Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-15, 12:43
Stinas avatar
Stina Stina är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Fråga Andrahandsuthyrning i brf

Hejsan!
Helt ny på detta forum blev rek av en kompis till mig att jag kunde vända mig hit ör att få svar och goda råd och synpunkter.

Min fråga är kanske lite lustig ställd för en del men jag känner att jag ändå måste kontrollera detta innan en ev. uthyrning kan ske.

Om man det finns 1 ägare av en bostadsrätt men att det exempelvis finns 4 vuxna personer mantalskrivna på adressen måste även de ge sitt tillstånd att ägaren får hyraut sin bostad. Helt klart skall ansökan göras till Styrelsen om tillåtelse men vad gäller när flera är mantalsskriva på adressen och har andra åsikter än ägaren av bostaden?
Svara med citat
Gammal 2010-07-15, 13:39
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard Andrahandsuthyrning

Lagen anger angående andrahandsuthyrning följande.

Citat:
Upplåtelse av lägenheten i andra hand

10 § En bostadsrättshavare får upplåta sin lägenhet i andra hand till annan för självständigt brukande endast om styrelsen ger sitt samtycke. Detta gäller även i de fall som avses i 6 § andra stycket.
Samtycke behövs dock inte,
1. om en bostadsrätt har förvärvats vid exekutiv försäljning eller tvångsförsäljning enligt 8 kap. av en juridisk person som hade panträtt i bostadsrätten och som inte antagits till medlem i föreningen, eller
2. om lägenheten är avsedd för permanentboende och bostadsrätten till lägenheten innehas av en kommun eller ett landsting.

11 § Vägrar styrelsen att ge sitt samtycke till en andrahandsupplåtelse får bostadsrättshavaren ändå upplåta sin lägenhet i andra hand, om hyresnämnden lämnar tillstånd till upplåtelsen. Tillstånd skall lämnas, om bostadsrättshavaren har beaktansvärda skäl för upplåtelsen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. Tillståndet skall begränsas till viss tid.
I fråga om en bostadslägenhet som innehas av en juridisk person krävs det för tillstånd endast att föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. Tillståndet kan begränsas till viss tid.
Ett tillstånd till andrahandsupplåtelse kan förenas med villkor. Lag (2003:31).
Om man titta på § 10 andrahandsupplåtes. Så är detta tillägnat bostadsrättsinnehaven. Andra individer som har sin mantalsskrivning på adressen har ingen juridisk rätt att påverka en andrahandsupplåtes. Angående rätten till bostaden på obestämd tid, så är rätten bara tillägnad den eller de som äger förlagsandelar i föreningen. Om nu innehavaren av bostaden väljer att hyra ut sin bostad i andrahand och får ett medgivande från styrelsen. Då gör jag tolkningen att de andra individerna får se sig om efter ett nytt boende. Om individerna skulle ha invändningar mot detta, så har de alltid möjlighet att vända sig till myndigheter som t.ex hyresnämnden eller rättsapparaten.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Andrahandsuthyrning bostadsrätt, andrahandsupplåtelse - Inneboende bostadsrätt Admin Faktabanken 3 2019-01-06 22:33
Andrahandsuthyrning i brf tractors Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 20 2014-10-13 11:49
Andrahandsuthyrning i brf? Mr Magoo Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 11 2011-10-04 23:33
Otillåten andrahandsuthyrning i brf? Trötter Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2010-05-10 18:41
Andrahandsuthyrning i brf stephan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2008-11-27 15:04

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:28.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare