Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Energiförbrukning, elleverantör, elpris, elektricitet, gas, värme och ventilation, fjärrvärme, värmekostnader, värmeproblem, vattenförbrukning, bredbandsleverantörer, IT & föreningens hemsida, avfall/sopor/sopsortering, energi & miljö, o.dyl. RSS-feed för detta forum om uppvärmning, el, bredband, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-27, 04:15
ninjaskurk ninjaskurk är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2018
Standard BRF kräver att nätverksuttag återställs

Vi har nyligen sålt vår bostad i en bostadsrättsförening.
Under tiden vi bodde i bostaden så tog vi bort två nätverksuttag, vars kablar
låg i kabelrännor längs med väggarna i samband med ommålning. Vi hade
själva ingen användning av uttagen eftersom vi använde Wifi till alla enheter.

Det var alltså en löst liggande nätverkskabel från centralen (klädkammaren i bostaden),
som låg i en kabelränna tvärs över väggar och längs med lister, och slutade
med en utanpåliggande dosa. Vid inflytt fanns det 3 sådana här dosor och vi tog bort 2 av dessa.

Vi har inte rört varken fiber, fiberomvanlare eller router, inte heller kopplingen därimellan.

Nu i efterhand så kräver föreningen oss på att betala installationen av dessa
nätverkskablar igen, då de anser att dessa kablar ligger på bostadsrättsföreningens ansvar.

I ett brev skiver de såhär:
"Innan du avflyttade hade du möjlighet att återställa ledningar och uttag till
det skick de var när du flyttade in. Alltså i det skick som lägenheten skall ha
då du flyttar ut. Det är en enkel regel som knappast behöver beskrivar i några stadgar"

Enligt uttdrag ur stadgar står det såhär:

§ 31 Bostadsrättshavarens ansvar

Till lägenheten hör bland annat:
  • ledningar för avlopp, gas, vatten och an-
    ordningar för informationsöverföring till
    de delar de är synliga i lägenheten och
    betjänar endast den aktuella lägenheten,

§ 32 Bostadsrättsföreningens ansvar
  • ledningar för avlopp, gas, vatten och an-
    ordningar för informationsöverföring
    som bostadsrättsföreningen försett lä-
    genheten med och som finns i golv, tak,
    lägenhetsavskiljande- eller bärande
    vägg,

Enligt vår mining så var det ingen ledning som låg i varken bärande vägg
eller i tak/golv, varken heller i lägenhetsavskiljande vägg. Och då tycker vi
att det ska falla under bostadsrättshavarens ansvar och således får den som
nu köpt lägenheten betala installationen om denne vill ha de extra uttagen.

Har bostadsrättsföreningen rätt att fakturera oss?
Svara med citat
Gammal 2018-05-27, 14:41
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Du har tolkat reglerna rätt.

Det är efter föreningens installation upp till varje bostadsrättsinnehavare att hantera "sina" ledningar enligt ansvarsuppdelningen i er stadga.

Vill köparen (den nya ägaren) ha fler uttag så är det upp till denne att bekosta en sådan installation.
Svara med citat
Gammal 2018-05-27, 22:55
Medlem

Standard

Okej, tack för svar!

Vad ska man försöka göra i ett läge som detta?
Jag har försökt att prata med ordförande men han hänvisar enbart till de papper de skickat ut.

Enligt styrelsen så har de varit i kontakt med sin HSB representant och de har tillsammans rätt ut att jag är ersättningsskyldig, vilket får mig att tro att de inte inkluderat all information.
Svara med citat
Gammal 2018-05-27, 23:16
clabbe clabbe är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Man kan bestrida fakturan och flytta med gott samvete.
Svara med citat
Gammal 2018-06-01, 22:51
0Xb 0Xb är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Du har tolkat reglerna rätt.

Det är efter föreningens installation upp till varje bostadsrättsinnehavare att hantera "sina" ledningar enligt ansvarsuppdelningen i er stadga.

Vill köparen (den nya ägaren) ha fler uttag så är det upp till denne att bekosta en sådan installation.
Hear hear!
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2018-06-11, 16:03
Medlem

Standard

Bestred fakturan till styrelsen och har nu återkommit efter styelsemöte.

De står forfrarande för sin sak att jag är ersättningsskyldig, och skriver bland annat så här:

Citat:
När fibernätet installerades 2008 och drogs in varje lägenhet fick borättshavaren två TV-uttag på valfri plats i lägenheten och kostnaden för dessa stod bostadsrättsföreningen för, därför att de tillhör föreningen liksom tv-boxarna med kablar.
Som jag ser det så har föreningen utfört installation som de inte behövt. Dessutom så fick ju medlemmar själva välja var dessa uttag skulle hamna, och att det handlar om 2 uttag och inte 3 som satt i min lägenhet från början.

Eftersom de också hade nämnt att en HSB representant hade varit med och sagt att jag var ersättningsskyldig, så kontaktade jag dem. Just den HSB representanten gick inte att få tag på eftersom denne har gått i pension. Så jag får prata med en annan representant på samma kontor, efter att ha beskrivit saken och gått igenom stadgarna verkar det denne väldigt osäker på att HSB har sagt att jag var ersättningsskyldig till styrelsen.
Det som nämndes var att HSB brukar rekomendera att man prövar fakturera, och om medlemmen betalar så "hade" styrelsen ju rätt. Vilket jag tycker verkar helt absurt.. men men, det funkar väl ibland..

Länk till stadgarna om någon har lust att kolla om jag missat något : https://www.brevbararen.se/showfile/?filID=342

Detta är mer en uppdatering, men jag är tacksam för alla svar
Svara med citat
Gammal 2018-06-12, 09:09
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av ninjaskurk Visa inlägg

Eftersom de också hade nämnt att en HSB representant hade varit med och sagt att jag var ersättningsskyldig, så kontaktade jag dem. Just den HSB representanten gick inte att få tag på eftersom denne har gått i pension. Så jag får prata med en annan representant på samma kontor, efter att ha beskrivit saken och gått igenom stadgarna verkar det denne väldigt osäker på att HSB har sagt att jag var ersättningsskyldig till styrelsen.
Det som nämndes var att HSB brukar rekomendera att man prövar fakturera, och om medlemmen betalar så "hade" styrelsen ju rätt. Vilket jag tycker verkar helt absurt.. men men, det funkar väl ibland..
Intrycket jag får är att den nya representanten inte håller med den som gått i pension om att du skulle vara ersättningsskyldig.

I och med att du har bestritt kravet så har ju styrelsen bara två val: Antingen så ger dom upp eller så stämmer dom dig.
Svara med citat
Gammal 2018-06-12, 13:13
liqwid78s avatar
liqwid78 liqwid78 är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Intrycket jag får är att den nya representanten inte håller med den som gått i pension om att du skulle vara ersättningsskyldig.

I och med att du har bestritt kravet så har ju styrelsen bara två val: Antingen så ger dom upp eller så stämmer dom dig.
Eller fortsätter föreningen att skicka fakturan som du måste strida varje månad till all evighet. För föreningen är detta en automatisk procedur via förvaltaren medan du måste aktivt ta ställning till varje månad.
Svara med citat
Gammal 2018-06-12, 13:31
Mirre11 Mirre11 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av liqwid78 Visa inlägg
Eller fortsätter föreningen att skicka fakturan som du måste strida varje månad till all evighet. För föreningen är detta en automatisk procedur via förvaltaren medan du måste aktivt ta ställning till varje månad.
Så här kan man inte hålla på till all evighet.
Svara med citat
Gammal 2018-06-12, 13:33
Mirre11 Mirre11 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av ninjaskurk Visa inlägg
Okej, tack för svar!

Vad ska man försöka göra i ett läge som detta?
Jag har försökt att prata med ordförande men han hänvisar enbart till de papper de skickat ut.

Enligt styrelsen så har de varit i kontakt med sin HSB representant och de har tillsammans rätt ut att jag är ersättningsskyldig, vilket får mig att tro att de inte inkluderat all information.
Ansök om medling i hyresnämnden eller skicka in en polisanmälan.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Bostadsrättföreningen kräver mig på pengar mats76 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2015-11-25 09:59
Bostadssituationen kräver krafttag Admin Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling 0 2009-05-13 07:00

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:53.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare