Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-11, 17:20
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
@borättexperten.
Jag antar du syftar till just mitt inlägg.
Det jag säger är att genom att anlita en egen hantverkare, en betalt firma, sänks kostnaden genom att hantverkaren/företag gör Rotavdraget. Ju fler sim gör det desto mindre kostnader för föreningen.

När föreningen är beställare gör det anlitade företaget Rotavdraget, inte föreningen.

Ser du nu den minskning av föreningens kostnader när flera Boende bär den egna lägenhetens kostnader förvunderhåll på allvar?

Jag har noterat att är svårt att ta till sig ekonomiskt logiska resonemang.
Jag har lärt mig att det beror på att de flesta experter tror sig ha lärt verklighetens logik genom att läsa om det.

Jag är praktikern som baserar alltid mina tips på egen erfarenhet.

Korsdraget
Bostadsrättsägare har inte rätt till ROT-avdrag för fönsterbyte.
Företag som gör fönsterbyten har inte heller rätt till ROT-avdrag.

Räknar man in ROT-avdrag i sin budget för fönsterbyte så får man en obehaglig överraskning.
Svara med citat
Gammal 2018-11-11, 19:20
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Är det verkligen sant? Då har den sittande regeringen ändrat i Rot sedan det senaste fönsterprojektet jag tagit del i. Jag tror det avslutades 2010-12.
En kort tid senare gk inglasning av balkong med Rotavdrag. Jag är helt förfärad.

Tack Clabbe ich ursäkta mig borättexperten m fl.

Det är dags att byta regering då. Ju förr desto bättre för bostadsrättsägarna.
Svara med citat
Gammal 2018-11-12, 18:56
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Är det verkligen sant? Då har den sittande regeringen ändrat i Rot sedan det senaste fönsterprojektet jag tagit del i. Jag tror det avslutades 2010-12.
En kort tid senare gk inglasning av balkong med Rotavdrag. Jag är helt förfärad.

Tack Clabbe ich ursäkta mig borättexperten m fl.

Det är dags att byta regering då. Ju förr desto bättre för bostadsrättsägarna.
Jag får nog be lite om ursäkt för mitt förra inlägg och att jag skrämde upp dig. Enligt Skatteverkets hemsida så har bostadsrättsägare rätt till ROT-avdrag för byte av innerfönster, om ”det gäller åtgärder som bostadsrättshavaren ansvarar för enligt föreningens stadgar.”
Dock tror jag det förutsätter att bostadrättsägaren är den som beställer arbetet hos utföraren. Jag vet inte hur det är tänkt att genomföras i föreningen i fråga.
Man kan också undra om byte av fönster är lika med underhåll av fönster?
Svara med citat
Gammal 2018-11-12, 20:22
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Glad Fönsterrenovering

Helt ok clabbe.

Tack för din återkoppling för ja, jag blev förskräckt.

Detta med fönster är intressant.
Jag vill helst sortera detta under renovering, återställning till ursprung medan underhåll är mera bokföringsmässig kategori.

Fönster är enligt antikvarisk ordning: Trä, glas, metall, mur och puts.
Innerfönster är nästan helt säkert fråga om tätningslistor, renovering av karmar och bågar, samt stänganordning.

Såsom jag ser det slits inte glasen, men har de sprickor ska de bytas.
Kvar är listor, renovering av trä. Kolla fukt mm. Typiskt för målarare med F-skatt alltså. Rotavdrag

En lönsam åtgärd för föreningen att låta ägaren ta.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Fönsterbyten/Renovering vem betalar? Waterboy Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 12 2013-10-28 14:16

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:16.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare