|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Hej!
Jag har möjlighet att köpa till min källare och bygga nedåt. Tyvärr är det rätt mycket rör på ~20% av ytan. Det är stora svarta avloppsrör från bland annat min lägenhet, och massa andra rör som kopparrör med vad jag tror är vatten och elledningar och tcpip-kablar till internet. Jag förstår att det här är en extremt vag och svår fråga - men hur dyrt är det att flytta ledningar av det här slaget? Vem ska bekosta flytten av rören? Ska jag be att få ett billigare pris? extremt svårt att svara med så lite info, jag förstår det, men ändå tacksam för all typ av input. mvh Angis |
|
|||
|
|||
![]() Föreningen kan endast sälja utrymmet till dig i befintligt skick. Självklart skall denna typ av installationer påverka priset.
Beroende på vad du har för bjälklag (typ av golv i lgh/tak i källaren) så är detta olika krångligt. Är det ett träbjälklag så är det tämligen enkelt att förlägga det mesta i detta, och på så vis bygga in rören i källarens tak. Glöm inte inspektionsluckor vid varje koppling/skarv! Är det betongbjälklag, så får man titta på alternativa dragningar och/eller stamlägen. Ett tredje alternativ är att bygga in rören i lådor, vilket kan fungera i vissa fall, beroende på läge samt takhöjd. Sista alternativet är att låta vissa rör vara kvar, och istället måla dessa på ett sätt som gör att de inte stör, alternativt ger ett "robust" intryck till källaren. Vill du veta vad det kostar, så hoppas jag att du förstår att det vettigaste är att ta dit en entreprenör och fråga. Vi kan verkligen inte ge dig några relevanta siffror här. |
|
|||
|
|||
![]() Hur blev det med årsavgiften för dom som byggde ut uppåt till vinden. Beslutade stämman om höjda andelstal för årsavgifterna för dom som byggde ut?
Senast redigerad av Admin: 2014-07-14 klockan 12:07. |
|
|||
|
|||
![]() De som köpte vindarna fick betala ca 4000 kvm för sina vindar, och sen ökades lägenheternas insats i föreningen.
Med hjälpa av den här insatsen räknas totalhyran ut. Det är lite konstigt, om man hade en 60 kvm lägenhet innan och fick 45 kvm uppe (för det räknades tydligen int emed det under snedtaket, inte ens för uppvärmning odyl), så fick man en hyreshöjning på ca 8-12%. Känns lite lite då det blir rätt stora kostnader med uppvärmning? Vi som kommer köpa källaren har det inte 100% bestämmts för hur mycket vår hyreshöjning blir, men vi betalar 2000 kr kvm. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
mvh Angis |
|
|||
|
|||
![]() När jag byggde ner, gjorde jag de mesta av dessa arbeten själv. Rev och återlagade bjälklaget, samt kopplade alla avlopp själv. Endast rörläggaren som utförde omkopplingarna på vatten och värmerör, tog kanske 1 dag. Summa 6 000 kr ungefär.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Ljusinsläpp för litet Källare - förening nekad bygglov för källare pga ljusinsläpp | Angis | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 0 | 2014-05-14 21:08 |
Vilka möjlighet har en medlem att avsätta en styrelseordförande? | Silva | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 9 | 2012-09-22 22:42 |
Bygga om källare till bostad | Mollys matte | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 11 | 2011-03-08 12:30 |
Bygga om källare i brf till en del av lägenheten | Kiton | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 26 | 2010-11-10 22:13 |