Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-29, 22:44
miiki miiki är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard Har jag tolkat stadgar rätt?

Fick svar från styrelsen att mina motioner kom in för sent dvs med hela 41 minuter. stämman börjar om en månad kl 19:00 och jag skickade in dom 19:41.
Däremot har ingen inbjudan kommit till stämman ännu, men är samma dag varje år.

Från våra stadgar:
13 § Motioner
Medlem som önskar få ett ärende behandlat vid
föreningsstämma ska anmäla detta senast en
kalendermånad före ordinarie årsstämma

Har de verkligen tolkat stadgarna rätt ?
Jag anser att en kalendermånad bör vara för hela dagen och inte ner till timme.
Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 10:39
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Står det verkligen i stadgarna att stämman alltid ska hållas på en visst bestämd dag ?
Det normala brukar vara att det anges ett tidsintervall inom vilket stämman ska hållas.
Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 17:25
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Står det verkligen i stadgarna att stämman alltid ska hållas på en visst bestämd dag ?
Det normala brukar vara att det anges ett tidsintervall inom vilket stämman ska hållas.
Hej nej det gör inte det, det har inte heller gått ut någon kallelse till årsstämman.
Där emot står följande i stadgarna :

12 § Föreningsstämma
Ordinarie föreningsstämma ska hållas årligen tidigast
den 1 november och senast före februari månads
utgång.
Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 18:36
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av miiki Visa inlägg
Hej nej det gör inte det, det har inte heller gått ut någon kallelse till årsstämman.
Där emot står följande i stadgarna :

12 § Föreningsstämma
Ordinarie föreningsstämma ska hållas årligen tidigast
den 1 november och senast före februari månads
utgång.
I så fall anser jag att din motion har kommit in i tid eftersom den har lämnats in innan kallelsen till årsstämman har kommit.

13 § kan finnas anledning att se över eftersom ingen kan anses vara skyldig att känna till exakt vilken dag årsstämman hålls,
utan endast behöver känna till att stämman ska hållas inom det tidsintervall som anges i 12 §
Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 18:58
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
I så fall anser jag att din motion har kommit in i tid eftersom den har lämnats in innan kallelsen till årsstämman har kommit.

13 § kan finnas anledning att se över eftersom ingen kan anses vara skyldig att känna till exakt vilken dag årsstämman hålls,
utan endast behöver känna till att stämman ska hållas inom det tidsintervall som anges i 12 §
vill börja med att tacka dig för hjälpen och jag uppskattar det verkligen.

Kan kalendermånad tolkas till exakt tid?

funderar på ifall min motion kan ha göra med att jag vill göra styrelseprotokollen öppna för samtliga medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 22:24
merbzt merbzt är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av miiki Visa inlägg
funderar på ifall min motion kan ha göra med att jag vill göra styrelseprotokollen öppna för samtliga medlemmar.
Bolagsverket godkänner inte sådana stadgar. Jag var också anhängare för denna typ av stadgar (i ordnad form) men om bolagsverket inte vill godkänna detta så blir det svårt att tillämpa Jag har inte grävt i det hela men rimligtvis har någon juridiskt kunnig kommit fram till detta.

Sen så ska man inte tro att bara för att man får tillgång till protokollen så är de fyllda av välskrivna detaljer och gedigna motiveringar. Ofta är de okompletta och är skrivna kortfattat. Kronologiska händelser och ärenden rinner ut i sanden. Så var det när jag inventerade våra protokoll.

Så meddela att du inte håller med om deras agerande men att du tar tillbaka din motion. Föreslå istället att stadgarna ändras så att det finns en klar datumgräns gällande motioner som ger styrelsen gott om tid att behandla och ta ställning till.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Har SBC rätt att det är två lägenheter? Silva Bostadsrättsforum 35 2017-06-27 11:52
Har BRF handlat rätt? arbina Bostadsrättsforum 12 2013-11-05 20:43

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:53.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare