Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-16, 16:32
alx alx är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2018
Standard Negativ avtalsbindning?

Hej,

jag sitter och gör en översyn på vår förenings fastighetsskötsel. Fastigheten är byggd 2014 och upphandlades då via Kärnhem (www.karnhem.se) som agerade som ombud/styrelse innan det fanns någon.

I det här avtalet, som blev tecknat i samband med bygget och Kärnhem, så ser avtalet gällande fastighetsskötsel ut så här:

Avtalshuvud:

Det som min fråga gäller:

Utifrån den information jag fått fram och på det är avtalet så är det nu förlängt automatiskt från 1 januari 2018 till 31 december 2019.

Är det här avtalet giltigt? Vi sitter helt enkelt fast med det?
Negativ avtalsbinding och allt vad det innebär gäller inte föreningar? (Har försökt googla fram svaret men inte hittat)

Det som stör mig är att Kärnhem inte har något som helst att göra med vår förening idag. Så det rimliga, enligt mig, vore att det här avtalet skulle omförhandlats med någon i styrelsen i samband med att det skulle förlängas. Hade sett bättre ut om någon som faktiskt satt i "riktiga" styrelsen hade signat detta. Men att hoppas på att något skulle vara rimligt är väl för mycket begärt
Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 17:31
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Helt normal bransch standard att byggande styrelse tecknar dåliga avtal för föreningen.

Ja ni är rökta två år till, men nu när ni sett detta - säg upp på en gång så att ni i lugn och ro kan titta på vad ni gör efter 2019.

Trots allt - er förening skall leva i minst 100 år så det finns gott om tid att göra bättre affärer!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
UH-fond och negativ förlust efter disp. Kråke Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 9 2018-04-24 15:13
Negativ särbehandling vid balkongbygge i brf Grönis Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2011-07-20 19:42

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:02.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare