Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-04-27, 20:29
2aveonaj 2aveonaj är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Apr 2017
Standard Avskrivningsplan

Hej BR vänner!
Jag bor i en ny BR-förening
Nu till frågan när jag kollar i räkenskaperna så använder man en avskrivningsplan på 125år?
Enligt min bedömning så bör det finnas en differentierad avskrivningsplan eftersom jag tror inte att Hiss, dörrar, fönster, avlopp osv kan hålla i 125år utan bör ersättas långt innan?
BR-vänner är det vanligt att det används så lång avskrivningstid?
Christer
Svara med citat
Gammal 2017-04-27, 21:59
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Din analys är riktig, byggnadens komponenter håller inte i 125 år. Men som svar på din fråga, så Ja, det är inget ovanligt med en avskrivningsplan på 125 år. Jag har sett flera exempel på 400 år...

Idag (!) kom bostadsrättsutredningen, här tittar man bl a på avskrivningsreglerna för Brf. Utredningen är alltså helt färsk och lär debatteras på många ställen den närmsta tiden, håll öron och ögon öppna!

Efter remisser och diverse urvattningar får vi se vad som sedan blir verklighet fr o m 2019.
Svara med citat
Gammal 2017-04-28, 20:05
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard Komponetavskrivningsplan ..

Citat:
Ursprungligen skrivet av 2aveonaj Visa inlägg
Hej BR vänner!
Jag bor i en ny BR-förening
Nu till frågan när jag kollar i räkenskaperna så använder man en avskrivningsplan på 125år?
Enligt min bedömning så bör det finnas en differentierad avskrivningsplan eftersom jag tror inte att Hiss, dörrar, fönster, avlopp osv kan hålla i 125år utan bör ersättas långt innan?
BR-vänner är det vanligt att det används så lång avskrivningstid?
Christer
löser enkelt dina problem. Årets avskrivningar blir då ett genomsnitt av de ingående komponenternas återstående livslängd!

Tack vare den nyligen framlagda utredningen blir det säkert ett krav på att alla bostadsrättsföreningar ska redovisa enligt K3.

http://www.bfn.se/upload/sv/redovisn...12-1-grund.pdf

http://www.bfn.se/upload/sv/redovisn.../bfnar16-9.pdf
Svara med citat
Gammal 2017-04-30, 11:21
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Här är Privata Affärers kommentar till bostadsrättsutredningen:

http://www.privataaffarer.se/bostad/...tsagare-911299

Har dock fått intrycket att Privata Affärer har missuppfattat förslaget som att
det skulle bli ett tvång för föreningarna att öka sitt sparande.

PA skriver:
"Det skulle innebära att en hel del måste avskrivas kortsiktigt, vilket i sin tur
får till följd att bostadsrättsföreningarna tvingas öka sitt sparande".

Men det var ju just ett sådant spartvång det INTE skulle bli. Istället kan föreningarna
välja att låta ökade avskrivningar falla ut som ansamlade förluster år efter år.
Svara med citat
Gammal 2017-04-30, 12:27
Erik Albert Erik Albert är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Feb 2015
Standard

Utredningen verkar ha velat förbjuda ansamlade förluster men av olika anledningar inte kunnat göra det. Man hoppas att föreningarna själva ska ta sitt ansvar och skapa en sund ekonomi, dvs göra riktiga avskrivningar med K3. Sådana avskrivningar blir större än nuvarande K2 med avskrivningstider på 100 - 200 år. Det är ju det det hela går ut på - att se till att man ansamlar tllräckligt med medel för allt framtida underhåll. I och med att det inte finns ett uttalat förbud mot förluster kan man ändå snåla på sparandet. Såvida inte Bokföringsnämnden kan styra upp det på något sätt.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:56.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare