|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Bostadsrättsforum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Styrelsen kan sänka avgiften tillfälligt och lura nya medlemmar! Hell lagligt!
Läste en artikel i Mitt i Vasastan, 10 mars 2015 Nr 11, sida 4. De har noll kronor i månadsavgift. http://epaper.mitti.se/edoris?tem=epaper_miiv I min BRF sänkte styrelsen avgiften med 50 % när kassören skulle sälja sin BR. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Det är stämmans jobb att ej bevilja ansvarsfrihet. Revisorn kan sedan hjälpa stämman med utredningen kring avgiftssänkningen. Men sitter ni tysta är det ingen idé att böla i efterhand. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() I mina inlägg #26 #28 #38 visa jag att jag inte bölar i den tysta och i efterhand. http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=17219&page=3 |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Vi befinner oss i laglöst land, bland rufflare och bedragare, bland fastighetsskojare och klippare, stora som små, det är bara att inse. Boverket gör inget, bostadsministern gör inget, ingen gör inget. Det enda det bråkas om är avskrivningarna. Helt meningslöst! ![]() Senaste artikeln i SvD: Laglöst land
|
|||
|
|||
![]() Det är inte så konstigt att det bråkas om avskrivningarna för det är enligt min mening den kärnfråga kring vilket allt det andra rör sig.
De flesta föreningar har inga problem med att betala sina driftskostnader och finansiella kostnader. Det måste man göra för att kunna bo vettigt. Det är när man upptäcker att det går att trixa med amorteringar (för små eller inga alls) och avsättningar till underhåll (orealistiska eller alldeles för små), som man börjar manipulera avgifterna. Om man hade varit tvungen att göra riktiga avskrivningar och låta dem slå fullt ut mot avgifterna, så hade allt varit frid och fröjd. Ja, alla hade kanske inte jublat för det hade kanske svidit i vissa plånböcker men ekonomin hade varit (eller blivit) i balans i föreningen. (Jag tänker nu mest på alla nybyggda hus från ca år 2000 och framåt. Det kan säkert finnas knepiga fall med äldre föreningar.) Men så har man konstaterat att det är fullt möjligt att gå med underskott år efter år och man åker inte in i fängelse om man gör så. Alltså har man slagit omkull benen på Bokföringsnämndens beslut om linjära avskrivningar. Det är alltså inte konstigt att trixandet fortsätter. Det finns två sätt att lösa detta på: 1. Man stramar upp lagstiftningen och ökar revisorernas granskning (samtidigt som Revisorsnämnden ökar sin kontroll av revisorerna). 2. Man låter det bli Vilda Västern. Låt föreningarna sköta sina hus precis som de vill. Spekulanter får själva stå för sina risker eller anlita expertis. Och ja - det är ju nästan så det är redan nu. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
för då skulle man antagligen inte få sålt lägenheterna till nuvarande prisnivå. Man följer det BFN har bestämt om linjär avskrivning, men avgifterna som utannonseras bygger på röda siffror i årsresultaten under många år. Frågan är om det var så här BFN hade tänkt att det skulle bli? |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Exempel: Äldre förening med stort uh-behov, men mycket lågt eller helt avskrivet fastighetsvärde. Här räcker inte avskrivningar till för att få medel till underhållet. Exempel: Nybyggd förening utan lån: Här skapar för stora avskrivningar ett orimligt överskott som inte behövs. Och inga lån att amortera. Dessutom finns det ett generellt feltänk: Avskrivningar tillämpas på hela byggnadsvärdet, men föreningen ansvarar ju bara för 50% av värdet, det yttre. Ekonomerna slår knut på sig själva. Eftersom de inte begriper bostadsrättsekonomi, försöker de lösa ett viktigt problem (otillräcklig uh-fondering/nödvändig amortering) med en mycket dålig metod (avskrivningar). För det är den enda metod ekonomer känner till. Citat:
Släpp hela denna meningslösa diskussion om avskrivningar, det är en återvändsgränd. Fokusera istället på bättre metoder och beräkningssätt. Det är vad de etablerade aktörerna på marknaden försöker göra, men ännu inte har lyckats med, fullt ut. Men Bokföringsnämndens ekonomer fattar ingenting, de lever i sin egen bokföringsbubbla. ![]()
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Men, dessa ÄR helt frikopplade från underhåll. Det är där debatten hamnar snett anser jag. Avskrivningarna har ingenting med underhållet i BRF att göra, och skall inte heller ha det. Underhållet skall istället skötas genom någon form av avsättning, och där har man för att passa med lagstiftningen löst det via underhållsfonden. Den är olyckligt opedagogisk det vet vi alla, men även det borde man kunna bortse ifrån. Årsredovisningen är krånglig och svårbegriplig för gemene man, och kommer alltså så troligen förbli. En lösning är en kompletterande enkel redovisning av föreningens underhållsplanering! Där det framgår hur föreningen sparar (eller inte sparar) till kommande underhåll. Jag kan tänka mig att man tar centralt tar fram olika typhus där man på förhand angett hur stort underhållsbehovet är. Siffrorna uppdateras likt taxeringsvärdet vart tredje år eller liknande. Föreningens egna anpassningar från typhuset skall redovisas. Exempel: Typhus: 2 A. Underhållsbehov från tabell: 28 kr/m2 Vårt hus 3000 m2: 84 000 kr/år Faktisk avsättning: 110 000 kr Motivering avvikelse från typhus: Sopsugssystem samt tidigare för låg avsättning. Metod avsättning: Sparande. (el amortering). Går säkert att utveckla vidare. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Men ska man låta avskrivningarna slå igenom fullt ut i årsavgifterna? Byggbolagen gör det inte i lägenheterna de säljer. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Vilken mönsterstadga ger styrelsen den optimala makten? | Silva | Bostadsrättsforum | 5 | 2015-03-15 23:18 |
App med lagstiftning | marwej | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 0 | 2013-09-27 09:23 |
Sänka avgiften? | LGG | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 11 | 2012-10-09 12:36 |
Vilken lag gäller om föreningen/styrelsen struntar i alla lagar för brf? | Kostamus | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 10 | 2011-09-06 11:21 |
Vilken suppleant ersätter vilken ledamot? Riksbyggen rösträtt? | STP | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 3 | 2011-05-30 22:09 |