Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-08, 12:22
FrancisUnderwood FrancisUnderwood är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2014
Standard Valberedning vill avbryta stämma om andra förslag ges

Jag för en för mig något märklig diskussion i vår förening inför den kommande årsstämman. Förra året lämnade valberedningen ett förslag på ny styrelse varpå stämma själva föreslog ytterligare en kandidat samt att utöka antal suppleanter för att denna person skulle få plats. Helt i sin ordning som jag ser det.

Däremot har valberedningen inför kommande stämma tagit upp med styrelsen att om en liknande situation uppstår i år vill de att stämman avbryts för att de ska kunna undersöka de nya förslagen och sedan kalla till ny stämma senare. Detta för att undvika eventuella kupper under stämman och få in kandidater som inte blivit synade av valberedningen. Jag ser själv detta som ett konstigt tillvägagångsätt då jag anser att det är helt upp stämman att utöver valberedningens förslag ge egna förslag och sedan välja vilka representanter det vill. Det som oroar mig är att ordförande i föreningen tar valberedningens parti och håller med om att det i så fall kan vara läge att kalla till ny stämma.

Min undran är om det är ett vanligt tillvägagångssätt? Eller är det ens "lagligt" att göra så?
Svara med citat
Gammal 2014-04-08, 18:35
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Stämman beslutar om den skall ajourneras innan den är klar, och kallas åter.

Alltså kan inte styrelse eller ordförande själva avbryta en stämma som går "fel väg" i deras tycke.

Och nej, man brukar inte avbryta en stämma för detta.
Svara med citat
Gammal 2014-04-08, 22:38
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard maskopi

Låter som valberedningen är i maskopi med styrelsen. Lägg därtill att mötesordförande i mer än 95% av stämmorna är i maskopi med styrelsen så blir det knepigt med demokrati.
Det du beskriver sker nog i "bostadsrätt" i några länder som brukar kallas annat än demokratiska.
Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 10:43
Medlem

Standard

Stämman är idag så det blir intressant att se vad som händer ...
Svara med citat
Gammal 2014-04-21, 16:43
Brf. Haren Brf. Haren är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Apr 2012
Standard

Vad hände sedan ?
Svara med citat
Gammal 2014-04-21, 23:00
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av FrancisUnderwood Visa inlägg
Jag för en för mig något märklig diskussion i vår förening inför den kommande årsstämman. Förra året lämnade valberedningen ett förslag på ny styrelse varpå stämma själva föreslog ytterligare en kandidat samt att utöka antal suppleanter för att denna person skulle få plats. Helt i sin ordning som jag ser det.

Däremot har valberedningen inför kommande stämma tagit upp med styrelsen att om en liknande situation uppstår i år vill de att stämman avbryts för att de ska kunna undersöka de nya förslagen och sedan kalla till ny stämma senare. Detta för att undvika eventuella kupper under stämman och få in kandidater som inte blivit synade av valberedningen. Jag ser själv detta som ett konstigt tillvägagångsätt då jag anser att det är helt upp stämman att utöver valberedningens förslag ge egna förslag och sedan välja vilka representanter det vill. Det som oroar mig är att ordförande i föreningen tar valberedningens parti och håller med om att det i så fall kan vara läge att kalla till ny stämma.

Min undran är om det är ett vanligt tillvägagångssätt? Eller är det ens "lagligt" att göra så?
Det kan också tyckas märkligt att medlemmarna inte nominerat denna person eller att personen meddelat sitt intresse till valberedningen innan stämman. Eller? Valberedningens uppgift faller om exempelvis alla kandidater skulle väljas direkt av stämman och att valberedningen inte ges tid för intervju med de nominerade.
Svara med citat
Gammal 2014-04-22, 13:37
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Brf. Haren Visa inlägg
Vad hände sedan ?
Stämman föreslog ytterligare kandidat som ledamot varpå viss förvirring och kaos utbröt. Innan stämman skulle gå till omröstning ändrade en av de föreslagna och man kunde välja de som efter det var föreslagna. Så en kombination av valberedningens förslag och förslag som kom upp under stämman. Det var samma personer men annan kombination av ledamöter och suppleanter.

Valberedningen uttryckte visst missnöje och ville först inte ställa upp inför kommande år (som var deras egna inlämnade förslag) men ändrade sig efter lite övertalning. Stämman avbröts iallafall inte. Därtill var inte de som förespråkat det alternativet närvarande vid stämman ...
Svara med citat
Gammal 2014-04-22, 13:42
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Det kan också tyckas märkligt att medlemmarna inte nominerat denna person eller att personen meddelat sitt intresse till valberedningen innan stämman. Eller? Valberedningens uppgift faller om exempelvis alla kandidater skulle väljas direkt av stämman och att valberedningen inte ges tid för intervju med de nominerade.
Jag vet inte alla detaljer kring det året, men som jag förstått det hade man inte pratat med den personen tidigare och de som föreslog denna trodde att bästa sättet att göra detta var på själva stämman. Vi behöver nog informera lite mer om valberedningens arbete till medlemmarna under året.

Varför skulle valberedningens uppgift falla? Deras förslag bör vara mer genomarbetat och de kan ge en presentation av arbetsgång och varför man valt ut just dessa personer och därmed ge bättre information till stämman som ska göra valet. Sedan kan väl alltid några föreslå Pelle Persson av diverse olika anledningar under själva stämman och får tala för sin sak?
Svara med citat
Gammal 2014-04-22, 21:26
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av FrancisUnderwood Visa inlägg
Jag vet inte alla detaljer kring det året, men som jag förstått det hade man inte pratat med den personen tidigare och de som föreslog denna trodde att bästa sättet att göra detta var på själva stämman. Vi behöver nog informera lite mer om valberedningens arbete till medlemmarna under året.

Varför skulle valberedningens uppgift falla? Deras förslag bör vara mer genomarbetat och de kan ge en presentation av arbetsgång och varför man valt ut just dessa personer och därmed ge bättre information till stämman som ska göra valet. Sedan kan väl alltid några föreslå Pelle Persson av diverse olika anledningar under själva stämman och får tala för sin sak?
Helt klart att det går att föreslå på stämman. Men bättre är om medlemmarna nominerar eller föreslå sig själv innan stämman och att valberedningen får redovisa sina val med motivering samt alla som nominerats. Om valberedningen har jobbat seriöst bör alla medlemmar blivit informerade att valberedningen söker kandidater till styrelsen. Valberedningen bör ha en förutbestämd plan för vad de söker - en önskad kunskap och kompetens. Exempelvis l kunskap OCH kompetens inom ledarskap, projektering, dokumentation, mäklarkunskap, ekonomi, fastighet, information, web/IT, avtal/upphandling mm. Till detta kommer andra saker som väl avvägd representation i ålder, kön och diverse andra kriterier
Svara med citat
Gammal 2015-03-02, 09:09
Medlem

Standard

Tänkte ge en liten uppdatering efter förra årets lilla dust med valberedning. Inför årets stämma är jag inte välkommen i valberedningens förslag ...
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Förslag till dagordning för stämma, ansvarsfrihet och redovisning av stämma Lasse Nyquist Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 27 2012-05-29 21:39
Förändring av plan/förslag antagen i stämma Kuckelgumman Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 6 2011-05-25 15:59
Valberedning - förslag på valberedningsskrivelse Admin Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 18 2010-09-08 21:32
Styrelse vill styra valberedning Loellan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 7 2009-11-02 13:43
Ledamot uppe för omval - Valberedning fråga om ledamöter vill sitta kvar? vicki Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2009-05-04 19:57

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:24.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare