Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-17, 22:37
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Fråga Vilka möjlighet har en medlem att avsätta en styrelseordförande?

Vår ordförande blev vald på två år vid senaste föreningsstämman. Jag vill inte ha honom kvar efter nästa års stämma. Vad har jag för alternativ för att få honom avsatt? Är det enda alternativet att inte bevilja styrelsen ansvarsfrihet för att göra en markering? Han hetsar upp andra medlemmar mot mig med sina informationsbrev. Han ger mig skulden för styrelsens försumlighet. På grund av detta får jag utstå trakasserier.
Svara med citat
Gammal 2012-09-17, 22:53
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard varje stämma unik

på varje stämma kan stämman besluta om vilka som väljs för kommande år.
Att man väljs för 2 år är bara ett sätt för att det skall se bra ut på pappret.

Omval, fyllnadsval nyval etc är också bara för att krångla till redan krånglig och oprövad bostadsrättslag.

Lagen om ekonomiska föreningar som bostadsrättslagen hänvisar till i många frågor borde inte gälla.

Det är en jäkla skillnad på några fågelskådare i en liten förening och en brf med 1000 lägenheter i fråga om värden?

OBS inget ont om fågelskådare, trevligt folk.
Svara med citat
Gammal 2012-09-17, 23:47
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av tette Visa inlägg
på varje stämma kan stämman besluta om vilka som väljs för kommande år.
Att man väljs för 2 år är bara ett sätt för att det skall se bra ut på pappret.
Menar du att de inte automatiskt sitter kvar utan omval trots att de är valda på två år?

I vår förenings stadgar 27 § står det:
"Styrelse består av minst tre och högst fem ledamöter med en och högst fem suppleanter.
Styrelseledamöter väljs av föreningsstämman för högst två år. Ledamot kan omväljas."

Senast redigerad av Silva: 2012-09-18 klockan 21:48.
Svara med citat
Gammal 2012-09-18, 00:22
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Stämman kan avsätta en ledamot som är vald på två år genom ett enkelt majoritetsbeslut. Har du en majoritet med dig på stämman?
Svara med citat
Gammal 2012-09-22, 14:52
Yotta-medlem

Standard

Det enda alternativet för att bli av med ordföranden verkar vara att inte ge styrelsens ansvarsfrihet på nästa föreningsstämma. Kanske jag inte bli av med honom men jag får i alla fall berätta för de andra medlemmarnas varför jag inte har förtroende för honom. Jag har skrivit och även pratade med honom och förklarat att jag och min familj inte accepterar flera kränkningar från styrelsen eller medlemmarna. Orsaken till kränkningarna är att styrelsen offentliggjorde ett styrelseprotokoll med vårt namn innehållande lögner och anklagelser mot oss. De har skrivit informationsbrev till föreningens medlemmar med felaktig och vinklad information som smutskastar mig. Nu har jag skrivit tre mejl till honom och delat ut kopia till övriga styrelseledamöter. Jag anser att det är ordföranden som är ansvarig för styrelsens informationsbrev som smutskastar mig i föreningen. Dessutom anser jag att han och SBC är ansvarig för att försäljningen av föreningens kontorslokal blev upphävd med stora kostnader för föreningen, då styrelsen inte ville följa stadgar och bygglagar.
Svara med citat
Gammal 2012-09-22, 16:21
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Bli av med ordförande

Till Silva,

Ett annat förslag: Ställ dig själv till förfogande!

Med vänlig hälsning Korsdraget
Svara med citat
Gammal 2012-09-22, 17:20
Yotta-medlem

Fråga Varför har du varit missnöjd tidigare när det finns en så enkel lösning?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Till Silva,

Ett annat förslag: Ställ dig själv till förfogande!

Med vänlig hälsning Korsdraget
Ställa mig till förfogande ha jag redan gjord en gång tidigare som du vet (har skrivit om det tidigare) men det leder igen vart i den här föreningen. Det rådet är som ett mantra här på forumet. Har styrelsen plats för alla missnöjda? Tror du på fullt allvar att styrelsen skulle släppa in en medlem som kritiserat dem? Jag kan ställa mig till förfogande igen bara man får borta ordföranden från styrelsen. Däremot förstår jag inte varför du har varit missnöjd och skrivit inlägg här på forumet i flera år om problemen du haft i din HSB-förening. Varför ställde du dig inte till förfogande? Om du har varit i styrelsen, varför löste sig inte dina problem?
Svara med citat
Gammal 2012-09-22, 17:54
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Ställ dig till förfogande

Jag har inte bett dig om dina synpunkter på mig som person. Du får ett tips om att erbjuda dig till styrelseuppdrag. Ge föreningen ett år!

Jag har redan gjort 10-12 år i styrelsen. Två år efter att jag välförtjänt vill släpa detta stora fritidsjobb då kommer problemen åter.

Så efter två år blir jag nästan tvingat att åter kliva in för att rädda ekonomin. Det gjorde jag i ca 2-3 år, minns inte riktigt.

Nu har åter fem år och samma händer, styrelsen toppstyrs av förvaltaren. Ekonomin i kaos! Troligtvis krävs det en stark ordförande för att styrelse ska klara föreningen mot dessa stora förvaltare.

Det som skett de senaste åren är alltså en upprepning av tidigare händelser. Skillnaden nu är att jag inte kliver fram och räddar föreningen.

Utan nu vill jag göra som du och alla andra försöka hitta andra vägar för en lösning här.

Har du problem med det?
Svara med citat
Gammal 2012-09-22, 18:06
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Jag vet inte heller hur man kan göra på annat sätt och samtidigt bo kvar i föreningen Silva.

Även om det skulle kännas hårt för mig så skulle nog jag söka mig till en annan förening till slut. Och då skulle inte det geografiska läget vara det som gällde för mig. Utan jag skulle nog läsa in mig på hur föreningarna fungerar hur de löser problem och sköter ekonomin, vara det läge jag skulle inrikta mig på. För jag förstår hur frustrerande det måste vara för dig att hela tiden behöva ondgöra sig över styrelsen och hur de utför sitt fritidsarbete. Det blir ju en heltidssysselsättning för dig istället för att kunna odla andra talanger.
Svara med citat
Gammal 2012-09-22, 22:42
Yotta-medlem

Standard Några svar på era inlägg

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Jag har inte bett dig om dina synpunkter på mig som person.
Skämta du? I så fall har inte jag heller bett dig om dina synpunkter på mig som person.Tips och råd kan man ge (det är forumet till för) men dina råd har inte löst dina egna problem så respektera min åsikt att det inte fugerat att gå med i den här styrelsen.

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Jag vet inte heller hur man kan göra på annat sätt och samtidigt bo kvar i föreningen Silva.
Lite svårt att förstå vad du syftar på. Jag tror att du menar mitt senaste inlägg att jag inte vill ge styrelsen ansvarsfrihet. Resultatet kan ju bli att fler ansluter sig och nuvarande styrelse inte sitter kvar. Då kanske de skäms så mycket över hur dåligt de skött föreningen så de flyttar i stället för mig.
Citat:
Även om det skulle kännas hårt för mig så skulle nog jag söka mig till en annan förening till slut.
Det skulle inte kännas hårt. Jag kommer flytta så fort det blir ett tillfälle.
Citat:
Och då skulle inte det geografiska läget vara det som gällde för mig.
Det är inte området det är fel på utan styrelsen och vissa medlemmar. Jag har inga problem att möta dem på gatan men det vore skönt att inte behöva äga en fastighet tillsammans med dem.
Citat:
Utan jag skulle nog läsa in mig på hur föreningarna fungerar hur de löser problem och sköter ekonomin, vara det läge jag skulle inrikta mig på.
Håller med dig fullständigt. Jag har lärt mig mycket på att bo i den här föreningen. Vet precis vad jag skall hålla ett öga på.
Citat:
För jag förstår hur frustrerande det måste vara för dig att hela tiden behöva ondgöra sig över styrelsen och hur de utför sitt fritidsarbete.
Jaså fritidsarbete!? Vår förenings styrelse tar ut ett arvode så jag har rätt att kräva att de gör rätt för sig.
Citat:
Det blir ju en heltidssysselsättning för dig istället för att kunna odla andra talanger.
Det är inte riktigt en heltidssyssla. Tar ungefär lika mycket tid som att skriva på forumet. Jag tror att du skriver mer på forumet än jag. Det är inte någon raketvetenskap att se när den här styrelsen gör fel, så det tar inte så mycket av min tid vid sidan om forumet.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Lögner av Claes Caroli, styrelseordförande HSB Malmö Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 16 2012-06-23 12:08
HSB Malmös styrelseordförande självutnämnd i Arne Axrups stipendiefond? Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 26 2012-06-08 23:07
Valberedningen och styrelseordförande Loellan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2011-10-09 11:26
Avsätta en brf-styrelse? Deadlund Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2010-06-01 09:53
HSB Malmö - Ny styrelseordförande! Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-03-26 23:25

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:03.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare