Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-09, 23:01
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Fråga Facebookgrupp för BRF

Någon som har erfarenhet? Min förening har nyligen startat en sluten grupp så det är för tidigt att säga bu eller bä. Syftet är så klart att förbättra kommunikationen mellan medlemmarna.
Gammal 2016-06-10, 00:39
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Har ingen personlig erfarenhet men det låter exkluderande av de som inte vill eller kan ha Facebook-konto
Svara med citat
Gammal 2016-06-10, 03:11
Nettis Nettis är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Oct 2015
Standard

Öppet forum på hemsidan tycker jag låter bättre eftersom alla inte har facebook.
Svara med citat
Gammal 2016-06-10, 11:04
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Har ingen personlig erfarenhet men det låter exkluderande av de som inte vill eller kan ha Facebook-konto
Citat:
Ursprungligen skrivet av Nettis Visa inlägg
Öppet forum på hemsidan tycker jag låter bättre eftersom alla inte har facebook.
Alla har inte Facebook, eller ens tillgång till internet. En gammaldags beprövad metod som fungerar är att dela ut lappar, en möjlighet som är öppen för alla.

Ett problem med alla elektroniska Informationsplattformar är att det kräver en person som kan och vill administrera det. Utöver Facebook-gruppen har vi även etablerat ett e-postkonto med distributionslista för vidarebefordran. Medlemmar som så önskar kan fortfarande informeras via brevlådan.

Personligen anser jag att det är hemsidan som ska vara den primära plattformen för information vilket förutsätter att folk läser regelbundet. Mycket vunnet om vi kan via mejl och Facebook gruppen få folk att kolla hemsidan oftare.
Gammal 2016-06-10, 12:04
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Fråga Facebook i BRF

Hej,
Vi hade en för flera år sedan. Det är en stor förening med många flyttningar.
Gruppen delades troligtvis upp så adm tog bort den.
Väldigt många unga vill inte ha brf-grupp att engagera sig i sa de och andra har inte ens dator hemma.

De som vill kan ju dela via egna fb.

Så nej. Det är lugnare utan.

Hälsningar
Svara med citat
Gammal 2016-06-10, 12:38
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Hej,
Vi hade en för flera år sedan. Det är en stor förening med många flyttningar.
Gruppen delades troligtvis upp så adm tog bort den.
Väldigt många unga vill inte ha brf-grupp att engagera sig i sa de och andra har inte ens dator hemma.

De som vill kan ju dela via egna fb.

Så nej. Det är lugnare utan.

Hälsningar
Hos oss är det endast 3 hushåll av 41 som inte har en dator hemma. Dock är en av de datorlösa en flitig användare som surfar på biblioteket. Alltså två hushåll som får ändringarna på hemsidan utskrivna till brevlådan. M a o, förutsättningarna för elektronisk kommunikation finns.

Vad är det som inte är lugnt?
Gammal 2016-06-10, 15:23
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Facebookgrupp för brf

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Hos oss är det endast 3 hushåll av 41 som inte har en dator hemma. Dock är en av de datorlösa en flitig användare som surfar på biblioteket. Alltså två hushåll som får ändringarna på hemsidan utskrivna till brevlådan. M a o, förutsättningarna för elektronisk kommunikation finns.

Vad är det som inte är lugnt?
Nej Kluringen, jag skrev inte det utan tvärtom. Det är lugnare nu utan fb-grupp.
Vad jag vet har vi ingen styrelse, ingen valberedning, ingen internrevisor, inga möten, men vi har ju äntligen fått HSBs vänner och grill på köpet.

"Det är bara att slå en signal."

God helg önskar jag dig.
Svara med citat
Gammal 2016-06-10, 20:05
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Ett problem med alla elektroniska Informationsplattformar är att det kräver en person som kan och vill administrera det.
...
Personligen anser jag att det är hemsidan som ska vara den primära plattformen för information vilket förutsätter att folk läser regelbundet. Mycket vunnet om vi kan via mejl och Facebook gruppen få folk att kolla hemsidan oftare.
Ni har redan en sällsynt bra grund att bygga vidare på.
Jag håller med dig helt i önskemålet om, och arbetet med att försöka få medlemmarna att engagera sig mer i föreningsfrågor.
Men frågan är minst sagt komplex. Den som funnit vägen till Facebook, vill kanske inte diskutera föreningsfrågor? Men det borde prövas.
När jag som ansvarig för vår hemsida, för många år sedan nu, egenmäktigt skapade en plats och plattform för gemensamma och fria diskussioner om vår förenings problematik, blev jag genast befriad från mitt uppdrag. Två års obrukbar hemsida (ingen kunde ta över editering och uppdateringar) var tydligen för styrelsen ett lägre pris att ta, än risken av att få en fri och öppen diskussion av medlemmar i föreningen.

Om man (som i ert fall) redan har rätten att läsa styrelseprotokollen, borde ju vissa förutsättningar finnas för vuxna, ansvarskännande och fria människors diskussioner om gemensamma frågor och problem, som vi alla drömmer om.
För oss andra är vägen lång.
Låt mig ge två exempel.
På vår hemsida finns allvarligt felaktig information. Jag har påpekat saken, men ingenting görs. Skulle vi ha några medlemmar som besöker hemsidan frekvent, skulle det uppstå en diskussion om varför styrelsen inte korrigerar felen. Nu händer ingenting, eftersom ingen får kännedom om saken. Ingen läser vad jag påpekar, hur rätt eller fel jag än har. Det kan inte uppstå vare sig någon diskussion eller engagemang.
Nyligen hemkommen från två veckors vistelse på annan ort, har gårdsstädning hållits. Ett evenemang jag sålunda detta år inte kunnat delta i.
På något sätt har arbetet med städningen av det cykel förråd där jag regelmässigt parkerar mitt käraste fordon, resulterat i bl a att cykeln i varje fall tillfälligt gjorts nästan obrukbar. Mindre reparation krävs.
En fråga som jag då skulle vilja diskutera principiellt, och med alla, är givetvis: Vad gäller om någon under dessa städningar (som vi frivilligt deltar i) råkar åstadkomma en större skada? Tar föreningen kostnaden, eller..?
Naturligtvis skulle frågan få en mer saklig och principiell genomgång om den kunde ställas till och läsas av alla. Vad som nu händer är sannolikt att min anmälan endast når styrelsen och därmed genast avfärdas. Den principiella frågan förblir obehandlad, och säkert glömd även av mig innan nästa vårstädning.
Kan Facebookgrupp för en förening skapas och användas via såväl dator som mobiltelefon?
Svara med citat
Gammal 2016-06-10, 22:03
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
En fråga som jag då skulle vilja diskutera principiellt, och med alla, är givetvis: Vad gäller om någon under dessa städningar (som vi frivilligt deltar i) råkar åstadkomma en större skada? Tar föreningen kostnaden, eller..?
Om man tar just denna fråga så får föreningen vad jag förstått arbetsgivaransvar, och torde då bli ersättningsskyldig om det inträffar en olycka med personskada.

En Facebookgrupp kan nog vara bra och kan ju även startas av vem som helst, inte nödvändigtvis av någon i styrelsen.
Ofta är det väl bara större föreningar som har en hemsida medan det verkar vara ovanligt i små föreningar.
Svara med citat
Gammal 2016-06-11, 00:44
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Om man tar just denna fråga så får föreningen vad jag förstått arbetsgivaransvar, och torde då bli ersättningsskyldig om det inträffar en olycka med personskada..
Se mitt svar i annan tråd
Citat:
En Facebookgrupp kan nog vara bra och kan ju även startas av vem som helst, inte nödvändigtvis av någon i styrelsen.
Ja det förefaller vara en möjlig väg till kontakt med övriga medlemmar i föreningen.
Men hur får man föreningens medlemmar att hitta dit?
Det låter som att man skulle behöva skaffa sig några intresserade medlemmar som kan gå in direkt i intresseskapande diskussioner.
Kamelens problem att ta sig igenom ett nålsöga, förefaller enklare.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:36.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare