Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Energiförbrukning, elleverantör, elpris, elektricitet, gas, värme och ventilation, fjärrvärme, värmekostnader, värmeproblem, vattenförbrukning, bredbandsleverantörer, IT & föreningens hemsida, avfall/sopor/sopsortering, energi & miljö, o.dyl. RSS-feed för detta forum om uppvärmning, el, bredband, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-01-16, 20:28
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av M72 Visa inlägg
Det du beskriver, pensionär, är extremt tydligt i min lägenhet inser jag. Jag vet inte om flödet vänder helt (det där med tråden var ju klurigt!) men susandet från ventilationen i badrummet (har vant mig nu, men det var störande först) upphör när jag sätter på köksfläkten. Eller ja, öppnar spjället, det är ju bara en kåpa.

Som den idiot jag är vill jag ibland bada i tystnad och sätter då på köksfläkten när badrumsventilationen egentligen behövs som mest. Vet ju om det, men badar inte så ofta så jag förbiser att fukten tar vägen ut till vardagsrummet istället... Skvallra inte till någon

lite mer om ämnet i en blogg jag följer

Det drar ju! Varför får man inte stänga tilluftsventilerna?
När du öppnar spjället i forcerat läge fördelar du frånluften och det låter mindre från badrummet. Ett rätt dimensionerat och justerat system ska inte låta (särskilt mycket) men om andra ändrar på sina frånluftsdonl så kan man påverka hela systemet. Beror på hur fläktarna är kopplade till kanalerna.

Tilluften måste alltid finnas; blockeras dessa gör undertrycket att luften tar sig in på andra sätt (ffa i äldre byggnader). Då drar det kring lister och små springor, och kan ge dragiga golv. Dessa tenderar att "öka i drag" över åren om man låter luften komma där. Alternativt får man bakdrag från ett frånluftdon.
Svara med citat
Gammal 2017-01-20, 04:09
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard Det gäller väl bara vid självdrag?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
Ja, fläktens utlopp ska inte kopplas direkt på frånluftsdonet. Utloppets matos ska alltså släppas fritt strax under ventilationskanalens utgångsdon från köket.
Det gäller väl bara när fastigheten har självdrag?

Nu gäller ju frågan mekanisk frånluftventilation och då kopplas väl fläkten direkt på "frånloppet", med anpassad fläkt för ventilationssystemet.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vad gör man när grannarna beter sig såhär? (ang. pianospel) stadsbo1234 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2012-01-16 22:51
Problem med affärsidkare i brf Kiton Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 2 2011-03-01 14:21
Sekreterare i brf, problem! huebner Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2010-09-08 17:03
Osämja har splittrat grannarna - Dagens Nyheter Admin Senaste Nytt 0 2009-11-17 11:13

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:43.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare