Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-03-31, 20:34
cmdshiftx cmdshiftx är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2016
Standard Styrelsen säljer lgh till styrelsemedlem långt under marknadsvärdet

Hej!

Blev medlem här endast för denna fråga, hittade inget som var riktigt relevant när jag sökte, men om någon har svarat på frågan tidigare får ni gärna länka.

Jag bor i en liten brf i Stockholm, 18 lgh samt två näringslokaler, varav den ena är i källaren och den andra i princip är en vanlig lgh, om än med renoveringsbehov. Båda hyrdes fram till 151231 av samma hyrestagare, som nu sagt upp båda kontrakten.

Styrelsen har då, utan att tillfråga medlemmarna, sålt lägenheten till en av styrelseledamöterna långt under marknadsvärdet. Den såldes för 50000/kvm, och snittpriset här i området ligger på 75-85000. De menar att det finns ett mervärde i att sälja till styrelseledamoten, då han bott länge i föreningen och tar stort ansvar för drift etc.

Ingen har fått veta om detta på officiell väg förrän vi fick årsredovisningen halv tolv på kvällen dagen före årsstämman, som jag just kom ifrån, och hade inte en tant lusläst den så tvivlar jag på att frågan tagits upp alls, men det går såklart inte att bevisa.

Eftersom ingen lämnat motion om att ta upp detta på mötet så togs det upp under övriga frågor, efter att nuvarande styrelse redan återvalts.

Lägenheten är på cirka 77 kvm, så det är en ordentlig peng vi pratar om.

När en av de få kvarvarande hyresrätterna såldes för något år sedan gjordes det via mäklare, så jag tycker att man som medlem hade kunnat utgå från att samma tillvägagångssätt skulle gälla nu.

Jag har inget emot att lägenheten säljs internt i föreningen, men då vi är många som är unga och som förmodligen kommer skaffa familj snart, eller redan har små barn, så tänker jag att fler hade varit intresserade av att köpa en lägenhet på 77 kvm för långt under marknadsvärdet.

Nu säger styrelsen att det man kan göra om man är missnöjd är att vänta till nästa stämma, vägra att ansvarsbefria styrelsen och stämma dem för detta. Är det det enda man kan göra?

Affären är redan klar och påskriven, och styrelsen har ju rätt att sälja lägenheter utan att tillfråga medlemmarna, men jag tycker det har skett på ett svinigt sätt.

Någon som har tips på hur man kan ta detta vidare?

Tack!
Svara med citat
Gammal 2016-04-01, 18:15
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ja detta var inte rätt. Du skall omedelbart hänskjuta ärendet till er revisor. Revisorn skall slå ner på detta.

Om revisorn är jävig och inte tar i frågan, gäller det att samla 10 % av medlemmarna och kräva att styrelsen sammankallar en extra stämma. Ärendet är extern granskning av aktuell affär.

Läs på om extern granskning i bostadsrätt så får du lite kött på benen (googla).

Fy för ledamöter som skor sig på sina föreningar!
Svara med citat
Gammal 2016-04-01, 18:37
cmdshiftx cmdshiftx är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2016
Standard

Tack för bra info!

Vi har ingen revisor i föreningen, så jag antar att det är den "vanliga" revisorn jag kontaktar då?

Tack!
Svara med citat
Gammal 2016-04-01, 22:20
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Hmm.

Du bör kolla i er stadgar. Det lär behövas en revisor.

En revisor är en granskare. Revisorn jobbar på uppdrag av medlemmarna (=Ägarna) och granskar styrelsens skötsel av föreningen samt föreningens räkenskaper. En revisor skall vara helt frikopplad från styrelsen i föreningen.

Revisorn kan vara en boende eller en utomstående.
Svara med citat
Gammal 2016-04-01, 22:30
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Om styrelsemedlemmen har fått lägenheten, säg, 30,000 kr/kvm för billigt så kan man väl säga att föreningen har åsamkats en ekonomisk skada om ca 2,000,000 kr.
Kan nog löna sig att konsultera en jurist och inte vänta för länge.

Jag tror man brukar tillsätta en interimsstyrelse som företräder föreningen i de fall då föreningen riktar skadeståndskrav mot den ordinarie styrelsen.

Om dom inser att det kan komma ett stort skadeståndskrav kanske det skulle gå att få dom att riva avtalet så att lägenheten kan säljas på vanligt sätt genom budgivning.
Svara med citat
Gammal 2016-04-01, 23:13
mäklare mäklare är inte inloggad
Peta-medlem

Standard

Kan vara bedrägeri, svindleri, förskingring eller trolöshet. Skulle polisanmäla omgående.

För om dina siffror stämmer så är det väldigt stora summor iom att föreningen är så pass liten, du kan ju själv räkna ut hur mkt pengar de snor just dig på. 30.000 x 77kvm x ditt andelstal = x (uppskattningsvis 100.000:-)

Jag skulle även kontakta stadsbyggnadskontoret och kolla om de sökt bygglov för den fd lägenheten (vilket de måste göra om de ska ändra användning). Och sen bromsa den processen genom att överklaga bygglovet.

Föreningens bank (långivare till brf) kan givetvis vara mkt intresserade för ev oegentligheter. Jag skulle kontakta dem.

Sen så ska ni givetvis kontakta jurist, och gå igenom all fakta. OM det är som du skriver, så kan man tänka sig att det finns mer...

Låter som det är dags att dra i nödbromsen sas.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Andrahandsuthyrning barn till f.d styrelsemedlem Nettis Bostadsrättsforum 4 2016-03-14 17:41
Egennytta - Styrelsemedlem -från hyresrätt till bostadsrätt Karisma Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2016-03-08 12:30

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:45.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare