Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-16, 16:06
MarkusMarkus MarkusMarkus är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2018
Standard Våtrumsfirma mm som gått i konkurs

Hej!

Jag och min tjej har precis köpt en lägenhet. Handpenningen är betald och tillträde är mindre än om en månad.

Jag har nu fått ett gäng fakturor från en renovering som gjordes för två år sedan och det har dykt upp en del frågetecken.

Firman som har upprättat kvalitetsdokumentet för badrummet har gått i konkurs till att börja med och företaget som har gjort själva badrummet (inte samma som står på kvalitetsdokumentet) är en enskild firma som idag bedriver sport, fitness och postorder.

Samtliga fakturor har gått till ett företag som har gjort lite övrig renovering i lägenheten (kök bla) och som sedan har fakturerat de boende (de som säljer lägenheten till mig). Det företaget är i det här sammanhanget relativt ok (vettig omsättning, anställda, AB mm) men på merinfo.se kan man utläsa "Företaget har minst ett av följande:

Ansökan hos KFM, Anmärkning, Skuldsaldo, Utmätning, Konkursansökan"

Badrummet är idag skitfint och rent ockulärt såg jag inga direkta fel, dock inte kontrollerat fallet. Hur gör jag som köpare nu för att ha ryggen fri om något skulle dyka upp?

Tack på förhand!
Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 17:37
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Hur gör jag som köpare nu för att ha ryggen fri om något skulle dyka upp?
Du tecknar en hemförsäkring med bostadsrättstillägg.

Klart.

Det finns 1000 - tals badrum som är byggda av firmor som gått i konkurs, eller av skickliga hemma fixare helt utan dokumentation. Försäkringsbolagen lägger sig inte i det egentligen utan det viktiga är att badrummet är korrekt byggt eller att du har ett våtrumsintyg.

Har du våtrumsintyg: Försäkringen ersätter dig oavsett hur badrummet var byggt.

Saknas våtrumsintyg: Försäkringen ersätter dig fullt ut om badrummet var byggt i enlighet med gällande bransch standard som gällde vid tiden för byggnation.

Om badrummet vid skada konstateras felbyggt: Du kan få en något högre självrisk.

Så slappna av och sov gott!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Stambyte i brf som gått snett FatHurley Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 38 2010-08-31 07:02
Vem ska stå för kostnaden när hantverkaren gått i konkurs? Dread Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2010-01-27 20:01

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:14.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare