|
|||||||
| Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa forum om bostadsrätter!
Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med?
Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö.
Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! Frågor om forumets användning; Brf gästbok
|
Fler nyheter |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|||
|
|||
|
En medlems balkongdörr har gått sönder och går inte att stänga. Vems ansvar är det att ordna detta. BRF:ns eller bostadsrättsinnehavarens?
|
|
|
|||
|
|||
|
Beror på vad det står i stadgarna, i våra står det att dörren ingår i Bostadsrättsinnehavarens ansvarsområde.
|
|
|
|||
|
|||
|
Tack, ja jag såg det i våra stadgar nu att hela dörren är brfinnehavarens ansvar.
|
|
|
|||
|
|||
|
Min balkongdörr eller rättare sagt Spanjoletten gick sönder för några månader sedan. Jag köpte en ny på Byggbeslag AB för 544 kr i förra vecka. Mycket riktigt som tidigare skrevs så är det lägenhetsinnehavarens ansvar att reparera balkongdörren. /SP
Kräv att det införs ett tak i 5 § bostadsrättslagen (1991:614) på hur många lägenheter en BRF får inneha ! |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Om det är så att det är större saker (till exempel spanjoletten som är sönder) så kan vaktmästaren (om han anser sig kompetent nog) utföra jobbet fast reservdelar bekostar den boende. Oavsett vem som är ansvarig för vad.... ansvaret ligger fortfarande på respektive BRF eller innehavare. Detta "ingår" i månadsavgiften. |
|
|
|||
|
|||
|
I de flesta föreningars stadgar (t ex Hsb och Risksbyggen), är balkongdörren ett delat ansvar. Medlemmen svarar för glas, beslag, tätningslister, persienner och målning insida. Kvar blir då själva karmen och bågen, och målning utsida, som föreningen ansvarar för. Så när en dörr "går sönder" så beror det alltså på vad som gått sönder. Har den gått sönder helt pga ålder bör föreningen byta den. Men det kan bli en hårfin gränsdragning i vissa fall, men med god vilja från medlemmen och föreningen går nog allt att lösa.
![]() |
|
|
|||
|
|||
|
Balkongdörr = fönsterdörr, med andra ord att betrakta som ett fönster. Jag håller med Borättsexperten, karm, båge och målning utsida är antagligen föreningens ansvar.
|
|
|
|||
|
|||
|
Så om jag har ett fönster i min ytterdörr så skall den också betraktas som ett fönster och föreningen ta ansvaret?
|
|
|
|||
|
|||
|
Är det endast ett fönster i din ytterdörr är frågan svår. Är det ett tvåglas eller treglas är frågan enkel.
|
|
|
|||
|
|||
|
MikHo: Nej, Ytterdörren är alltid ytterdörr, oavsett om det skulle vara en dörr med glas.
Ytterdörr brukar i de flesta föreningar vara medlemmens. Medlemmen äger rätt att byta, och bekostar detta i så fall. Däremot har föreningen rätt att måla dörrens utsida, oavsett vad medlemmen tycker. Detta för att kunna få enhetlighet mot övriga ytterdörrar i föreningen. Ofta trixar man till detta lite i föreningar, där man beslutat att byta till säkerhetsdörrar tex. Då funkar det så, att säger stämman ja till ett byte, sö övertar föreningen ansvaret för dörrarna TILLFÄLLIGT, bytet sker, och därefter återgår ansvar och ägande till det som anges i stadgarna. Samma trix brukar användas vid ROT renovering av badrum.... |
![]() |
| Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|
Liknande ämnen
|
||||
| Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
| Balkonggolv - Vems ansvar? | kubben | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 10 | 2009-07-07 16:35 |
| Vems ansvar för puts på väggar och tak? | bostadsrättsinnehavare | Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar | 5 | 2009-05-13 12:31 |
| Vems ansvar efter stambyte och badrumsrenoveringar? | Snövit | Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar | 4 | 2009-02-14 10:17 |
| Vems ansvar är nycklarna? - Bokningstavla tvättstugan | tractors | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 12 | 2008-11-08 12:04 |
| Vattenskada, vems ansvar | Francois | Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar | 1 | 2008-05-21 22:16 |