|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Bostadsrättsforum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Det råder delade meningar i vår styrelse kring frågan om suppleantens roll som ersättare och beslutsförheten i styrelsen. Frågan är under förra veckan även ställd till "Bostadsrätterna".
Det en ledamot ställer sig emot vid det tillfället suppleanten/er som träder in som ersättare för en ordinarie ledamot och hävdar att fortfarande i den juridiska meningen är kvarstår som suppleant med andra ord inte som ordinarie ledamot med samma befogenheter och ansvar. Situationen i styrelsen är något komplicerad, i våra stadgar står det att ledamöterna ska bestå av minst 5 högst 7 och för tillfället har 3 ordinarie ledamöter avgått och vi är endast 4 ordinarie ledamöter kvar och vi kallar därefter 2 suppleanter till våra styrelsemöten och träder in på styrelsemötet ersättare och per automatik på mötet blir likställd som en ordinarie ledamot. Ledamoten som sätter sig emot detta skriver detta i ett mejl som jag inte vet hur jag ska bemöta, läs nedan: = = = = Brf xxx har för tillfället ingen styrelse varpå beslut tagna efter att xxx, xxx, xxx avgick inte är giltigt tagna och skall därför inte tas hänsyn till. Ja vi är fortfarande 4 ledamöter och tre suppleanter. Stadgarna 18§ säger dock klart och tydligt att styrelsen skall bestå av minst 5 och högst 7 ledamöter. Detta är inte alls svårtolkat. Är vi bara fyra så har vi ingen styrelse. Detsamma gäller om alla utom en avgår. En ensam ledamot utgör ingen styrelse. Nu är säkert någon kreativ och tänker att suppleanterna är beslutsför. Ja det stämmer om vi har en styrelse med minst 5 ledamöter och någon ledamot uteblir från ett styrelsemöte. Suppleanter är och förblir endast suppleanter. De är aldrig en ledamot. Blanda inte ihop detta med att de kan vara ersättare och beslutsför på det specifika styrelsemötet. förtsätter... 20§ Styrelsen är beslutför när antalet närvarande ledamöter vid sammanträdet överstiger hälften av samtliga ledamöter. ... För giltigt beslut erfordras enhällighet när för beslutförhet minsta antalet ledamöter är närvarande. Då vi saknar styrelse är vi inte beslutsför. Suppleanter är inte ledamöter. Om ni ändå envisas med att hävda annat så är jag den 4:e ledamoten som kommer säga nej till förslag till styrelsebeslut (i likhet med erat agerande under året) varpå enhällighet uteblir bland kvarvarande ledamöter och giltigt beslut uteblir. = = = Jag behöver nu ni er hjälp i frågan hur jag ska hantera detta, vad och hur ska man svara ledamoten och hur vi kommer vidare. Tacksam för era kloka svar och eventuella hänvisningar vart jag kan hitta korrekt information för att motbevisa vad som påstås från denne person. |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Har möjlighet att bygga nedåt i källare, dock väldigt mycket rör i taket | Angis | Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar | 6 | 2013-09-18 14:05 |
Styrelsesuppleantens roll i styrelsen | Mr Magoo | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 1 | 2011-01-17 17:35 |
"Hjälp! Styrelsen gör inte sitt jobb" - Årtusendets aprilskämt? | stephan | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 4 | 2008-10-05 16:11 |