Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-11-23, 21:38
mamajulia mamajulia är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2018
Standard Andrahandsuthyrning

Styrelsen i min förening är emot att jag hyr ut i andrahand trots att det finns giltiga skäl. Nu har de haft möte och lagt nästa möte först sent i januari, trots att det brukar vara möte i december (normalt 11 möten per år/en sommarmånad hoppas över). Jag hade tänkt att hyra ut från januari men med detta är det mycket möjligt att de inte ens ger besked innan början av februari och att jag därmed får svårt att hyra ut då det bara är till sommaren. Detta är det enda sättet för dem att sätta käppar i hjulen. Finns det något jag kan göra för att få ett godkännande tidigare?

Hela systemet med att först hitta en hyresgäst som såklart i regel har ett önskat inflyttningsdatum, sedan ansöka om uthyrning och hoppas att de behandlar frågan inom vettig tid, är väldigt osmidigt. Det vore bättre om man kunde ansöka om rätt att hyra ut och sedan komma med personuppgifter för hyresgästen då man har det (och att styrelsen då kan neka om det finns skäl).
Svara med citat
Gammal 2022-11-24, 10:22
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Det vore bättre om man kunde ansöka om rätt att hyra ut och sedan komma med personuppgifter för hyresgästen
Men så är det också, du behöver inte ha klart en hyresgäst först.

I grunden ska det vara lite knöligt att hyra ut i andra hand eftersom bostadsrättsboende är ett kollektivt samägande där du som medlem är en resurs i föreningen. Varje andrahandsuthyrning minskar tillgängliga resurser och bidrar därmed till högre kostnader för alla då fler tjänster kommer behöva köpas in utifrån.

Men två saker:

1) Eftersom du anses vara den svagare parten i en ansöknings situation om att få hyra ut i andra hand så finns en skyddslagstiftning där du har rätt att överpröva styrelsens beslut. Det innebär att för just denna fråga (och en handfull andra) så är inte styrelsen sista instans utan det är hyresnämnden. Hänskjuter du frågan dit så lär du få tillstånd.

2) Du kan också börja hyra ut ändå utan tillstånd. Draget föreningen då kan göra är att skicka en rättelse anmaning där du uppmanas att a) upphöra med din andrahandsuthyrning, eller b) inkomma med en ansökan att få hyra ut i andra hand. Tja - då mejlar du ansökan...
Svara med citat
Gammal 2022-11-24, 10:41
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg

2) Du kan också börja hyra ut ändå utan tillstånd. Draget föreningen då kan göra är att skicka en rättelse anmaning där du uppmanas att a) upphöra med din andrahandsuthyrning, eller b) inkomma med en ansökan att få hyra ut i andra hand. Tja - då mejlar du ansökan...
Men har det inte kommit en lagändring som gör att förstahandshyresgästen/bostadsrättshavaren
numera kan bli uppsagd direkt utan att först få en rättelseanmaning?
Svara med citat
Gammal 2022-11-24, 12:52
Medlem

Standard

Citat:
Men så är det också, du behöver inte ha klart en hyresgäst först.

I grunden ska det vara lite knöligt att hyra ut i andra hand eftersom bostadsrättsboende är ett kollektivt samägande där du som medlem är en resurs i föreningen. Varje andrahandsuthyrning minskar tillgängliga resurser och bidrar därmed till högre kostnader för alla då fler tjänster kommer behöva köpas in utifrån.

Men två saker:

1) Eftersom du anses vara den svagare parten i en ansöknings situation om att få hyra ut i andra hand så finns en skyddslagstiftning där du har rätt att överpröva styrelsens beslut. Det innebär att för just denna fråga (och en handfull andra) så är inte styrelsen sista instans utan det är hyresnämnden. Hänskjuter du frågan dit så lär du få tillstånd.

Tack för ditt svar. Stämmer det här verkligen? Finns det någonstans att läsa mer? De har sagt att de vräker om man hyr ut utan godkännande.

I mitt fall har jag redan en godkänd andrahandsuthyrning av styrelsen från augusti till juni nästa år, men hyresgästen sade upp till januari och därför söker jag efter en ny hyresgäst. Därför skriver de nu i månadsbrevet att ansökningar om andrahandsuthyrning ska vara inlämnad med rätt hyresgäster och rätt kontaktuppgifter på avsedd blankett som tillhandahålls av styrelsen.

Går det att argumentera att jag redan har ett godkännande för andrahandsuthyrning och att jag bör få hyra ut från januari utan förnyat godkännande?
Svara med citat
Gammal 2022-11-24, 15:29
Yotta-medlem

Standard

Ja men då har du ju tillståndet klart!

Vem som hyr är ointressant då det ändå är du själv som kvarstår med ansvar för bostadsrätten och dina förpliktelser som medlem.

Enda föreningen kan ha synpunkter på är att lgh inte skall hyras ut hela tiden till nya likt airbnb och liknande, men det är det ju inte fråga om här.

Inte ovanligt alls att hyresgästen byts ut under en uthyrningsperiod.
Svara med citat
Gammal 2022-11-24, 15:36
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Men har det inte kommit en lagändring som gör att förstahandshyresgästen/bostadsrättshavaren
numera kan bli uppsagd direkt utan att först få en rättelseanmaning?
Inget som gäller just nu i varje fall.
Svara med citat
Gammal 2022-11-24, 16:33
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Inget som gäller just nu i varje fall.
Lagändringen verkar bara gälla hyresrätter ser jag nu, alltså att man vid andrahandsuthyrning utan tillstånd
kan bli vräkt utan förvarning (sedan 1 oktober 2019).
Svara med citat
Gammal 2022-11-24, 18:19
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Tack för ditt svar. Stämmer det här verkligen? Finns det någonstans att läsa mer? De har sagt att de vräker om man hyr ut utan godkännande.
Du kan googla runt lite så hittar du samma information.

I bostadsrätt är det rätt grundläggande att man får en rättelseanmaning innan nästa steg mot ett förverkande tas. Sedan är det en process ifall en förening vill förverka en bostadsrätt (vräka någon) - det tar tid. Många månader ofta minst ett år. Och eftersom du redan har tillstånd så har ju föreningen att visa att ditt byte av hyresgäst är så himla allvarligt att du borde bli av med bostadsrätten. Kommer inte att hända.

En rent olovlig andrahandsuthyrning på 6 månader eller kortare är ingen idé att jaga rättsligt för en förening över huvud taget. Det behöver vara väldigt många korta (hotelliknande verksamhet) eller längre tid olovligen och utan att ha vidtagit rättelse efter anmodan.
Svara med citat
Gammal 2022-11-24, 20:22
Medlem

Standard

Tack för svar. Styrelsen är väldigt övertygad om att jag behöver ett nytt godkännande om en ny hyresgäst kommer. Jag har inte lyckats hitta någon information, vet inte om sånt här regleras i lag eller enligt stadgar. I våra nuvarande stadgar står det inget om andrahandsuthyrning.

Är det någon som vet var man kan läsa om vad som gäller?
Svara med citat
Gammal 2022-11-25, 00:01
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Styrelsen är väldigt övertygad om att jag behöver ett nytt godkännande om en ny hyresgäst kommer
Men det går inte att läsa sig till det - detta är juridik och enda sättet för dig att få reda på det är om styrelsen i DIN förening väljer att rättsligt pröva det faktum att du byter hyresgäst mot just ER stadga.

Och de kommer inte komma någon stans.

Vad lider föreningen för men av att du fick byta hyresgäst? På riktigt - de måste ju visa detta. De har ju redan godkänt att lgh uthyres i andra hand, du är fortsatt ansvarig - ingenting som är av betydelse för föreningen har alltså ändrats.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Andrahandsuthyrning i brf tractors Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 20 2014-10-13 12:49
Andrahandsuthyrning Ludde Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2012-02-17 23:44
Andrahandsuthyrning Pippilotti Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2012-01-27 21:38
Andrahandsuthyrning i brf? Mr Magoo Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 11 2011-10-05 00:33
Andrahandsuthyrning i brf Stina Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2010-07-15 14:39

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:22.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare