Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-06, 11:53
anneliestina@yahoo.se anneliestina@yahoo.se är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2020
Standard Tillbyggnad av uteplats/altan

Hej!

Jag bor i en bostadsrätt på bottenplan. På baksidan av min lägenhet finns en gräsplätt bevuxen av buskar och träd som egentligen inte går att använda till något. Jag har nu frågat styrelsen om det finns en möjlighet för mig att göra en utbyggnad (liten sådan) för att jag ska kunna få en uteplats. Tilläggas bör att brf tidigare har uppmuntrat mig att göra detta. Nu har jag fått ett svar ifrån dem om att de bland annat i så fall behöver räkna om alla lägenheters andelstal. Jag trodde inte att uteplats/balkong räknades in i lägenheten? Kan också tillägga att övriga boende i huset har balkonger, förutom vi som bor på bottenplan (var tidigare kontor och byggdes om till lägenheter för ca 8 år sedan).

Mvh.
Svara med citat
Gammal 2020-04-09, 20:57
merbzt merbzt är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Den ekonomiska planen eller överlåtelsekontraktet beskriver vad som gäller för närvarande. Man kan utöka detta genom att upprätta en nyttjanderätt eller genom att förändra den befintliga upplåtelsen så att den även inkluderar en uteplats. Om man ändrar upplåtelsen så bör erat andelstal öka. Men andelstalet behöver inte räknas om. Man kan nöja sig med att endast räkna om erat.

Såsom det verkar nu så finns det ingen utgång från er lägenhet till denna plats. Om man endast skulle ordna med en nyttjanderätt så kan den ju tas tillbaka. Då skulle ju denna byggnation vara gjord i onödan. Således för att försäkra sig om investeringen så är det nog bäst att göra om genom att inkludera uteplatsen i upplåtelsen. Iom att föreningen då förlorar rätten till ytan så är det rimligt att andelstalet ändras och att den kompenseras för det på något sätt. Då det kan vara lite jobb att reda ut allt så om man vill realisera allt detta så bör man erbjuda sig att ta kostnaderna för detta.

Troligtvis kommer värdet på lägenheten att öka mer än vad utbyggnaden kommer att kosta. Något man bör göra är att verkligen ta reda på att föreningen råder över marken. Det finns fall där det visat sig att marken där en innehavare byggt sin uteplats faktiskt hörde till kommunen. Så om du genomför detta se till att det blir korrekta papper på allt. Se till att gränser finns tydligt dokumenterade så att ingen frågetecken eventuellt dyker upp i framtiden.

För att gå vidare så börja fundera på hur ni skulle vilja ha det själv. Ta fram kartunderlag och förslag till byggnation. Prata sedan med styrelsen igen och gå igenom hur ni tänkt. Om alla är positiva till det hela så kan det vara läge att kontakta en jurist .
Svara med citat
Gammal 2020-04-25, 18:21
Jonte_1953 Jonte_1953 är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Apr 2009
Standard Mark upplåten med bostadsrätt eller ej

Den ekonomiska planen beskriver läget innan lägenheterna började upplåtas av föreningen.
Överlåtelseavtalet kan man inte vara säker på att det beskriver den aktuella situationen. Det riktiga är att kontrollera vad som är upplåtet (upplåtelseavtalet) och om det har skett någon tilläggsupplåtelse.
En bostadsrättshavare han ha två sorters nyttjanderätt. Den ena är bostadsrätt och då ska det vara beskrivet i upplåtelseavtalet. Den andra nyttjanderätten är sidoavtal.
Andelstalet (som ofta används för beräkning av årsavgiften, inte alltid) ska spegla vad som ingår i upplåtelsen. Om man låter en bostadsrättshavare "lägga till" en bit mark i sin nyttjanderätt med bostadsrätt ska andelstalet ökas. Det betyder att alla andras andelstal ska minskas (eftersom det ska bli 100 %).
Dessutom ska bostadsrättshavaren betala en insats och eventuellt en upplåtelseavgift för att bostadsrätten utökas och blir mer värd på de övriga bostadsrättshavarnas bekostnad.
Det krävs också ett stämmobeslut om föreningen ska avstå en bit mark som är gemensam till en bostadsrätt.
Rådet att kontakta en jurist var dock ett bra råd.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tillbyggnad hommo Bostadsrättsforum 3 2014-02-19 20:57
Tillbyggnad aaad00 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2012-05-23 17:40
Tillbyggnad Majkol Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2012-01-25 20:56
Vad gäller för uteplats/altan tillhörande bostadsrätt? matte2k Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 12 2010-05-10 21:21
Uteplats/altan i brf Janne_84 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2009-07-20 19:41

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:31.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare