Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-18, 06:53
Angis Angis är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Sep 2013
Fråga Har möjlighet att bygga nedåt i källare, dock väldigt mycket rör i taket

Hej!

Jag har möjlighet att köpa till min källare och bygga nedåt. Tyvärr är det rätt mycket rör på ~20% av ytan. Det är stora svarta avloppsrör från bland annat min lägenhet, och massa andra rör som kopparrör med vad jag tror är vatten och elledningar och tcpip-kablar till internet.

Jag förstår att det här är en extremt vag och svår fråga - men hur dyrt är det att flytta ledningar av det här slaget?

Vem ska bekosta flytten av rören?

Ska jag be att få ett billigare pris?

extremt svårt att svara med så lite info, jag förstår det, men ändå tacksam för all typ av input.

mvh Angis
Svara med citat
Gammal 2013-09-18, 09:16
Harald Harald är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Föreningen kan endast sälja utrymmet till dig i befintligt skick. Självklart skall denna typ av installationer påverka priset.

Beroende på vad du har för bjälklag (typ av golv i lgh/tak i källaren) så är detta olika krångligt. Är det ett träbjälklag så är det tämligen enkelt att förlägga det mesta i detta, och på så vis bygga in rören i källarens tak. Glöm inte inspektionsluckor vid varje koppling/skarv!

Är det betongbjälklag, så får man titta på alternativa dragningar och/eller stamlägen.

Ett tredje alternativ är att bygga in rören i lådor, vilket kan fungera i vissa fall, beroende på läge samt takhöjd.

Sista alternativet är att låta vissa rör vara kvar, och istället måla dessa på ett sätt som gör att de inte stör, alternativt ger ett "robust" intryck till källaren.

Vill du veta vad det kostar, så hoppas jag att du förstår att det vettigaste är att ta dit en entreprenör och fråga. Vi kan verkligen inte ge dig några relevanta siffror här.
Svara med citat
Gammal 2013-09-18, 10:35
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Höjda andelstal för årsavgifterna för de som byggde ut?

Hur blev det med årsavgiften för dom som byggde ut uppåt till vinden. Beslutade stämman om höjda andelstal för årsavgifterna för dom som byggde ut?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-14 klockan 12:07.
Svara med citat
Gammal 2013-09-18, 11:05
Duktig medlem

Standard

De som köpte vindarna fick betala ca 4000 kvm för sina vindar, och sen ökades lägenheternas insats i föreningen.

Med hjälpa av den här insatsen räknas totalhyran ut.

Det är lite konstigt, om man hade en 60 kvm lägenhet innan och fick 45 kvm uppe (för det räknades tydligen int emed det under snedtaket, inte ens för uppvärmning odyl), så fick man en hyreshöjning på ca 8-12%. Känns lite lite då det blir rätt stora kostnader med uppvärmning?

Vi som kommer köpa källaren har det inte 100% bestämmts för hur mycket vår hyreshöjning blir, men vi betalar 2000 kr kvm.
Svara med citat
Gammal 2013-09-18, 11:10
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Föreningen kan endast sälja utrymmet till dig i befintligt skick. Självklart skall denna typ av installationer påverka priset.

Beroende på vad du har för bjälklag (typ av golv i lgh/tak i källaren) så är detta olika krångligt. Är det ett träbjälklag så är det tämligen enkelt att förlägga det mesta i detta, och på så vis bygga in rören i källarens tak. Glöm inte inspektionsluckor vid varje koppling/skarv!

Är det betongbjälklag, så får man titta på alternativa dragningar och/eller stamlägen.

Ett tredje alternativ är att bygga in rören i lådor, vilket kan fungera i vissa fall, beroende på läge samt takhöjd.

Sista alternativet är att låta vissa rör vara kvar, och istället måla dessa på ett sätt som gör att de inte stör, alternativt ger ett "robust" intryck till källaren.

Vill du veta vad det kostar, så hoppas jag att du förstår att det vettigaste är att ta dit en entreprenör och fråga. Vi kan verkligen inte ge dig några relevanta siffror här.
Tacksam för svar! Jag får kolla med entreprenör helt enkelt, ville mest veta om det var 50k eller 500k det gällde sig om!

mvh Angis
Svara med citat
Gammal 2013-09-18, 12:32
Harald Harald är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

När jag byggde ner, gjorde jag de mesta av dessa arbeten själv. Rev och återlagade bjälklaget, samt kopplade alla avlopp själv. Endast rörläggaren som utförde omkopplingarna på vatten och värmerör, tog kanske 1 dag. Summa 6 000 kr ungefär.
Svara med citat
Gammal 2013-09-18, 14:05
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
När jag byggde ner, gjorde jag de mesta av dessa arbeten själv. Rev och återlagade bjälklaget, samt kopplade alla avlopp själv. Endast rörläggaren som utförde omkopplingarna på vatten och värmerör, tog kanske 1 dag. Summa 6 000 kr ungefär.
Låter ju lysande. Nu är jag dock rätt ohändig och det gäller ju att det blir rätt gjort, så jag lägger nog ut det till någon med behörighet, men då borde det inte bli så fasansfully dyrt med andra ord. Tack åter igen! Du har svarar på alla mina funderingar i olika delar av forumet, eloge till dig
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ljusinsläpp för litet Källare - förening nekad bygglov för källare pga ljusinsläpp Angis Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2014-05-14 21:08
Vilka möjlighet har en medlem att avsätta en styrelseordförande? Silva Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 9 2012-09-22 22:42
Bygga om källare till bostad Mollys matte Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 11 2011-03-08 12:30
Bygga om källare i brf till en del av lägenheten Kiton Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 26 2010-11-10 22:13

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:45.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare