Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-29, 18:02
annmarij annmarij är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Det finns lite här och var skrivet i olika format, ex:

https://malmo.se/download/18.685fbbb...a+för+sida.pdf
Tack för svaret. Jag har kollat det som står och trots att det mest gäller fastighetsägare så förstår jag tanken. Nu vetter våra trädgårdar med träd och buskar inte utåt någon gång eller väg, utan mot en allmän gräsmatta och vi har att sköta ett områden på en halv meter utanför vårt staket själva. Vad jag förstår kan det inte vara orimligt att våra grenar kan sträcka sig ut över denna halvmeter. Ingen kan ju komma till skada då. På framsidan av husen förstår jag att buskar som är planterade ut mot gången inte får ha grenar som sticker ut hur som helst, men här är det endast höjden på 180 cm styrelsen har påpekat.
Är det jag som tycker att hela idén med ordningsreglerna är totalt onödig eller att det åtminstone bör ligga stämmobeslut bakom dem som ska finnas så att det blir NÅGON tyngd i reglerna?
Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 18:08
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Och det verker ju inte bara vara de äldre som tror så utan även styrelsen. Bra i alla fall att någon reagerar och ifrågasätter.

Bra fråga. Det undrar jag också hur man hittar. Och är det olika seder på olika orter?

Vad gäller förverkande så tror jag för min del att det är lagrummet som Harald hänvisar till som gäller, alltså BRL7kap18§, där alla förverkandegrunder
finns uppräknade, och att föreningen inte har rätt att komplettera med några ytterligare förverkandegrunder. Inte heller genom stadgebestämmelser.
Det tas ju ständigt upp det här med "ortens sed". Det vore intressant att veta var orterna anger sina seder, annars blir de ju omöjliga att följa och risken blir att man måste tro på den som säger sig veta vad ortens sed är. Det man hittar verkar mest handla om höjd på växtlighet och staket men hur är det med fotboll på innergård där det finns hus, fönster och trädgårdar? Hur är det med ordningsregel som säger att katter ska hållas inne eller kopplade - då skulle vi inte ha katter lösa någonstans i Malmö? Hur är det med musik och högljudda röster efter 22-23 på kvällen? Ska man veta ortens sed måste den väl finnas någonstans.
Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 19:20
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Det finns ingen "ortens sed" på det viset, det är en juridisk term för att folk inte skall bli upptagna med diskussioner kring kvasifrågor precis som du och din styrelse ger uttryck för.

I en juridisk process så är det någon som skall bevisa något. Driver då någon frågan te x att en buske ska sticka ut max 18 cm bla bla bla, ja då prövas det om 1) Det är enligt ortens sed (Läs: brukligt, normalt, rimligt whatever) med 18 cm och att 19 cm inte är det, 2) Samt om brottet att inte hålla sig till ortens sed skall utmynna i ett förverkande.

För det är det enda som går att pröva. Man kan inte pröva något som inte finns i lagen, så inga prickar, böter, fängelse eller spöstraff lär delas ut.

Ni får ju ha en förbaskat bra och välskött förening när tydligen både styrelse och boende tycker att energin ska gå åt att mäta buskar...

Till sist, du skriver att det lär bli svårt att rösta in ny ledamöter. Ja, men antingen gör du det jobbet som krävs, lyckas eller misslyckas, eller så lägger du ner allt tyckande i föreningsfrågorna. För demokrati är jobbigt, trögt och slitsamt, men om ingen vill göra det jobbet, ja då har vi ingen demokrati längre.

Men småpåvar som går omkring och mäter buskar lär vi ha i evinnerliga tider.
Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 20:02
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Ordning utgår från Stadsstadgan

Nej. Nu har du helt fel Harald.
Du har nog missat hur kommunen arbetar. Seder och bruk är mycket viktig.
Om du t ex vill kasta vatten får du nog hala upp med stora lappar för böter.
Hundar och koppel, men inte för katter. Kaféers öppettider mm.
Träd som är så höga att det blir mörk inne i en lägenhet. Buller och tvättstugetider mm.
Styrelserna ska se till att boende följer ortens sed.
En förvaltare vet kanske inte hur kommunen och särskilt trafikkontoret härjar,
t ex med belysning, detaljplaner mm.
Om jag flyttar till ett för mig okänd område skulle jag nog
Lyssna på de som bott där länge.
En bra förening har nog sett till att några inboade finns i styrelsen. Tradition har tungt värde i Stadgarna för BRF. I all vänlighet läs ex från Stockholms Stad. / Korsdraget

http://www.stockholm.se/OmStockholm/...holms-kommun-/
Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 20:09
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av annmarij Visa inlägg
Det tas ju ständigt upp det här med "ortens sed". Det vore intressant att veta var orterna anger sina seder, annars blir de ju omöjliga att följa och risken blir att man måste tro på den som säger sig veta vad ortens sed är. Det man hittar verkar mest handla om höjd på växtlighet och staket men hur är det med fotboll på innergård där det finns hus, fönster och trädgårdar? Hur är det med ordningsregel som säger att katter ska hållas inne eller kopplade - då skulle vi inte ha katter lösa någonstans i Malmö? Hur är det med musik och högljudda röster efter 22-23 på kvällen? Ska man veta ortens sed måste den väl finnas någonstans.
Som Harald nämner det som benämns som ortens sed finns i lag inom bla miljöhälsoområdet. Sedan prövas olika lagar som sedan blir prejudicerande om det drivs tillräckligt långt i rättsystemet.
Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 14:12
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Det finns ingen "ortens sed" på det viset, det är en juridisk term för att folk inte skall bli upptagna med diskussioner kring kvasifrågor precis som du och din styrelse ger uttryck för.

I en juridisk process så är det någon som skall bevisa något. Driver då någon frågan te x att en buske ska sticka ut max 18 cm bla bla bla, ja då prövas det om 1) Det är enligt ortens sed (Läs: brukligt, normalt, rimligt whatever) med 18 cm och att 19 cm inte är det, 2) Samt om brottet att inte hålla sig till ortens sed skall utmynna i ett förverkande.

För det är det enda som går att pröva. Man kan inte pröva något som inte finns i lagen, så inga prickar, böter, fängelse eller spöstraff lär delas ut.

Ni får ju ha en förbaskat bra och välskött förening när tydligen både styrelse och boende tycker att energin ska gå åt att mäta buskar...

Till sist, du skriver att det lär bli svårt att rösta in ny ledamöter. Ja, men antingen gör du det jobbet som krävs, lyckas eller misslyckas, eller så lägger du ner allt tyckande i föreningsfrågorna. För demokrati är jobbigt, trögt och slitsamt, men om ingen vill göra det jobbet, ja då har vi ingen demokrati längre.

Men småpåvar som går omkring och mäter buskar lär vi ha i evinnerliga tider.
Det tillfaller valberedningen att hitta kandidater till styrelsen - inte mig! Och - ja - vi har en mycket bra och välskött förening i övrigt såväl ekonomiskt som byggnadsmässigt. Grunden för en väl fungerande demokrati är dessutom att människor först sätter sig in i hur saker och ting fungerar och vilka lagar och regler som gäller innan man hoppar huvudstupa in i någonting. Det är av den anledningen jag skrivit till ett forum som utger sig för att besvara just regelverk och liknande kring bostadsrätter. Om det är din åsikt att jag bör "lägga ner tyckandet" så får du väl bara sluta svara på mina frågor. Småpåvar finns det lite överallt misstänker jag.
Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 14:16
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Nej. Nu har du helt fel Harald.
Du har nog missat hur kommunen arbetar. Seder och bruk är mycket viktig.
Om du t ex vill kasta vatten får du nog hala upp med stora lappar för böter.
Hundar och koppel, men inte för katter. Kaféers öppettider mm.
Träd som är så höga att det blir mörk inne i en lägenhet. Buller och tvättstugetider mm.
Styrelserna ska se till att boende följer ortens sed.
En förvaltare vet kanske inte hur kommunen och särskilt trafikkontoret härjar,
t ex med belysning, detaljplaner mm.
Om jag flyttar till ett för mig okänd område skulle jag nog
Lyssna på de som bott där länge.
En bra förening har nog sett till att några inboade finns i styrelsen. Tradition har tungt värde i Stadgarna för BRF. I all vänlighet läs ex från Stockholms Stad. / Korsdraget

http://www.stockholm.se/OmStockholm/...holms-kommun-/

Tack! Jag kan inte köpa att man kan hänvisa till "ortens sed" om den överhuvudtaget inte finns, utan bara är något man refererar till utan att det finns något sätt man kan påvisa vilken "ortens sed" faktiskt är.
Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 15:03
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Det tillfaller valberedningen att hitta kandidater till styrelsen - inte mig!
Med den inställningen kommer det gå jättebra för er.

Lycka till!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ordningsregler 6212 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2012-08-27 21:59
Ordningsregler ulrikano Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 9 2011-12-07 18:39
Avskrivningar av brf-fastighetens värde Ansan Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 24 2011-02-20 22:05
Följer ej stadgar och ordningsregler i brf ChevySS454 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2010-08-06 13:56
Malmölägenheter ökar mest i värde - Sydsvenskan Admin Senaste Nytt 0 2009-10-14 00:26

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:59.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare