Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-04-29, 23:14
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Revisorernas ansvar

Uppdragsbrev for revisionsuppdrag

Revisionsuppdraget

Vi har av Brf Lavetten 11 fatt uppdraget att utfora revision i Brf Lavetten 11. Vi bekraftar genom
detta brev att vi atar oss uppdraget Innehallet i detta brev galler aven for kommande ar om
uppdraget inte avslutas, andras eller ersatts av nytt uppdrag.
Revisionsuppdraget omfattar:
  • Granskning enligt tillamplig lagstiftning av Brf Lavetten 11 :s bokforing och arsredovisning
    samt styrelsens forvaltning av bostadsrattsforeningen som syftar t i l l att ge oss underlag
    for var revisionsberattelse t i l l stamman,
  • Annan granskning och rapportering som det enligt lag ankommer pa den valde revisorn
    att utfora ("lagstadgade tillaggsuppdrag"), eller
  • Bitrade och radgivning som foranleds av iakttagelser vid sadan granskning och annan
    jamforbar radgivning ("revisionsradgivning")

Villkor for uppdraget

Var revision utfors grundat pa att ledningen och de som har ansvar for bostadsrattsforeningens
styrning ar medvetna om och forstar att de har ansvar for att uppratta finansiella rapporter som
ger en rattvisande bild enligt arsredovisningslagen.

For revisionsuppdraget galler i ovrigt av FAR faststallda Allmanna villkor om revision av svenska
foretag och organisationer, bilaga 1. Om uppdraget fornyas och annat inte skriftligen
overenskoms galler dessa villkor aven for det nya uppdraget.

Arbetet utfors pa lopande rakning baserat pa nedlagd tid for uppdragets genomforande.

Eventuella ovriga tjanster utbver revision

Revisionsuppdraget omfattar inte annan radgivning som gar utover revisionsradgivning enligt
ovan. Forsadana tjanster, t.ex. deklarationsbitrade, skatteradgivning och annan s.k. "fristaende
radgivning" galler, om inte sarskild uppdragshandling/avtal upprattats, Fars Allmanna villkor om
radgivningstjanster, bilaga 2.

Bekräftelse

Vanligen kontakta undertecknad om ni har nagra fragor angaende innehallet i detta
uppdragsbrev.

Vi ber er underteckna detta uppdragsbrev, som upprattats i tva exemplar, for att visa att ni bekraftar och samtycker till denna overenskommelse om revisionsuppdraget,. ansvarsfordelningen och om villkoren for eventuella ovriga tjanster for vilka sarskild
uppdragshandling/avtal inte upprattas.

Vi emotser ett exemplar av uppdragsbrevet i retur. ”

Bilaga 1: Fars Allmanna villkor om revision av svenska foretag och organisationer

Bilaga 2: Fars Allmanna villkor om radgivningstjanster
Gammal 2016-04-30, 06:46
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard Vad är tanken bakom ditt inlägg?

Vad vill du ha sagt/påpekat/frågat med ditt inlägg?

Att svenska är ett svårt språk med å, ä och ö?

Att alkolås skulle vara bra även på tangentbord?

Eller är det reklam för "Revisoter"?
Svara med citat
Gammal 2016-04-30, 10:28
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Garfunkel Visa inlägg
Vad vill du ha sagt/påpekat/frågat med ditt inlägg?
Tanken bakom mitt inlägg är att förmedla information om hur auktoriserade revisorer ser på sitt uppdrag.

Citat:
Att svenska är ett svårt språk med å, ä och ö?
Det är ingen nyhet att IT-program inte alltid hanterar å ä ö korrekt. Texten inom "" är saxad från en PDF-fil. Skyll på Adobe för å ä ö.

Citat:
Att alkolås skulle vara bra även på tangentbord?
Jag tar inte kommentaren på allvar. T och R sitter bredvid varandra på tangentbordet. Man behöver inte vara full för att missa. Att man inte kan rätta fel i en trådrubrik får du ta med Admin.

Citat:
Eller är det reklam för "Revisoter"?
Lite är det så. Jag rycker att föreningarna borde använda en auktoriserad byrå istället för att lyssna på HSB, SBC och Riksbyggen.

Tyvärr tycks FAR ha bytt fot och ställt sig bakom organisationernas förslag om lagändring som kommer att medföra kaos i årsredovisningarna om förslaget går igenom.

I detta forum diskutterar vi bostadsrättsfrågor, språkpoliser må söka sig till ett annat forum.
Gammal 2016-04-30, 12:11
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Tanken bakom mitt inlägg är att förmedla information om hur auktoriserade revisorer ser på sitt uppdrag.
Jag blev verkligen glad när jag såg ditt inlägg. Har saknat dig länge här.
Citat:
Lite är det så. Jag rycker att föreningarna borde använda en auktoriserad byrå istället för att lyssna på HSB, SBC och Riksbyggen.
Ge några exempel på den vinst du menar kan erhållas. Jag har aldrig grubblat över ekonomifrågor och deras redovisning. Men diskussionerna på forat gör mig nyfiken.
Mer konkret, var vilseför oss HSB?

Citat: Revisionsuppdraget omfattar inte annan radgivning som gar utover revisionsradgivning enligt ovan.

Betyder det t ex att medlemmars vilja att t ex diskutera ev felaktigheter av annat slag än den strikta ekonomiska redovisningen, kan man glömma? Vem konfererar man då med?
Svara med citat
Gammal 2016-04-30, 17:14
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
Jag blev verkligen glad när jag såg ditt inlägg. Har saknat dig länge här.
Tack! Trevligt att vara uppskattad.

Citat:
Ge några exempel på den vinst du menar kan erhållas. Jag har aldrig grubblat över ekonomifrågor och deras redovisning. Men diskussionerna på forat gör mig nyfiken.
Det är ett lotteri hur bra granskning som en lekmannarevisor gör. Auktoriserade revisorer ställer högre krav på styrelsen att upprätta en rättvisande redovisning enligt lagens krav. Därmed får medlemmarna en tryggare förvaltning av sin egendom.

Citat:
Jag har inte pekat ut HSB specifikt. Jag skrev HSB, SBC, Riksbyggen, glömde ta med byggbolagen. ErikAlbert har startat några bra trådar om saken, t ex:

http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=23114
http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=23430
http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=23606

Det finns många fler bra diskussioner, din nyfikenhet driver dej kanske till att leta rätt på dem. Ämnet är för komplext för att enkelt kunna besvaras här.

Citat:
Citat: Revisionsuppdraget omfattar inte annan radgivning som gar utover revisionsradgivning enligt ovan.

Betyder det t ex att medlemmars vilja att t ex diskutera ev felaktigheter av annat slag än den strikta ekonomiska redovisningen, kan man glömma? Vem konfererar man då med?
Vad man säger är att rådgivande verksamhet och revitionsuppdrag måste hållas isär.
Gammal 2016-04-30, 18:41
Yotta-medlem

Standard

Nej, jag menade inte heller att peka ut HSB speciellt.
Citat:
Vad man säger är att rådgivande verksamhet och revisionsuppdrag måste hållas isär. Ämnet är för komplext för att enkelt kunna besvaras här.
Ja, förvisso är det komplext. Sannolikt vill du diskutera helt andra aspekter än jag i denna tråd. Men ändå..
En möjlig aspekt: Låt oss säga att jag plötsligt finner att två-tre styrelseledamöter flyr föreningen..??
Vadan denna flykt? Skulle en auktoriserad revisor låta mig få svar på en direkt fråga från mig;
Finns det något i den ekonomiska redovisningen som avslöjar, eller i styrelseprotokollens texter, som kan ge ledtråd och motivera deras flykt?
Jag frågar eftersom jag själv knappast någonting skulle kunna se , och ständigt grubblar över det problem som ju inte finns i just er förening.
-Om vi medlemmar fick granska protokollen kunde vi kanske själva sluta oss till varför... Vi skulle förmodligen kunna ställa fler relevanta frågor till revisorn, men möta allt mindre vilja till svar, ju mer "auktoriserad han är".
En mycket enkel fråga, om styrelsens vanvård är avsevärd på så sätt att den planerar för fel saker vid fel tid, till för höga kostnader, kommer den aukt revisorn att anmärka på detta, om själva bokföringen är korrekt?
Svara med citat
Gammal 2016-05-01, 00:44
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Nej, jag menade inte heller att peka ut HSB speciellt.

Ja, förvisso är det komplext. Sannolikt vill du diskutera helt andra aspekter än jag i denna tråd. Men ändå..//
Inte ett enda ord är mitt eget i trådstarten, det är revisorns. Jag ville förmedla hur en överenskommelse kan se ut. Vi har "köpt" ordalydelsen och skrivit på, men andra på forumet kan ha invändningar som vi inte hat tänkt på.

Vad misstänksamma/missnöjda medlemmar kan göra har jag skrivit lie om i detta inlägg Fördelarna med öppna styrelseprotokoll är vi sedan länge heligt överens om.

Citat:
En mycket enkel fråga, om styrelsens vanvård är avsevärd på så sätt att den planerar för fel saker vid fel tid, till för höga kostnader, kommer den aukt revisorn att anmärka på detta, om själva bokföringen är korrekt?
Granskning av den tekniska förvaltningen ligger utanför revisorns åtagande.

Tillägg:
Kritik mot konstruerad citering. Ursäkta att jag tycker illa om att bli citerad så att det skrivna får ett helt annan innebörd än det avsedda.
Citat:
Vad man säger är att rådgivande verksamhet och revitionsuppdrag måste hållas isär. Ämnet är för komplext för att enkelt kunna besvaras här.
DETTA HAR INTE JAG SKRIT! Ovan citat kan tolkas som att jag anser att det är komplext att skillja på revisionsuppdrag och rådgivning.
Det uppstår grova syftningsfel när man klipper och klistrar ihop lösryckta meningar till ETT citat.
Citat:
Citat:
Vad man säger är att rådgivande verksamhet och revisionsuppdrag måste hållas isär.
Den första meningen är min tolkning av en mening i om innehållet i ”Uppdragsbrev för revisionsuppdrag”.
Citat:
Citat:
Ämnet är för komplext för att enkelt kunna besvaras här.
Den andra meningen är slutklämmen i ett utförligare avsnitt som handlar om den komplexa pågående samhällsdebatten om redovisningsmetoder för bostadsrättsföreningar.

Alltså, en helt annan dialog än det konstruerade citatet ger sken av.

Senast redigerad av kluringen: 2016-05-01 klockan 10:48. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Gammal 2016-05-01, 12:22
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Uppdragsbrev for revisionsuppdrag

Revisionsuppdraget

Revisionsuppdraget omfattar:
  • Granskning enligt tillamplig lagstiftning av Brf Lavetten 11 :s bokforing och arsredovisning
    samt styrelsens forvaltning av bostadsrattsforeningen som syftar t i l l att ge oss underlag
    for var revisionsberattelse t i l l stamman,
Jag undrar över begreppet "förvaltning". Vad betyder det?
...-samt styrelsens förvaltning ..etc.
Detta borde betyda att det handlar om något utöver bokföringen/årsredovisningen?

Enligt databas Nationalencyclopedin (NE) betyder förvaltning "att sköta eller administrera något för någon annans räkning

När medlemmar utan skolning i revisionens konstart tycker oss finna -svagheter i styrelsens förvaltning- menar vi väl vanligtvis, när och hur man granskar, när man bestämmer sig för åtgärder för att bevara, reparera och restaurera?
Då borde även våra iakttagelser kunna få konfereras i samtal med revisorn, på enkelt naturligt sätt. Eftersom det är vi som betalar för hans tjänster?

Begreppet styrelsens förvaltning ska/får alltså inte tolkas så här?

Ursäkta att citeringar inte alltid blir som du vill. De beror inte på illasinnad avsikter eller medvetna vantolkningar. Jag måste få utgå från mina erfarenheter, kunskaper och de tolkningar av texter som jag gjort. Du kan korrigera.
Svara med citat
Gammal 2016-05-01, 13:31
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

att granska förvaltning är att granska protokoll, förvaltarrapporter, handlingar, beslut, avvikelser, mm dvs det löpande styrelsearbetet.
Svara med citat
Gammal 2016-05-01, 13:48
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard

Kan någon förklara vilken uppgift en auktoriserad revisor har och vad som ingår i granskningen av en BRF?
Revisorsnämnden avskriver ärendet. Vad som har framkommit föranleder inte RN att vidta ytterligare åtgärder. Se http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=21345 inlägg #10
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ansvar för fönster? happy248 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2013-04-29 18:45
Elektrikerns ansvar?! penka40 El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 1 2011-12-17 15:40
Valberedningens ansvar granander Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2011-01-26 14:48
Hyresvärdens ansvar Chrille79 Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2010-06-17 21:49
Ansvar. totiki Bostadsrättsforum 0 2009-10-14 12:54

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:47.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare