Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-19, 18:49
frågvis frågvis är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2009
Standard Förråd i brf, ändring

Jag läste en tidigare diskussion om ändring av förråd, men i mitt fall ser det lite annorlunda ut. Jag köpte en lägenhet för några år sedan och då ingick det 2 förråd (står även i kontraktet). Nu har styrelsen sålt ut vindsvåning för att några av de boende ska kunna göra etagelägenheter (vilket jag absolut inte motsätter mig eftersom det höjer värdet på fastigheten och vi får in mer pengar via hyran).

Det jag däremot inte accepterar är att de tar dem utan någon som helst kompensation. Motiveringen var att det inte är den enskilda boendens sak/rätt att bestämma om förråden. Det har även tidigare varit så att förråden varit ojämt fördelade. Extra förråd har därför byggts till och vissa av oss har blivit av med.

Min fråga är; Har föreningen rätt att omfördela förråden utan att åtminstone samtidigt kompensera de som blir av med utrymme?
Jag köpte en lägenhet med två förråd och att ta ett av dem låter för mig lika dumt som om de skulle säga att de "tyvärr" måste ta en del av utrymmet vid hallen/garderoben eftersom det är enda sättet att kunna installera en hiss.

Senast redigerad av Admin: 2010-11-29 klockan 14:58.
Svara med citat
Gammal 2009-10-19, 19:48
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Avses med "kontraktet" överlåtelseavtalet mellan säljaren och köparen ?

Elller står det även i upplåtelseavtalet (bostadsrättsavtalet) att det till lägenheten hör två förråd ?
Svara med citat
Gammal 2009-10-20, 19:50
bostadsrättsinnehavare bostadsrättsinnehavare är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Man har alltså gått in i ditt förråd utan ditt medgivande? En polisanmälan borde här vara befogad.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ändring av stadgar för brf MikHo Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2018-10-07 11:28
Styrelsebeslut på ändring i badrum jakethecake Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 10 2010-05-06 17:31
Ändring av stadgar AnnaS-son Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2010-05-03 21:55
Ändring av stadgar kaffemannen Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 10 2009-11-22 17:52
Ändring av insats i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:10

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:12.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare