Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-12, 17:52
InteIStyrelsen InteIStyrelsen är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Dec 2015
Standard Bidrag till inglasning av balkon

Hej,

kanske lite konstigt men eftersom jag har inglasning på balkong och enligt studier ska inglasning spara mellan 5-12% värme med riktigt läge, få stämman besluta om bidrag för inglasning?
Till exempel bara 2000kr som morot. Föreningen har 300000 i värmekostnad med 40 lägenheter.
Jag undrar, bara 1/3 är inglasad idag men även om det är bara 5%(vi har optimal läget till söder) få föreningen pengar tillbaka efter ca 5år.

Jag har aldrig hört at en föreningen ge bidrag till medlemmar, är detta även möjligt enligt vanliga stadgar?
Svara med citat
Gammal 2017-11-12, 20:27
henrikO henrikO är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2011
Skicka ett meddelande via Skype™ till henrikO
Standard

Det är möjligt att det stämmer och i så fall kanske det är en vinst till föreningen att ge bidrag till en inglasning. Det ser säkert också snyggare ut om alla balkonger ser lika ut.

Men jag har en känsla att nog många ser sin inglasade balkong som ett extra rum och därmed låter balkongdörren vara öppen mycket mer vilket i stället borde öka värmekostnaderna om det sker på värmesäsongen. En balkong är ju att betrakta som helt oisolerad även om den är inglasad.
Svara med citat
Gammal 2017-11-12, 23:14
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

För oss som är insatta blir frågan snudd på korkad, ursäkta! Men tänk efter: vem är föreningen? Varifrån kommer föreningens pengar? Vad innebär likabehandlingsprincipen?

Efter några minuters funderande borde du komma fram till att:

Föreningen har pengar att dela ut först efter att ni själva betalt in dem, och sedan måste det ges lika till alla.

Så visst, betala in 5 000 kr, få tillbaka 5 000 kr.

Lysande!
Svara med citat
Gammal 2017-11-13, 16:59
Giga-medlem

Standard

doublepost
Svara med citat
Gammal 2017-11-13, 17:13
Giga-medlem

Standard

Kod:
För oss som är insatta blir frågan snudd på korkad, ursäkta! Men tänk  efter: vem är föreningen? Varifrån kommer föreningens pengar? Vad  innebär likabehandlingsprincipen?

Efter några minuters funderande borde du komma fram till att:

Föreningen har pengar att dela ut först efter att ni själva betalt in dem, och sedan måste det ges lika till alla.

Så visst, betala in 5 000 kr, få tillbaka 5 000 kr.
Självklart, eftersom jag har inte sett någon föreningen som har gjort detta er det konstigt men om medlemmar delisolera ock energioptimera en del av deras redan överlåten yta på egen bekostnad och föreningen har ingenting at göra med framtida underhåll av detta, så är detta "snudd på korkad".

Och det är inte samma belopp för alla, större lägenheter betala mer men få också mer avkastning, här i föreningen till exempel har alla potentiell inglasade balkong samma fasadyta som bli bra vindskyddad + dåligt isolerad.
Allt indragen ock större balkong ligga bredvid varandra och därigenom skydda mindre fasad ock fönsteryta. Till exempel av 2000 betala jag 80kr, men en små lägenhet bara 20kr, min andel i föreningens besparing är högre.

2000kr är dessutom en morot, idag ligger priset för inglasning på 20-30k för vår balkongstorlek.

Det är klar en lite konstig fråga men problem jag undrar, er det ok efter likhetsprincipen at dom som har idag redan inglasning få ingenting?
Jag vill inte har nånting retroaktivt, naturligtvis hoppas jag at folk inte lämna lägenhetsdörren öppet under vintertid.
Svara med citat
Gammal 2017-11-13, 19:10
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

På den direkta frågan on det är ok att undanta de som redan glasat in: Nej det är det inte.

Men hela idén är befängd. Släpp den.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Inglasning av balkong till bostadsrätt jakethecake Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2010-12-05 15:25
Bidrag: 120 000 - men bor i Stockholm - Kvällsposten Admin Senaste Nytt 0 2009-06-20 09:06
Styrelse som missat bidrag Stefan K Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 10 2008-11-10 19:09

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:15.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare