Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-06-15, 03:06
Nisseume Nisseume är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2014
Fråga Hjälp att tolka policyn

Följ länken om du vill läsa hela policyn
http://www.dritteln.ac.se/sites/defa...maj%202013.pdf
http://www.dritteln.ac.se dokument policy utemiljö
Det har dock saknats en av föreningsstämman beslutad policy som ska gälla inom föreningen när det gäller utbyggnader och nyttjande av den gemensamma marken.
Styrelsen har därför låtit utarbeta ett förslag till policy som behandlades och med smärre justeringar antogs av föreningsstämma 2013-05-06. De gränser som anges av föreningens stadgar, lagar och Umeå Kommun redovisas nedan tillsammans med den antagna policyn.

Genom att ge medlemmarna rätt att använda mark utöver uteplatserna har medlemmarna fått en nyttjanderätt till marken. Några formella avtal om detta har dock inte upprättats. Medlemmarna har kommit till styrelsen med en begäran om att få vidta olika åtgärder och genom att bevilja dessa har ett avtalsförhållande uppkommit mellan föreningen och den medlem som skickat in om en begäran. Ett bekymmer är att ett sådant avtal hittills inte automatiskt övergår till den nye innehavaren när bostadsrätten överlåts.
Genom de stadgar som föreningen antagit 2004 markeras tydligt att en bostadsrättshavare har ansvar även för sådant som tidigare bostadsrättshavare gjort.
Föreningen består av endast EN fastighet. Umeå kommun uppställer nedanstående gränser för vilka åtgärder som kräver byggnadslov eller ej:
Bebyggelsen betraktas som grupphusbebyggelse och kommunen överlämnar till föreningens styrelse att godkänna utbyggnader enligt nedan:
1. Altaner/uteplatser utan tak eller med tak på högst 15 m2.

Altaner/uteplatser
Utbyggnad av altaner och uteplatser får ske längs fasaden på respektive lägenhet och högst 5 meter ut från fasad. Fast tak får omfatta högst 15 m2 .

Efter jag läste deras policy om om så lämnade jag in en ritning på min altan det tog tid innan styrelsen fattade sitt beslut så jag byggde min altan ändå vilket var lite fel av men jag började bygget efter som jag tolkar texten kan styrelsen inte neka efter som det står klart och tydligt att man får ha15m2 och 5 meter ut.
Nu när styrelsen fattat sitt beslut måste jag riva en del av altanen och återställa gräset för det skall vara gräs framför altanen, altanen går efter fasad och 4,3 m ut, vissa har större altan med och utan tak och bygglov från kommunen.
Men är inte stämmas beslut tyngre än styrelsen även om jag borde väntat på svar från tant maffian skalle inte policyn vara deras riktlinje för beslut.
Svara med citat
Gammal 2014-06-16, 11:42
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Jättebra att din förening har utarbetat en policy som reglerar byggnationer av uteplatser/altaner. Att den dessutom är fastslagen i stämma är ännu bättre.

Är du inte överens med din styrelse, så ta upp din altan i stämma, där prövas dina önskemål.

Att du bygger innan du fått besked, är inte bara klantigt. Det är respektslöst mot föreningsdemokratin, och du har ju tydligt visat att du skiter i spelreglerna inom Brf. Vilket stämman lär ha i åtanke inför sitt beslut.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tolka protokolltext Evlys Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 0 2013-02-27 00:59
Nedräkning/ tolka tecknen totiki Bostadsrättsforum 1 2012-11-13 15:13
Hur tolka en motion... tractors Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2011-03-07 10:36
Tolka ÅRL, hjälp önskas kluringen Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 18 2011-02-03 14:13
Stadgar för brf, hur tolka? Kjell Olsson Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2009-10-28 08:27

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:26.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare