Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-29, 20:50
troiaputt troiaputt är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2018
Standard Illa behandlad av styrelsen

Hej, Jag är helt*ny*här och hoppas*på att ni kan hjälpa mig. Den här storyn är long men jag kör en kraftigt förkortad version.

Min far dog julen 2016 och jag drev vid tillfälllet 2 företag så ni kanske förstår att* det blev lite mycke. Jag måde skit dåligt och* slog pannan in i kaklet ca 5 månader senare, företagena gick i konurs då jag inte hade råd att anställa.* Allt detta resulterade i att jag totalt isolerade mig och blev efter med hyran samt andra utgifter. Efter ca 8 månader kom en lapp i brevlådan att vi skulle ha årsmöte och när dagen kom blev det extra medicin för att klara av* att dels ta upp min skuld men också för att ihuvud taget träffa människor. Jag satt då som Ordinarie ledarmot men pga skulden kunde jag inte sitta kvar. Ordförandet sa också att jag hade en skuld varpå jag sa att jag skulle prata med släkt och en bank varpå jag nämnde att jag pga sjukdom inte hade råd att bo kvar och att jag troligtvis skulle sälja och skaffa något billigare. Ordf påtalade att han själv var skyldig hyra för 4 eller 5 månader men skulle ordna det inom ett par veckor.

1,5 vecka senare hade styrelsen skickat skulden vidare utan ett ord till mig och jag pratade med inkasso bolaget* som medlade lite til styrelsen om en lösning men som inte slog väl ut. Sedan kom ett brev att jag var uppsagd och styrelsen skickade ärndet till kronofogden samt att min bostad nu hade säljförbud.

Idag är jag helt knäckt och jag fick verkligen kämpa med detta inlägg. Min bostad säljs i veckan på exekutiv auktion, då styrelsen inte går med på anstånd, kronofogden gör det men inte styrelsen. Dom har sagt dom senaste 5 månaderna att dom väntar på executiv auktion, trots att jag har haft flera intressenter samt en mäklare som skulle betala min hyres skuld innan jag fick köpesumman så vill dom inte häva säljförbudet på min bostad.

Styrelsen med Ordf i spetsen påstår att jag efter 17 år i huset absolut kan bo kvar, men!! Bara om jag betalar min skuld, sen får jag sälja eller göra vad jag vill, hmm!

Nu till mina frågor:

1. Har styrelsen handlat rätt att helt plötsligt efter 8 månaders tystnad kasta ut mig??.

2. Kan jag som fd medem se huruvida Ordf betalade sin egen hyres skuld i tid. Vill bara se hur det såg ut under den tiden jag fortfarande satt som Ordinarie??.

3. Finns det någt sätt att stoppa försäljningen utan att betala min skuld just nu, då jag anser att styrelsen aktivt mot arbetat mia försök att sälja??.*

4. Jag är gamal gambler sedan tidigare och jag kan känna lukten av* BS och fuffens på lång väg. Jag tror att styrelse Ordf vill komma åt min bostad billigt, eller på styrelsens vägnar och någon typ av bulvan affär kommer att ske.* Kanske att dom är dumma nog att själva köpa in lgenhet. Om så är fallet vad kan jag göra efter försäljningen i den frågan??

Tack på förhand

Erik
Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 21:34
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Här är Bostadsrätternas faktablad om uppsägning:

http://www.bostadsratterna.se/allt-o...ngsforseningar

Är formkraven för giltig uppsägning uppfyllda?
Bl a står det att föreningen är skyldig att underrätta medlemmen om möjligheten att få tillbaka lägenheten genom
att betala inom angivna tidsfrister, och att sådan underrättelse ska göras enligt särskilt fastställt formulär,
och att uppsägningen är ogiltig utan sådan underrättelse.

Vidare står det att föreningen också måste enligt särskilt fastställt formulär underrätta socialnämnden i kommunen
om betalningsförsening, och att uppsägningen annars är ogiltig.
Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 11:57
Mirre11 Mirre11 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Jag beklagar din situation och hoppas att du får hjälp nu när du mår dåligt. Jag tycker att du ska kontakta någon tidning och berätta om olikabehandlingen. Det är viktigt att få rätt stöd men det stödet kommer du aldrig få från en inkompetent styrelse.
Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 19:30
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Har styrelsen anlitat jurist för uppsägningen? Om inte så finns nog en god chans att man kan hitta något fel
som gör uppsägningen ogiltig på grund av de stränga formkraven vid uppsägning av bostadsinnehavare.

Om det har kommit en giltig uppsägning så har man tre veckor på sig att betala för att återvinna nyttjanderätten.

Att den kan säljas på vanligt sätt är absolut att föredra då detta sannolikt kommer att ge bättre pris än vid en exekutiv auktion.
Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 09:48
0Xb 0Xb är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Gissningsvis (och det låter som) att man gjort flera formalia-fel. Uppsägningen är ogiltig.

SKRIV INTE UNDER NÅGOT PAPPER. DE KAN INTE TVINGA DIG.

Sedan är det bara att sälja lägenheten, exekutiv auktion är värdelöst, och du kommer förlora extra mycket pengar.

Hoppas du rycker upp dig och kommer på fötter igen. Vi håller tummarna.
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Orättvist behandlad av styrelsemedlem hubbabubba Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2010-04-08 16:35
Vattnet smakar illa i brf peridem El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 7 2010-01-10 21:56

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:14.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare