Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-15, 05:46
Ulrik Ulrik är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2016
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Ok, då verkar det som att föreningen använder ordet grundavgift på ett helt annat sätt än man gjorde i bostadsrättslagen en gång i tiden.
Vad jag förstår så misstänker du att årsavgifterna är för låga i förhållande till de kostnader föreningen har.
Den huvudfråga jag vill ha svar på är hur årsavgiften/månadsavgiften bestäms. Jag vill veta om föreningen har "rätt" avgift. Jag gick då tillbaka till tiden då föreningen bildades för att se hur man gjorde då. Då talade man om "andelsvärde" och "grundavgift". Idag talar man om (procentsats) "andel i föreningen" och "andel av årsavgift". Jag blir inte klok på hur man räknar idag.
Svara med citat
Gammal 2017-09-15, 08:19
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Avser du med att föreningen har "rätt" avgift att avgiftsnivån ligger rätt i förhållande till förenings kostnader,
eller om avgiften är rätt fördelad mellan olika lägenheter, d v s om man följer avgiftsfördelningen enligt stadgarna?
Svara med citat
Gammal 2017-09-17, 13:04
Mega medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Ok, då verkar det som att föreningen använder ordet grundavgift på ett helt annat sätt än man gjorde i bostadsrättslagen en gång i tiden.
Vad jag förstår så misstänker du att årsavgifterna är för låga i förhållande till de kostnader föreningen har.
Jag vill endast ha reda på hur månadsavgiften bestäms från det ena året till det andra, och där man alltså ganska ofta höjer "grundavgiften". Eftersom de poster som ligger till grund för beräkningen av månadsavgiften endast innehåller sådana poster där beloppen är lika för samtliga lägenheter (kabel-tv och lokalvård) + värme (där beloppen skiljer sig åt) börjar jag misstänka att den här "grundavgiften", som alltså höjs år för år, innehåller en lång rad poster som är dolda men som finns med i årsredovisningen (ett 15-tal poster). Kan detta stämma?

Man kan alltså omformulera all hittillsvarande text från min sida till en enda fråga: hur bestäms månadsavgiften?

Jag har sett efter hur man gjort under tidigare år, ända sedan 50-talet. Men då presenterade man endast föregående års månadsavgifter och sedan höjde man till ett högre belopp. Man kan aldrig se vilka poster som ingår i månadsavgiften, men jag gissar alltså att det handlar om de poster som upptas i årsredovisningen under rubriken driftskostnader. Det totala beloppet av dessa överensstämmer nämligen ganska väl med vad föreningen tagit in i form av årsavgift. Det ingår även en del räntor och amorteringar.
Svara med citat
Gammal 2017-09-17, 17:59
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Jag vet ju inte hur andra föreningar än de jag varit aktiv i gör, men där jag har varit aktiv så är processen såhär:
Under hösten tar styrelsen fram en budget på kommande års kostnader i föreningen. Det finns också en mer långsiktig underhållsplan där man försöker uppskatta hur mycket man måste sätta av till underhåll varje år.
Avsättningen läggs också in i budgeten.

Därefter försöker man göra en bedömning om avgiften räcker till för att täcka kommande års kostnader eller om den behöver justeras.

Avgiften behöver inte justeras så att den exakt räcker till att täcka de budgeterade kostnaderna och avsättningarna, men på sikt ska avgiftsnivån ligga så att det går någorlunda jämnt ut.

Beslut om ändring annonseras till medlemmarna i god tid före förändring.
Svara med citat
Gammal 2017-09-18, 08:19
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Ulrik Visa inlägg
Eftersom de poster som ligger till grund för beräkningen av månadsavgiften endast innehåller sådana poster där beloppen är lika för samtliga lägenheter (kabel-tv och lokalvård)
Om kostnader för kabel-tv och lokalvård tas ut med lika belopp per lägenhet måste det finnas stöd för detta i stadgarna.
Om jag förstått det rätt så angav stadgarna endast att avgifterna beräknas utifrån andelstal?
Och man får väl förutsätta att det man kallar andelstal består av ett fast värde.
I så fall är det endast tillåtet att ändra avgifterna med en viss procent från det ena året till det andra.
Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 05:50
Mega medlem

Standard

Tackar för de senaste inläggen!

Här kommer en konstighet:

På nätet hittade jag följande från en brf:
"Insats, eller grundavgift enligt äldre benämning, är den summa som medlem erlägger till bostadsrättsföreningen när bostadsrätten upplåts för första gången och den utgör då en del av föreningens finansiering av huset."

Samtidigt står det i mina stadgar:
"Insats och årsavgift för lägenhet fastställs av styrelsen. Ändring av insats skall dock alltid beslutas av föreningsstämma."

I det ena fallet är således insatsen (grundavgiften) fastslagen och erlagd en gång för alla, nämligen när bostäderna byggdes. I det andra fallet kan insatsen ändras efter beslut av stämman.

Uppenbarligen råder här en begreppsförvirring. Den så kallade grundavgiften har under senare år ändrats flera gånger i min brf, och då har det varit styrelsen som gjort ändringarna. Min gissning här är, som jag nämnt ovan, att "grundavgiften" rymmer en lång rad driftskostnader som växer år för år. Begreppet grundavgift används alltså i min brf för någonting som inte alls har med den ursprungliga insatsen att göra. Kan det vara så?
Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 09:56
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Jag håller med om din tolkning.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Inneboende, frågor lowi Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 3 2014-04-28 23:18
Frågor/Årsstämma Mumien Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 14 2013-04-11 14:41
Frågor på årsstämma qada Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2012-05-13 21:54
Frågor om extrastämma helena42 Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 3 2010-10-15 13:21
Stämmoprotokoll, frågor Trötter Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2009-03-10 11:08

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:33.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare