Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Energiförbrukning, elleverantör, elpris, elektricitet, gas, värme och ventilation, fjärrvärme, värmekostnader, värmeproblem, vattenförbrukning, bredbandsleverantörer, IT & föreningens hemsida, avfall/sopor/sopsortering, energi & miljö, o.dyl. RSS-feed för detta forum om uppvärmning, el, bredband, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-10-31, 17:20
InteIStyrelsen InteIStyrelsen är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Dec 2015
Standard

@Harald och Thomas

Hur mycket betalar eras medlemmar för el per kw/h ?

Fördelar nån av er ädministativ konstnad/avskrivning/underhåll eftersom detta är konstnad för informationsöverföring med lika belopp om eras stadgar tillåter det ?
Problem är som med gruppanslutningar kollektivisering är en dåligt affär för stora lägenheter som oftast förbrukar lite mer el än mindre lägenheter och den vanliga nätavgift spela inte en stor roll som för en etta, men lgh med större andelstal få betala i slutet en högre elpris en vad dom har fått individuell + en större andel i föreningens administation/avskrivning/underhåll.

men at få bättre elpris direkt gäller i västerås bara om man bo på mälarenergi´s elnäts(920kr år lgh+23,6öre överföring/kwh) sida, på vattenfalls(1735kr/år/lgh+32öre överföring/kwh) sida kommer verlora man bara när man räkna upp föreningens elpris + egen andel i kostnader men i slutet få små lägenheter i alla fall vinsten.

tack
Svara med citat
Gammal 2017-10-31, 20:38
Harald Harald är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

De senaste åren har vårt interna elpris legat kring 1,25 - 1,35 kr/kWh. Det priset gör att medlemmarna även betalar för en del av nätkostnaderna/de fasta kostnaderna.
Svara med citat
Gammal 2017-10-31, 21:00
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Vi har legat på 1,10 ganska länge men minns inte historiskt. Har nog legat på mellan 1,10 till 1,25.
Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 15:05
Yotta-medlem

Standard

Tricket när man sätter internt elpris är att absolut inte sätta för lågt, hellre lite för högt. Det ligger i medlemmarnas intresse att mer pengar kommer in från sidointäkter som annars hade hamnat på ordinarie avgift.

Eftersom elen mäts så blir det rättvist ändå.
Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 15:23
Xomilpa Xomilpa är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2012
Standard

Då kan jag ge en jämförelsesiffra. Jag har ett vanligt abonnemang med rörligt pris.
Från augusti 2016 t o m juli 2017 förbrukade jag 3071 kWh.
För detta betalade jag 4795:- inklusive alla skatter och avgifter.
Det blir i snitt 1,56 kr per kWh.

För perioden augusti-september 2017 betalar jag 1,70 per kWh.
Det visar sig att såväl energiskatt som elnäts-abonnemang har ökat i pris.
Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 17:33
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Då kan jag ge en jämförelsesiffra....Det blir i snitt 1,56 kr per kWh.
Stämmer rätt bra med vad jag kommit fram till att våra boende betalar ca 75 % av "normal" elkostnad.
Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 18:16
InteIStyrelsen InteIStyrelsen är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Dec 2015
Standard

Tack Harald och Thomas!

Vi har också ca 1,3kr idag.

Harald: Hur organisera ni avläsning själva ? Manuell eller elektroniskt ?

Xomilpa: På vilken nät sitter du ?

Till exempel om jag idag ,,måste" ta en leverantör individuell hade jag med dina uppgifter 1,4kr om jag ta goteborg energi 6 mån(0,86kr) (jag vill helst inte göre kontrakt i höst/vinter, mars eller april är perfekt för nya avtal. Mälarenergi är nätbolag 77kr/mån och 0,24kr överföring.
Förra år kunna man även få för 0,66kr med vattenfall och telge, men som du skrev skatt ökade också.

(((0,86kr+0,24kr)*3071)+(77*12))/3071= 1,401

Jag tycker det är generell bra men gemensamt abonnemang, men kostnadsfördelning ska vara rättvis.
Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 21:50
Yotta-medlem

Standard

Jag läser av manuellt 2 ggr per år, räknar fram internt elpris 6 mån bakåt och debiterar ut. Räknar samtidigt ut en schablon för kommande 6 månader.

Alltså: alla betalar el varje månad, men 2 ggr/år justeras det efter avläsning och mellanskillnad debiteras/återfås.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hej! Ang. köp av BR gemensamt med sitt AB. swealpha Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2015-10-15 12:51
Säg upp Telia NU !!! Hett tips!!! - Avsluta Telia abonnemang Admin El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 22 2014-01-10 14:03
Individuell elmätning för brf knappast lönsam Admin El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 16 2013-09-13 14:52
Individuell elmätning i brf... eller kollektiv? Admin El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 12 2010-11-10 02:24
Byte till individuell elmätning i brf rannerboy El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 4 2010-11-09 14:50

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:48.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare