föreningen. Efter att ha bott i 25 år i HSB utan en enda anmälkning har jag sedan jag insjuknat blivit utsatt för enorma trakasserier och 2 stycken anmodan om rättelse med hot om vräkning från HSB´s jurist. (Dessa trakasserier kommer från Ordföranden á styrelsens vägnar). I det första brevet med anmodan fanns inga grunder utan bara ett hot. I det andra brevet som jag fått står att orsaken till denna anmodan är att jag gör följande:

1. Jag ställer upp fönster och porten i trappuppgången så det blir kallt. Djur kan komma in och det kan bli inbrott.

2. Jag trakasserar grannar genom att fotografera dem utanför fastigheten.

3. Därtill uppmanas jag att respektera tvättstugans ordningsregler. Jag får inte föra några anteckningar annat än bokning av egen tvättid.

Om situationen inte vore så allvarlig skulle jag skratta och tro att någon skämtar med mig. Men så är det alltså inte.

Det enda som stämmer är att jag ibland ställer upp fönster och ibland porten. Det har varit sommar och varmt och dessutom händer det att jag ställer upp porten när jag skall lasta ur bilen. Men de flesta gånger som fönster och dörr är uppställda är det någon annan som gjort det. Är det över huvud taget ett brott mot stadgarna att öppna port och dörrar? Måste inte samtliga som gör det i föreningen få en anmodan i så fall?

Att jag skulle fotografera grannar är helt befängt! Jag fattar inte var hon fått det ifrån. Varför skulle jag göra något sådant? Och vad är i så fall brottet?

Vad gäller tvättstugan så har jag skaffat en egen tvättmaskin (något inte ordföranden känner till) och inte vistats där sedan slutet av april. Men annars gäller väl ovan? Att alla som skriver något på listan skall få en anmodan? Mig veterligen är den enda som skriver på listan ordföranden själv. Det kan stå att "ordföranden säger städa efter dig". Skall inte samma regler gälla för ordföranden som för alla andra i föreningen?

Som jag ser det har ordföranden ingenting att komma med eftersom jag bott i HSB i 25 år och aldrig fått någon anmärkning på mig. Jag har dessutom en mycket god och med många av mina grannar en innerlig, och vänskaplig relation, däribland styrelsens kassör.

Jag behöver hjälp av kunniga med att formulera en skrivelse för att bemöta styrelsens anklagelser mot mig.
Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 00:52
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Egentligen är det ju bara sådant som utgör förverkandegrund som det är någon mening med att ta upp i en skriftlig varning. Det borde HSB:s jurist känna till.
Att ställa upp porten ett tag vid i och urlastning från bil måste väl vara ok. Annars bör den kanske vara stängd om den har kodlås.
Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 11:40
djupudga djupudga är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Aug 2011
Standard

Hej Maris. Det du beskriver låter förfärligt, dock inte så ovanligt förekommande. Här kommer några, förhoppningsvis goda råd.

När man kommer i konflikt med oärliga människor, som det verkar vara i det här fallet, är det viktigt att ha en bra strategi för att klara konflikten. Ordföranden kommer säkert aldrig att erkänna att hon agerar på felaktigt sätt. Vanliga människor brukar reagera genom att erkänna mindre försummelser, såsom du gör genom att skriva att du ibland har ställt upp porten när du lastar av din bil. Det viktga är att du intalar dig att du inte har gjort något fel. Du ska inte ha några skuldkänslor om du inte har gjort fel - för det är antagligen det ordföranden riktar sig in mot. Du ska alltså aldrig erkänna att du har gjort något fel, för det kommer motparten inte heller att göra.

Se till att du inte har någon kontakt med ordföranden. Svara inte på telefonsamtal. Prata inte med henne. Svara inte på mail. Stäng ut henne helt från ditt liv. Om hon inte vet hur du tänker eller vad du gör, så blir det omöjligt för henne att hitta sätt att attackera dig på. Avslöja inte heller din strategi. Det åligger inte dig att utbilda ordföranden i hur man driver en bostadsrättsförening. Hon kommer antagligen bara att försöka använda det emot dig.

Berätta för alla vad som händer. Berätta för dina grannar, HSB och alla som du kommer i kontakt med vad som händer. Ordföranden vill inte att det kommer ut.

Från och med nu gör du bäst i, om du inte redan gör det, att dokumentara samtliga trakasserier med datum, tidpunkt och en grundlig beskrivning av vad som hände och vilka som var inblandade. Höll det hemligt.

Polisanmäl samtliga trakasserier - verbala samt skriftliga. Både de som har redan inträffat och de som kommer att inträffa. Skrivelser som bygger på lögner och påhitt ska du definitivt polisanmäla. Bli inte ledsen om polisen lägger ner vissa utredningar.

Det du skriver utgör inte skäl till förverkandegrund. För det första så måste det finnas underlag. Någon måste komma in med skriftligt klagomål till styrelsen och styrelsen måste besluta att utreda saken. Fråga din snälla granne om det. Om ordföranden agerar själv, utan ett giltigt mandat från styrelsen, så är det antagligen brottsligt enligt 16:e kap i bostadsrättslagen. Om så är fallet, polisanmäl direkt. Lögner och påhitt utgör inte skäl för uteslutning ur föreningen. Skulle du, mot förmodan, bli uppsagd, ska du bestrida det omedelbart. Kolla med ditt försäkringsbolag om du har rättsskydd. Du har dessutom bra punkter att komma med: Fotograferingen är påhitt och du har en egen tvättmaskin. Trovärdigheten i juristens skrivelse är lika med noll. Vad gäller första punkten, så räcker det med att någon av dina snälla grannar kan ställa upp på att vittna, om så behövs, att andra boende ställer även dessa upp fönsterna när det är varmt ute. Då gäller inte 1:a punkten som förverkandeskäl för då är det ett solklart brott mot likhetsprincipen - det går alltså inte att vräka dig pga. att du ställer upp fönster om inte andra boende har blivit vräkta för samma sak.

Sen kan du också bara sluta att ställa upp fönsterna. Då kommer de ingenvart.

Om du vill verkligen skicka en skrivelse till föreningen, skicka den då till samtliga styrelseledamöter (original till ordförande, sen skriver du att kopia har skickats till styrelsen). Det borde räcka med att du skriver att du bestrider samtliga punkter. Om inte detta räcker, så kan du ta upp frågan på stämman, tex. genom en motion (Att stämman beslutar att styrelsen ska sluta trakassera dig) eller under punkten om årsredovisningen.
Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 13:04
Maris Maris är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jun 2011
Standard

Tusen tack för alla goda råd, det värmer!

Vad gäller porten så har den stått öppen hela sommaren och hösten. Men det är inte jag som ställer upp den jag tror att det ofta är ordföranden själv som gör det. Vi har inget portlås så det är bara att öppna och gå in för vem som helst 05.00-21.00. Porten låses automatiskt klockan 21.00 men jag är sällan ute den tiden på kvällen.

I huset bredvid finns en port som står öppen dygnet runt, året runt på grund av en lägenhet som är en sanitär olägenhet. De som bor där har klagat men inget händer. Ordföranden bor ju inte i den porten så hon bryr sig väl inte.

Jag har varit mycket försiktig med vad jag sagt och allt som hänt är dokumenterat då jag skriver dagbok sedan jag var i 10-års åldern. Jag gjorde dessutom en polisanmälan i torsdags.

Jag har däremot inte berättat något för mina grannar om vår konflikt. Jag är rädd at de ska tycka att det är jobbigt och bli rädda att bli indragna och därför vända sig emot mig. Ordföranden här har stor makt och många är rädda för henne. (se bara vad hon gör mot mig) Jag tänker att om det skulle bli något så kommer grannarna att vittna om att jag aldrig varit annat än trevlig mot dem. Däremot har jag 2 nära vänner som inte bor här som kan vittna.

Vad jag ville göra är att skicka en skrivelse till juristen där jag förklarar att jag bestrider samtliga anklagelser mot mig och att jag ser detta som ett personligt påhopp på mig och min person. Jag vill att det skall dokumenteras att jag anser anklagelserna oriktiga och att de är lögner. Som jag ser det är det inte bara ordföranden som ger sig på mig utan även HSB´s jurist. Som du säger så borde juristen känna till vad som är ett giltigt skäl för förverkande och i och med att hon skickar en sådan här skrivelse till någon har hon enligt min åsikt gjort fel. Men enligt vad jag läst i detta forum så verkar varken HSB eller styrelsen bry sig om vad som är rätt och fel utan behandlar de boende precis som de själva vill utan någon som helst respekt för lagen eller andra människor känslor.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Söker bra revisor guben Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2013-03-16 19:25
Hjälp Hjälp Hjälp Granne Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 0 2011-04-12 20:24
Söker HD-dom om tillträde till tvättstugor i brf maggan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2009-05-15 10:01
Skuldsatta danskar söker hjälp - Sydsvenskan Admin Senaste Nytt 0 2009-05-11 18:22

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:55.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare