Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-21, 22:56
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Utbyggnad av balkong/altan, ingår balkongyta i lägenhetsytan? Bygglov?

Finns erfarenheter avseende utbyggnad av balkong/altan i brf:er?

Ingår balkongytan i lägenhetsytan?
Kan styrelsen besluta om att boende får bygga altaner?
Det måste väl vara föreningen som ansöker om bygglov för utbyggnad av altaner?
Om utbyggnad ges av styrelsen vad ska altanen beläggas med för avgift?

Senast redigerad av Admin: 2014-08-04 klockan 15:48.
Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 15:25
dicks avatar
dick dick är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Avgift i brf ska betalas efter samma princip, andelstalet/ytan

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Visst är det så att ytan brukar vara den tyngst vägande punkten vid beräkningen av andelstalen, men ytan är ju densamma om man inreder vinden. Jag menar, ytan förändras ju inte.

Att vinden inreds betyder inte nödvändigtvis att det bor fler där. Det finns de som bor 5 personer i en etta, och det finns de som lever ensamma i en 5:a. Jag vill nog ha lite tyngre skäl än så för att andelstalet ska öka pga av att vinden inreds.
Att se till förhållanden i en enskild lägenhet går naturligtvis inte. I bostadsrättsföreningar gäller likhetsprincipen, och den innebär att man betalar avgift efter samma princip oavsett hur många man bor i en lägenhet. Man betalar efter andelstalet, och det bygger till 99% på bostadsytan. Detta innebär att en större lägenhet betalar mer av allt, även snöskottning, administration mm.

Om vi ser 25 år framåt i tiden och tänker på vad inredda vindar kommer att innebära så har vi större kostnader för vattenskador (ofta pga öppna fönster). Mer värmeförbrukning då värme stiger uppåt och en ökad förbrukning av vatten, sopor mm. Sedan kan man undra hur det blir med ansvar för underhåll, försäkring, skador, mm?

Över tid vet vi att en större lägenhet kommer att hysa fler människor. Hur gör vi när nästa familj flyttar in? Ska vi kräva redovisningsplikt av antalet boende i lägenhet med inredd vind? Det borde ju vara en naturlig följd om man motiverar avgiftsfritt boende för att man inte är fler just nu.

Senast redigerad av Admin: 2014-08-04 klockan 15:50.
Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 16:18
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Se här... Ett exempel på när likhetsprincipen inte ska gälla

Du har onekligen en poäng där!!!

Kärnfrågan för vad andelstalet ska beräknas på bör vara vad de som bor i bostadsrätten förväntas kosta föreningen i de gemensamma kostnaderna.
Det kan man säkert tvista länge om hur detta ska beräknas.... och kanske t.o.m. om vad som räknas som bostadsyta. Enklast är naturligtvis att utgå från just bostadsytan, precis som du säger. Men det är ändå viktigt att beakta att bostadsytan inte på något sätt är avgörande för hur många som nyttjar lägenheten. Om det sedan finns något sätt att ta hänsyn till detta i ett regelverk, ja det vet jag inte.

Likhetsprincipen... eller rättvisa?
Du nämner likhetsprincipen. Det finns väl ingen i Sverige som talar så mycket om denna luddiga "lagprincip" som jag, men i detta specifika fall anser jag inte att likhetsprincipen ska gälla. I stället är det lagar och stadgar som ska styra. Bostadsrättshavare ska ha rätt att få veta vad andelstalet beräknas på. Det ska inte vara godtyckligt från förening till förening, från styrelse till styrelse eller från fall till fall... så som det fungerar idag.

Det viktiga som jag ser det är alltså att det tas fram lagar om beräkning av andelstal som är enhetliga för alla. Det ska inte bara vara likhet mellan boende i varje brf, utan även mellan samtliga boende i samtliga brf:ar i landet.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2014-07-17 klockan 18:47.
Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 20:09
dicks avatar
dick dick är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Kallvind som inreds ska avgiftsbeläggas som all annan yta

Det jag menar är att även om en bostadsrättshavare inrett sin egen kallvind (utan bostadsrätt) till bostadsyta för egna pengar så måste den vinden in i bostadsrättsbeståndet och få en avgift som all annan yta i bostadsrättsföreningen. Om inte så frångås likhetsprincipen då övriga originallägenheter i föreningen annars får ett högre andelstal än vad deras bostadsytor faktiskt motsvarar av den totala bostadsytan i föreningen.

Visst kan det vara motiverat att ge viss rabatt för att uppförandet skett på egen bekostnad, men efter avskrivningstiden så faller även detta argument, och då bör ytan belastas med "full avgift".

Senast redigerad av Admin: 2014-08-04 klockan 15:51.
Svara med citat
Gammal 2009-10-26, 10:31
Luci Luci är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jun 2009
Standard Hur fungerar andelstalen i en brf?

Jag har försökt lista ut de olika fördelningarna, bla årsavgift/kvadratmeteryta. Nyckeltalet i min förening var ett år 594, men om jag tillämpar det på min dåvarande årsavgift och lägenhet (35412 kr/66 kvm) så får jag ju 537 istället. Ska inte alla medlemmar i föreningen få samma tal för sina lägenheter?

Och om vi som förening bygger lägenheter uppe på vinden måste andelstalen fördelas om på nytt eller hur? Tanken var att jag skulle räkna ut årsavgiften för de nya lägenheterna med hjälp av andelstalet men då måste jag veta hur.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-17 klockan 19:14.
Svara med citat
Gammal 2009-10-26, 11:48
Essa Essa är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jan 2009
Standard Andelstal kan viktas för att kompensera skillnader i fastigheten

Andelstalen baseras ofta till största delen på kvadratmeterandel men inte alltid. De kan vid fastställande ha viktats något för att kompensera skillnader inom huset. Exempevis: Det kan ha ansetts bättre att bo i bostadsrätt på första våning, slippa springa i trappor. Finns hiss kan driftskostnad för denna ha lagts på högre våningar. En större lägenhet kan ha fått en liten rabatt om den inte har fler av de dyra kök och våtutrymmena.

Dessa värderingar vid fastställande av andelstal i bostadsrättsförening ändras över tid och man kan ha tänkt olika på 20-talet jämfört med 60-talet.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-17 klockan 19:14.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Skydd för bostadsrättinnehavare som påverkas av tillbyggnad i brf? Smålänning Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-07-06 09:44
Höjd på konvektorer i ny bostadsrätt MagganSthlm Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2010-01-10 21:20
Karin, 89, får hyran höjd med 33 procent - Metro Admin Senaste Nytt 0 2009-12-17 21:23
Ny, om, tillbyggnad i brf, kan styrelsen besluta om detta? P-plats Einar Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2009-07-12 09:00
Skattereduktion för reparationer, underhåll och om- och tillbyggnad av vissa bostäder Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2009-03-31 23:55

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:48.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare