|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. ![]() |
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Jag startade en tråd om rättsutlåtandet den 9 april 2015 på detta forum, där jag framförde kritiska synpunkter. Har inte ändrat åsikt sen dess.
|
|
|||
|
|||
![]() Garfunkel:
Att gömma sig bakom ett positivt kassaflöde för att intala medlemmarna att ekonomin är i ordning är snudd på bedrägligt förfarande, om man inte samtidigt gör riktiga avskrivningar som slår igenom i avgifterna. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vad är det för fel på ekonomin i bostadsrättsföreningen om kassaflödet tillför 1,2 miljoner per år och pappersprodukten resultaträkning visar minus 244 000 kronor? |
|
||||
|
||||
![]() uppdaterat dina gedigna universitetskunskaper i redovisning, och K3, sedan dess?
|
|
|||
|
|||
![]() @Garfunkel: Du har en övertro till att K3 skulle vara något slags universallösning för att säkra ekonomin i föreningarna. Det är det inte.
Och om 1,2 milj i kassaflöde är bra eller inte går inte att avgöra utan att ha sett hela föreningens ekonomi + byggnaderna ifråga. |
|
||||
|
||||
![]() En bra artikel som belyser det jag nämnt i tidigare inlägg!
Det KRÄVS gedigen kunskap inom redovisning för att förstå hur redovisning kan stärka konsumentskyddet. Läs och begrunda! http://www.di.se/nyheter/skarpta-kra...re-boavgifter/ |
|
|||
|
|||
![]() Garfunkel:
Du verkar inte vilja acceptera det förslag som man kommit fram till i utredningen, precis som den s.k. branschen också har svårt för. Om betänkandet vinner laga kraft så småningom, får du nog tugga i dig det även om du tycker det smakar illa. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Också varit starkt kritisk till progressiva avskrivningar. Och deltagit i kraven på stärkt konsumentskydd för ägare/köpare till bostadsrätter. Dessutom har jag ständigt framfört kraven på att det ska vara auktoriserad-/kvalificerad revisor i en bostadsrättsförening. Där har jag fått gehör och Jonas Svensson har tom. avgett ett skriftligt eget yttrande. Där han påtalar att kravet ska ställas högt. Se sid 397 i utredningen! "Revision i brf Revision är en viktig del av konsumentskyddet runt en brf. Ändå behandlar utredningen inte revision mer än upplysningsvis. För att säkerställa det konsumentskydd en rättvisande redovisning ger bedömer jag att det är nödvändigt att införa krav på kvalificerade revisorer i brf. Idag kan t.ex. en boende i en förening, helt utan erfarenhet av revision, utses till revisor. I relativt små aktiebolag finns det krav på auktoriserad eller godkänd revisor samtidigt som en enklare redovisningsnormgivning (K2) tillämpas. Intressenterna är dessutom vanligtvis få i dessa aktiebolag. Det är inte rimligt att ställa lägre krav på revision i en brf." Så varför tror du jag hade rubriken: "Äntligen! Krav på K3-redovisning i bostadsrättsföreningar" i mitt inlägg? |
|
|||
|
|||
![]() Här är ett uttalande av en expert som inte tror att K3-kravet kommer att ge den önskade spareffekten.
https://www.far.se/nyheter/2017/apri...onas-svensson/ Citat: "– Enligt utredningens förslag ska ”sparande” tryggas genom att komponentavskrivningar ska användas, på samma sätt som i dag sker i K3. Det ger knappast ett relevant sparande, möjligen ett högre sparande än i dag. Ett mer ändamålsenligt sätt att spara är att basera det på föreningens verkliga framtida utgifter. Utgifterna bör baseras på styrelsens planerade åtgärder. På så vis blir transparensen större när det gäller nivå, behov och när i tiden åtgärder ska göras och hur de ska finansieras." |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Redovisning enl. K3 vad gör ni med stora underhåll/renoveringar? | Garfunkel | Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi | 13 | 2017-04-28 17:32 |
Redovisning av p-platser. Vad säger lagen? | Minkowski | Bostadsrättsforum | 3 | 2013-12-11 23:51 |
Redovisning - Återbetalning av depositioner | qada | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 2 | 2013-03-12 10:25 |
Redovisning av depositioner för nycklar | qada | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 10 | 2012-06-05 10:40 |