Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-02-17, 17:37
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av beko Visa inlägg
De styrelser som nu överväger att köpa systemet borde fråga sig om de vill göra affärer med ett oärligt företag som låtsades vara en vanlig användare som ville veta om systemet är bra och därefter låtsades lägga in en oberoende recension som marknadsföring av det egna systemet.
Jag håller med er, instinktivt och omedelbart. Men om jag skulle avvisat alla försäljare som försökt att med oärliga medel och argument sälja sina varor till mig, skulle jag inte äga mycket mer än skohorn och kam. Och även där har jag sannolikt blivit lurad. Vi kan nog inte bli någon bostadsrätternas motsvarighet till Råd och Rön, men behovet finns ju, och som sagt även skojare bör kunna "skinnskådas" som man sa i min barndoms trakter. Förr eller senare måste föreningar ta ställning till dessa produkter. Har vi då redan sett och deltagit i utvärdering av en produkt här, står vi väl inte sämre rustade?
Skurk eller ej, en tydlig redovisning av produkten, kunde kanske förlåta en del.
Svara med citat
Gammal 2014-02-17, 18:30
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Eftersom Admin har raderat länken, finns det inget att utvärdera. De av Adam beskrivna funktionerna kan jag inte se att systemet tillför något nytt. Information som man inte vill ska försvinna i enskild ledamots privata dator kan man ha på hemsidan utan extra kostnad.
Gammal 2014-02-17, 18:50
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Standard Länk kvar

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Eftersom Admin har raderat länken
Nejdå, länken finns kvar i första inlägget (dock inte i form av en URL), så det är bara för alla att kopiera in länken i en webbläsare och studera vidare samt testa systemet.

Citat:
De av Adam beskrivna funktionerna kan jag inte se att systemet tillför något nytt.
Det ingår kanske inte något nytt inom stöd för styrelsearbetet i det aktuella systemet, men det ska jämföras med andra liknande system på marknaden. Pris/prestanda, så att säga. Framför allt är det viktigt att komma ifrån problemet med att enskilda ledamöter har information i sin dator som försvinner vid "regimskifte" samt att föreningen har den säkrast möjliga backup av föreningens dokument.

Citat:
Information som man inte vill ska försvinna i enskild ledamots privata dator kan man ha på hemsidan utan extra kostnad.
Ja, ju mer man nyttjar föreningens hemsida för information och arkivering, desto säkrare står sig föreningen inför framtiden.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2014-02-17, 19:07
Yotta-medlem

Standard

Citat:
De av Adam beskrivna funktionerna kan jag inte se att systemet tillför något nytt.
Kan så vara. Det beror väl också lite på vad man redan har.

För mig är det inte i första hand nyheter som åtrås, utan snarare enkelheten i att överföra gamla och nya data, liksom det pågående arbetet, datasamlandet i tid och rum till något som liknar google i sökbarhet. Det måste komma en övergång från samlandet av papper i gamla pärmar, som naturligtvis försvunnit på något sätt den dag de behövs och efterfrågas.
Jag vill kunna sitta vid min dator och granska innehållet i de pärmar som samlats under många år, liksom fakta om dagens situation. Att finna det eftersökta dokumentet, kunna granska vad andra just producerat, jämföra med vad som producerats tidigare, etc. När jag svarade för vår hemsida fanns t ex redan en stor samling av styrelsens enkla redogörelser av vad som skett, och vilket år. Något om föreningens historia. Idag är detta utsuddat. Idiotiskt. Hade vi istället haft ett system med dessa kortfattade beskrivningar och därifrån länkar till originaldokumentet mm. dvs enkel åtkomst av det man vill se, skulle drömmar kunna uppfyllas. Att enkelt kunna nå rätt personer, tidsbesparande. Men systemen måste kunna hanteras enkelt, även av människor utan stor datorvana. Det blir säkert också många orealistiska önskemål direkt, när väl en fråga som denna reses. Diskussion och försiktig kontakt med en ny produkt, i bra, erfaret och kritiskt sällskap, vore därför fina fisken.
Svara med citat
Gammal 2014-02-17, 19:30
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
För mig är det inte i första hand nyheter som åtrås, utan snarare enkelheten.....
Visst men vad är det som ska analyseras när det inte finns någon länk?? Den här diskussionen kan lika gärna föras inom ramen för vad man kan använda en hemsida till.

Sen undrar jag om någon vänlig själ kan tala om för mig vad "molnet" är för produkt. Det har nämnts i tidningarna och även i denna tråd.
Gammal 2014-02-17, 20:20
beko beko är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard Det flummiga molnet är ett hajpat koncept och inte en särskild produkt

Citat:
"Sen undrar jag om någon vänlig själ kan tala om för mig vad "molnet" är för produkt. Det har nämnts i tidningarna och även i denna tråd."

Det är nog många som inte vet riktigt vad det är inklusive en del folk i branschen som slänger sig med det uttrycket för att framstå som att man hänger med i utvecklingen.
Själva ordet gör att det låter onödigt flummigt och det är naturligt att de flesta som hör det blir frågande.
Jag är själv inte någon expert och inte helt säker på min sak nu när jag uttalar mig men jag tror att en väsentlig del som vissa är negativa till är att man kan tappa kontrollen över det egna datat.
Om man helt förlitar sig på molntjänster så finns inte informationen lagrad på en egen fysisk dator och hårddisk.
Sedan kan man fråga sig vad är det för skillnad på en "molntjänst" och att lagra alla sina digitala dokument på ett vanligt webbhotell som man kanske laddar upp filerna till med en FTP-klient.
Exakt vad är det som krävs för att det ska bli en molntjänst?
Det kan tyvärr inte jag själv svara på...

Här är en definition:
Citat:
Tekniken att lagra information med internet som plattform kallas för datormoln.

Datormoln är ett flexibelt sätt att hantera information.
Företag som använder internetbaserade program kan använda datormoln för att slippa eget ansvar för driften.
Informationen lagras i stället på servrar, och man behöver inte satsa lika mycket pengar på datorkraft.
I slutändan blir datorn inte den plats där data lagras, utan bara en entré till den information som finns ute i "molnet".
Definitionen är inklistrad från
http://spraktidningen.se/artiklar/2009/12/datormoln
Wikipedia har också en sida om datormoln:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Datormoln
Svara med citat
Gammal 2014-02-19, 14:09
adam.e adam.e är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2014
Standard

Hej,

jag ser att mitt inlägg fick oanat många svar.

Jag skulle vilja göra ett klargörande:
Jag har ingen koppling mot detta företag annat än det erbjudande vi fått.

Ser att den almänna tolkningen blev att detta var marknadsföring, när jag ser argumenten håller jag också med om att det kan tolkas så. Ber om ursäkt om jag bröt mot något regelverk i forumet.

Mitt syfte var dock endast att belysa det som jag tycker "Pensionär" är inne på. När jag blev invald i styrelsen var vi 4 nya av 6. De andra hade enbart vart med 1 år innan. Vi fick ganska snart ett stambyte att ta hand om och det innebar ett oerhört letande i pärmar efter gammal information. Jag har heller inte sett några referenser till andra liknande system i denna tråd.

Harald:
Jag vet tvärr inte mer om företaget än vad du gör, förstår det också som att det är nya. Det i sig är väl dock inga konstigheter. Jag är heller inte klar med min utvärdering av systemet, detta var en första reaktion. Vi har ännu inte tagit beslut i styrelsen om att bli betalande kunder, vi vill vara säkra med var vi lägger vår information.

Admin:
Med din tillåtelse kanske det kan vara bra igen då att publicera länk till systemet (och även andra liknande system). Är som sagt intresserad av andras erfarenheter - om sådana finns.

För att då belysa några nackdelar jag noterat sedan förra inlägget:
Sökfunktionen: verkar enbart söka i namn och beskrivning. Borde kunna söka inuti filer. Kalender: Verkar inte gå att synka med mobilens kalender. Export: Verkar gå att exportera saker, vet dock ej om detta är 'standardiserat format' som nämns i diskussionen ovan. Export av filer verkar kräva kontakt med kundtjänst.

Pensionär:
Angående offentliga protokoll. Min åsikt är att det arbete styrelsen utför är till för att gynna föreningen och dess medlemmar. I de protokollen kan det då förekomma information som är känslig om t.ex enskilda medlemmar, eller t.ex en upphandling som görs som inte ska komma fram till berörda företag. Det kan även framkomma information som tagen ur sitt sammanhang kan misstolkas, och det skulle inte gynna vare sig föreningen eller styrelsen. Så resonerar vi i vår styrelse i alla fall.

Mvh
Adam
Svara med citat
Gammal 2014-02-19, 16:30
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av adam.e Visa inlägg
Ser att den allmänna tolkningen blev att detta var marknadsföring, när jag ser argumenten håller jag också med om att det kan tolkas så.
Min inställning är att bra produkter bör marknadsföras. Frågan om hur är lite mer komplicerad.
Citat:
Angående offentliga protokoll.
Tack för att du gav ett svar. Jag betraktar frågan som en av de mest betydelsefulla i hela föreningsarbetet, eftersom styrelsens inställning får så stora konsekvenser för föreningens liv och möjligheter till utveckling och tillvaratagande av medlemmarnas kompetenser. Har blivit storsamlare av såväl bra som mindre bra motiveringar. Ska inte betygsätta din motivering, men väl kort kommentera.
Eftersom den inte hör till denna tråds ärende, kan den ju lämnas därhän av alla ointresserade.

Citat:
Min åsikt är att det arbete styrelsen utför är till för att gynna föreningen och dess medlemmar.
Här är vi nog alla överens om önskad målsättning. Men resultatet beroende av graden av öppenhet, här som i andra sammanhang.
Citat:
I de protokollen kan det då förekomma information som är känslig om t.ex enskilda medlemmar, eller t.ex en upphandling som görs som inte ska komma fram till berörda företag.
Jag har deltagit såväl i arbetslivet, som i föreningssammanhang i upphandlingsärenden. Det som noteras i protokollet är att upphandling pågår av viss produkt, ibland en beskrivning av vad produkten består i, liksom datum när inlämnade erbjudanden får öppnas. Behöver såvitt jag hittills erfarit, aldrig någon censur (som ju dock vid behov enkelt skulle kunna åstadkommas i enskild punkt) i detta sällsynta protokoll.
Den som alltid springer omkring med flytväst på, därför att landet kan riskera att drabbas av översvämning eller tsunami, kan betraktas som aningen överdrivet försiktig. Det som här sker av styrelser, är värre än så.
Citat:
Det kan även framkomma information som tagen ur sitt sammanhang kan misstolkas, och det skulle inte gynna vare sig föreningen eller styrelsen.
Den risken finns väl med allt mänskligt agerande, och kan inte ensamt försvara den skada smussel nästan alltid ger.
Citat:
Så resonerar vi i vår styrelse i alla fall.
OK
Kan företaget erbjuda en länk till sin produkt, och demonstrera, visa hur man gör,och varför. Dvs tillåta granskning av oss, göra det möjligt att kommentera enskildheter öppet, med det argusöga många här begåvats med. Är produkten bra, skadas den väl inte av en genomgång av denna eklut. Fråga dem.
Svara med citat
Gammal 2014-02-19, 17:38
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
Kan företaget erbjuda en länk till sin produkt, och demonstrera, visa hur man gör,och varför. Dvs tillåta granskning av oss, göra det möjligt att kommentera enskildheter öppet, med det argusöga många här begåvats med. Är produkten bra, skadas den väl inte av en genomgång av denna eklut. Fråga dem.
Du måste få Admins välsignelse i första hand för att lägga ut en sån länk, reklam är inte tillåten på forumet.
Gammal 2014-02-19, 18:27
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Du måste få Admins välsignelse i första hand för att lägga ut en sån länk, reklam är inte tillåten på forumet.
Visst är jag medveten om det.
Min tolkning av admins första reaktion var positiv. Visa gärna vad ni har, om ni vågar! Vad är reklam, och vad är beskrivning/demonstration av ett verktyg?
Utan demonstration av vad verktyget kan erbjuda, har vi svårt att avgöra om det är användbart i våra sammanhang. Sättet att lansera produkten kan i sig vara en bra indikator. Att göra reklam för en ny produkt är väl i sig inte fult? Webb-versionen av min dagstidning kan nästan inte läsas pga all reklam. Jag är glad om det hjälper tidningen att anställa bra skribenter.
Men jag inser nu att även forats skapare borde avkräva dem reklamslantar för att få chansen att visa vad de har. Om det i stället sker den vanliga vägen, via någon som råkat köpa, eller står i begrepp att köpa, är det inte säkert att det blir mer korrekt information.
Vi diskuterar ju även frågan om lämpligt webb-verktyg för skapandet och publicering av hemsidor. Inte heller där skulle information av tillverkarna själva skada forat (eller min egen nyfikenhet), tror jag.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Erfarenheter av SBC o Riksbyggen Ek.förv. Nybörjare Bostadsrättsforum 0 2013-12-12 13:13
System för styrelseadministration? Skogslund Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 13 2012-01-30 16:35
Teknisk förvaltare i brf - erfarenheter & rekommendationer Munin Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2010-02-21 13:42

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:52.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare