Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Energiförbrukning, elleverantör, elpris, elektricitet, gas, värme och ventilation, fjärrvärme, värmekostnader, värmeproblem, vattenförbrukning, bredbandsleverantörer, IT & föreningens hemsida, avfall/sopor/sopsortering, energi & miljö, o.dyl. RSS-feed för detta forum om uppvärmning, el, bredband, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-02-07, 20:24
nijon nijon är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Dec 2014
Standard Felaktig bredbandshastighet i objektsbeskrivning

Hej,

Jag har nyligen köpt och flyttat in i en ny lägenhet. I objektsbeskrivningen stod att bredbandet var (100/100), det vill säga 100 Mbit/s upp- och nedladdning. Nu visar det sig att det endast är (10/10).

Att skaffa bredband (100/100) till lägenheten kostar enligt bredbandsleverantören Telia för närvarande 99 kr per månad.

Jag påtalade detta för mäklaren och den erbjöd mig 1.200 kr, det vill säga kostnaden för bredband (100/100) i tolv månader.

Mäklaren säger att styrelsen för bostadsrättsföreningen förhandlar om att skaffa bredband (100/100) till hela föreningen, men att ett datum för införande av detta saknas.

Vad är en lösning på detta problem? Vad bör jag acceptera av mäklaren för ersättning?
Svara med citat
Gammal 2017-02-07, 22:58
liqwid78s avatar
liqwid78 liqwid78 är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Är lägenheten värt mindre för det?
Jag tycker att du ska ta dealen. Men först försök att få den dubbla 😊
Svara med citat
Gammal 2017-02-07, 23:16
Duktig medlem

Standard

Nu frågade jag Styrelsen angående deras framtida planer för bredband till medlemmarna i föreningen och fick just följande svar:

” Styrelsen har haft frågan uppe och beslutat att det är upp till varje medlem att själv beställa och bekosta snabbare bredband.

Varifrån mäklare skulle fått sin felaktiga uppgift känner vi inte till.”

Mäklaren kommer alltså med felaktiga uppgifter.

Det känns som en dålig deal att få ett års bredband (99 kr per månad) när jag kommer att ha den kostnaden (för all) framtid samt att värdet av lägenheten påverkas.
Svara med citat
Gammal 2017-02-08, 10:57
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Detta är en "DEAL or NO DEAL".

Mäklaren kommer inte att ge dig ett bättre erbjudande hur långt du än tar denna tvisten. Ta dealen och släpp besvikelsen.

Om sedan frågan är viktig för dig, lobba i föreningen och engagera dig i styrelsen för att verkligen genomföra förändringen till ett snabbare bredband. Gäller bara att kunna visa på och övertyga övriga medlemmar att en majoritet har ett behov av detta snabbare bredband och att alla vil betala för det med en höjd avgift...

Bara för att föreningen står för något, betyder det ju inte automatiskt att allt blir billigare. När det gäller kraftfullt bredband så är den totala affären oftast sämre om man låter föreningen stå för kostnaden.

Vad jag menar är att du lär få betala 99 kr för 100/100 oavsett, så valet står egentligen mellan om det skall stå TELIA eller BRF på din räkning.
Svara med citat
Gammal 2017-02-08, 21:37
Duktig medlem

Standard

Det känns inte som en bra deal att få kompensation för ett år när det jag köpt varar för all framtid. Har du en lägenhet och det visar sig vara mögel i den eller det visar sig att tvättmaskinen inte fungerar när du flyttar in vill du givetvis ha full ersättning för det. Jag vill bara ha motsvarande ersättning för bredbandet.

Mäklaren/säljaren ska nu komma tillbaka med ett nytt bud efter att jag påpekat att deras uppgifter om att det "snart kommer, men datum är inte satt" bredband med högra hastighet, är felaktigt/falskt. Efter det ville de att jag själv skulle återkomma med krav, men jag tyckte att det är bättre att de återkommer med ett bud, så får jag se.

Mäklaren kommer med många bortförklaringar som är helt irrelevanta. Kontrakt är kontrakt..

Jag håller er uppdaterade med utgången..
Svara med citat
Gammal 2017-02-08, 22:04
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Fast du begriper ju inte vad du köpt.

Trasig tvättmaskin = ditt problem

Mögel = ditt problem

Bredbandet = ditt problem

Ta och läs på lite om bostadsrätt. Kolla särskilt "Köparens undersökningsplikt".

En säljare har i stort sett endast ansvar för skriftliga utfästelser. En mäklare har knappt något ansvar alls, det räcker att denne säger att den fått felaktig information av föreningen så klarar denne sig.

OM något är av särskild vikt för dig som köpare, så är du skyldig att själv kontrollera saken, genom att kontakta föreningen tex - innan köpet!
Svara med citat
Gammal 2017-02-08, 22:12
Duktig medlem

Standard

Jodå, jag begriper denna sak väldigt väl. Jag är förvånad att du inte kan se säljarens skyldigheter här.

Köper man något där säljaren lovar en viss specifikation, och varan inte uppfyller denna, blir säljaren naturligtvis ersättningsskyldig. Jag upptäckte ju detta efter jag flyttat in. Det är ganska basal konsumenträtt. Det är därför säljaren nu erbjuder mig ersättning, vi bara förhandlar om hur hög den ska vara.
Svara med citat
Gammal 2017-02-08, 22:15
clabbe clabbe är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Det är väl mot säljaren du ska rikta ditt krav isåfall. Vad uppskattar du värdeförsämringen till?
Svara med citat
Gammal 2017-02-08, 22:22
Duktig medlem

Standard

Jo, det är till säljaren jag riktar mina krav. Det är bara genom mäklaren vi kommunicerar..

Nej, jag kan inte uppskatta värdeminskningen. Jag har svårt att se hur det skulle mätas, jag tror inte det är möjligt. Det drunknar i andra faktorer såklart.

Det intressanta här är vilken ersättning som är rimlig för något som innebär en månatlig kostnad för all framtid inklusive osäkerheter om de framtida kostnaderna..
Svara med citat
Gammal 2017-02-08, 23:03
liqwid78s avatar
liqwid78 liqwid78 är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av nijon Visa inlägg
Jo, det är till säljaren jag riktar mina krav. Det är bara genom mäklaren vi kommunicerar..

Nej, jag kan inte uppskatta värdeminskningen. Jag har svårt att se hur det skulle mätas, jag tror inte det är möjligt. Det drunknar i andra faktorer såklart.

Det intressanta här är vilken ersättning som är rimlig för något som innebär en månatlig kostnad för all framtid inklusive osäkerheter om de framtida kostnaderna..
Vad är all framtid i numeriska termer för dig?
Du har ställt högre ersättning mot säljaren nu. Har du redan bestämt dig för en summa som gör dig nöjd?
Jag rekommenderar du räknar fram något och presenterar ditt krav med logiken mot säljaren. Det förutsätter att din logik är realistisk. Ha rimliga argument så lär mäklaren övertyga säljaren att närma sig ditt krav. Annars finns det risk att ni börjar i olika utgångsläge som är nog till din nackdel.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Felaktig Budgivning? Henriksinho Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2014-02-13 11:24
Extra avgift för felaktig sopsortering Kb8701 Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 35 2013-11-06 13:42
Felaktig badrumsrenovering, kan man lita på GVK? - Barometern-OT Admin Senaste Nytt 0 2010-08-31 23:11
Felaktig röstredovisning, ej korrekt styrelse Bjurre Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2010-06-24 11:04

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:44.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare