Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-08-18, 08:01
Lifv Lifv är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: May 2014
Fråga Att bli medlem

Hej ! Min fru äger 100 % av "vår" bostadsrätt. Nu vill vi att jag skall bli 50% ägare. Problemet är att jag finner inte blanketter el info om hur man gör när det enbart är ändring av %-antalet inga köp förkommer ju. Tar gärna i mot tips ifråga. Vi vill inte fråga föreningen i förväg då det är lite infekterat i vår förening. Lånet delar vi redan på....

Tack på förhand
Svara med citat
Gammal 2015-08-18, 09:32
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Detta är rätt enkelt.

Tag ett vanligt papper, skriv "Överlåtelse" överst och vidare:

Citat:
Jag Namn Namn Personnummer överlåter den 2015-XX-XX 50 % av bostadsrätten nr XXX till min make Namn Namn Personummer.

Namn Make söker samtidigt medlemskap i föreningen.

Överlåtelsen har skett genom gåva.

Ort datum

Underskrifter och namnförtydliganden
Skicka in till föreningen eller föreningens förvaltare om det känns enklare. Klart.
Svara med citat
Gammal 2015-08-18, 09:40
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Förutsatt då förstås att avsikten är att halva bostadsrätten ges som en ren gåva?
Svara med citat
Gammal 2015-08-18, 10:42
Lifv Lifv är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: May 2014
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Förutsatt då förstås att avsikten är att halva bostadsrätten ges som en ren gåva?
Jodå gåva får det bli och rätt är det.
Tack för ditt svar , Jag trodde det skulle vara krångligare
Svara med citat
Gammal 2015-08-18, 11:06
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

En liten brasklapp finns det som jag utelämnade ovan.

En pantsatt lägenhet får inte, helt eller delvis, överlåtas utan bankens godkännande. I ert fall lär det inte spela någon roll, eftersom ni redan delar på lånen.

Men i andra fall där 100 % ägaren även står för 100 % av lånen så behöver man bankens godkännande (och oftast kräver banken då också att lånen delas upp så som TS redan har gjort).
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Godkännande av medlem i brf realtor Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2011-10-09 19:21
Medlem som hotar annan medlem i brf Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 30 2011-04-12 11:01
Polisförfrågan om medlem i brf Mr Magoo Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2011-02-23 20:05
Medlem i valberedning smultronet Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2011-02-20 19:27
Godkännande av ny medlem i brf tractors Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2009-02-03 19:51

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:57.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare