Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-11-18, 12:34
PPP PPP är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2019
Fråga Övertyga styrelsen om att avgiften är för hög

Jag söker tips på hur man bäst övertygar en brf-styrelsen som inte riktigt förstår sig på det där med ekonomi. Bor i en stor brf som på drygt 15 år gått från lån på över 60 MSEK till skuldfri med en kassa på mer än 20 MSEK. Avgiften har varit oförändrad alla dessa år och styrelsen ser ingen anledning att ändra den. Grundproblemet är väl egentligen att man alltid vill ha ett nollresultat, så avskrivningarna på fastigheten gör att kassan får ett stort tillskott varje år. Detta samtidigt som fastigheten underhålls, så det är inte så att husen står och förfallet och kassan därför växer. Därför tacksam för tips på hur man övertygar styrelsen att avgiften bör sänkas. Om någon tycker att styrelsen agerar rätt så får ni även gärna argumentera för det.
Svara med citat
Gammal 2021-11-18, 20:00
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Bara att länka eller PM:a årsredovisningen så ska du få svar!
Svara med citat
Gammal 2021-11-19, 01:47
merbzt merbzt är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av PPP Visa inlägg
Jag söker tips på hur man bäst övertygar en brf-styrelsen som inte riktigt förstår sig på det där med ekonomi. Bor i en stor brf som på drygt 15 år gått från lån på över 60 MSEK till skuldfri med en kassa på mer än 20 MSEK.
Ett prekärt problem. Frågan är hur långt det är kvar tills det är dags för stambyte. Om man på 15 år till kan skotta fram 80MSEK till så har man i princip betalat för hela stambytet.

Rent generellt så brukar föreningar vara sämre på att förvalta pengar än skulder. Men om man har tagit sig till en positiv kassa tycker jag man skall hålla sig där. Man måste dock vara på det klara att inflationen urholkar värdet på kassan om man inte investerar pengarna, samma gäller skulder.

Således kan det vara bra att inte lägga allt för mycket pengar på hög.
Svara med citat
Gammal 2021-11-19, 08:30
Yotta-medlem

Standard

Jag tror inte på denna historien alls.

Trots allt läser jag 100-150 årsredovisningar om året och vad TS beskriver har jag aldrig sett. Erbjuder så klart att analysera ekonomin men TS är tyst.
Svara med citat
Gammal 2021-11-19, 10:11
PPP PPP är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2019
Standard

@merbzt stambyte gjordes 2003-2004-ish. Det var då föreningen tog lån som vi sedan relativt snabbt betalade av.

@Harald Jag klurar ut hur man skickar privata meddelanden och skickar länk till dig.
Svara med citat
Gammal 2021-11-19, 14:30
Yotta-medlem

Standard

Så då har jag fått tillgång till årsredovisningar åren 2007 till 2020 - mycket uppskattat tack så mycket!

Skall inte avslöja vilken förening men behöver berätta att den ligger i Stockholmsområdet vilket jag återkommer till varför det är intressant.

Vidare:

Stor förening + 200 lägenheter. Föreningen är ombildad för ca 25 år sedan.

Förening har en mycket god ekonomi orsaken till detta är främst:

- Gynnsam ombildningstidpunkt. Föreningen har lyckats köpa i kristider och föreningens liv har utspelat sig enbart under mycket goda tillväxtår för BRF.

- Hyresrätter som sålts av - i genomsnitt 2 st/år vilket i kombination med den extrema värdetillväxt dessa haft under tiden vart en lotto vinst för föreningen och dess ägare.

- Det finns kringintäkter i en inte obetydlig omfattning bestående av lokaler, (hyresrätter), garage, p-platser mm.

- Föreningen synes vara mycket seriöst förvaltad. Detta är ovanligt - i Sthlm området extremt ovanligt. Lätt den bästa föreningen jag analyserat i 08-området. (Sthlm områdets brf marknad präglas väldigt hårt av att föreningarna generellt är utsvultna ekonomiskt och förvaltas nästan alltid med medlemmarnas bostadskarriärer i åtanke snarare än föreningarnas långsiktiga behov. Fenomenet återfinns i alla våra tillväxtområden men minskar med ordernas storlek/attraktionskraft. I mindre tätorter med sämre arbetsmarknad och utbildningsmöjligheter försvinner denna faktorn nästan helt).

Ekonomiska hårda fakta:

Byggår: 50-tal. Underhåll: Verkar i fas (har ju inte sett husen bara läst vad som gjorts) men i fas innebär alltså att man har delar som är nyligen gjorda, delar som är "mitt i " sin ekonomiska livslängd och delar som inom kort behöver bytas ut. Precis så som det skall va men en bra påminnelse till alla er där ute som tror att man efter en större renovering "är klar". Nej - du blir aldrig klar med underhållet det fortgår under hela byggnadernas livslängd och allt underhåll återkommer cykliskt.

Byggnadernas ålder talar för att behovet av avsättning till underhåll och amortering är 40 % av intäkterna. Eftersom föreningen är skuldfri så kan detta dras ner till 25 %. Vad blir det?

Jag använder Bostadsrättsexpertens UH-utrymme vilket är en helt lysande beräkningsmodell för att rensa bort alla kostnader som går åt till löpande drift. Beräkningen ger 26,5 % för år 2020 vilket betyder att:

Av alla pengar som förening tar in i avgifter, hyror mm, så går 73,5 % åt till att bara drifta föreningen (inte göra något underhåll alls) och 26,5 % "blir över" som styrelsen har att besluta vad dessa resurser bäst skall läggas på (vilket underhåll eller i förekommande fall hur mycket skall amorteras).

Föreningen ligger alltså i stort sett spot on för att vara i balans. Extremt ovanligt!!

Mera fakta:

Resultaträkningarna för de senaste åren avslöjar nästan detta direkt då föreningen redovisar mycket små resultat (+ eller -). Detta gör att det i princip är avskrivningarna (som är rimliga redovisningsmässigt men lite låga för att i verkligheten fungera) tillsammans med de hyresrätter som säljs utgör erforderliga "vinster" för att löpande underhålla och förbättra fastigheterna.

Jämförelsetal kr /m2 Årsavgift: 467 kr.

Till TS:
Kan bara gratulera dig att du äger en andel i en såpass stark förening. Så klart kommer vad det lider hyresrätterna "ta slut" och ansvaret kommer då att öka för innehavarna att via årsavgifterna skapa resurser för att drifta och underhålla föreningen.
Sänkt avgift är en åtgärd som skall göras extremt restriktivt. Genomförandet innebär ju att resurser som annars skulle kommit föreningen och dess medlemmar till del förflyttas främst till de medlemmar som flyttar ifrån föreningen. (De får ju bättre betalt för sina andelar på bekostnad av att föreningen tar in mindre i årsavgifter).

Sant är att din avgift sänks VARJE år den ligger kvar oförändrad i och med inflationen. Din avgift har totalt sänkts under 15 år med ca 20 %.

Hand upp nu alla som har en LÄGRE årsavgift/m2 än TS?

Ser alltså inte behov av sänkt avgift i denna föreningen dock instämmer jag i styrelsens förvaltning att den kan ligga oförändrad. Skulle tro att den kan kvar vara på nuvarande nivå i ca fem år till lite beroende på hur snabb inflationsökningarna nu blir de kommande åren.
Svara med citat
Gammal 2021-11-19, 14:40
Yotta-medlem

Standard

Förtydligande:

När man kommer ner i en genomsnittstakt på 1 hyresrätt eller lägre såld/år kommer alltså behovet av intäkter öka. Antingen höjer man avskrivningarna och anpassar årsavgifterna så att man fortsatt redovisar kring 0-resultat eller så får man lära sig att det behöver redovisas vinst ca 1-3 miljoner/år lite olika beroende på vad som görs enskilda år.

Och så om jag skall kritisera någonting: Det faktum att föreningen står för medlemmarna BRF-tillägg på hemförsäkringen. Detta är en dyr lösning som inte är bra för varken medlemmar eller förening i längden och dessutom tvärt emot BRF-tanken:

Du som innehavare skall själv underhålla, byta ut, reparera och försäkra din del av föreningen.

(I och med att föreningen går in och "tar" en del av innehavarens ansvar så luckras hela ansvarsdelen upp vilket skapar otydlighet i vars och ens ansvar som innehavare). (Dyrare = därför att vid skador blir det samma försäkringsbolag som företräder båda parterna = det finns ingen incitament för försäkringsbolaget att skydda sin part (och därmed sitt eget ekonomiska intresse) istället så tenderar försäkringsfallen utredas mot den part som innehar den högsta självrisken).
Svara med citat
Gammal 2021-11-21, 22:01
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Jag använder Bostadsrättsexpertens UH-utrymme vilket är en helt lysande beräkningsmodell för att rensa bort alla kostnader som går åt till löpande drift.
Kan du länka till information om denna?
Svara med citat
Gammal 2021-11-21, 22:24
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Ser alltså inte behov av sänkt avgift i denna föreningen dock instämmer jag i styrelsens förvaltning att den kan ligga oförändrad. Skulle tro att den kan kvar vara på nuvarande nivå i ca fem år till lite beroende på hur snabb inflationsökningarna nu blir de kommande åren.
Min åsikt är att man aldrig skall någonsin skall sänka avgiften in en BRF. Istället tycker jag att den varje år skall öka för att man skall få in det psykologiskt att föreningens kostnader ökar för varje år och det måste betalas av medlemmarna. Sen om ökningen bara är symbolisk med 0,5% må vara men om ingen ökning sker på 5 år och man sen lägger på en ökning så kommer det ju undras varför.
Svara med citat
Gammal 2022-11-14, 21:01
Alfred Lingström Alfred Lingström är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2022
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av merbzt Visa inlägg
Ett prekärt problem. Frågan är hur långt det är kvar tills det är dags för stambyte. Om man på 15 år till kan skotta fram 80MSEK till så har man i princip betalat för hela stambytet.

Rent generellt så brukar föreningar vara sämre på att förvalta pengar än skulder. Men om man har tagit sig till en positiv kassa tycker jag man skall hålla sig där. Man måste dock vara på det klara att inflationen urholkar värdet på kassan om man inte investerar pengarna, samma gäller skulder.

Således kan det vara bra att inte lägga allt för mycket pengar på hög.
Så sant, dock så leder ju en sänkning av avgiften till högre värde, vilket leder till lägre belåningsgrad. Nu är visserligen räntorna på väg rakt uppåt men det är en gammal lära att en viss belåning är nyttig.

https://www.lingstromfastighet.se/
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vilken lagstiftning! Styrelsen kan sänka avgiften tillfälligt! Silva Bostadsrättsforum 24 2015-05-18 15:57
Sänka avgiften? LGG Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 11 2012-10-09 12:36
Kommunala avgiften utökas totiki Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 0 2009-06-23 19:06

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:59.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare