Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-24, 22:40
Klabbe Klabbe är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Standard Hur lång förvarning av styrelsen är rimlig vid stambyte?

Jag har via omvägar fått reda på att styrelsen i vår Brf planerar att dra igång ett stambyte i januari. Med tanke på att det är slutet av november nu tycker jag att framförhållningen är åt h-e för kort, i synnerhet med tanke på att vi har flera 80+ i huset.

Jag tvivlar inte en sekund på att stambytet behövs men om det blir så kommer jag och min sambo att behöva avboka en Afrikaresa och vi kommer inte att få hela beloppet tillbaka.

Frågor:
Finns det någon regel för vad som är rimlig tid för att förvarna hyres- och bostadsrättsinnehavare om start för stambyte?

Behövs det något stämmobeslut? Räcker enkel majoritet?

Senast redigerad av Admin: 2011-12-08 klockan 16:17.
Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 01:04
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard Stambyte som medför förändring i lgh kräver stämmobeslut, enkel majoritet

Det som jag kan vägleda dig med i din frågeställning är följande
  1. När det gäller ingreppet i bostaden vid renoveringar, så bör det inte störa funktionen i bostaden. Det är nog ofta så att föreningar gör underhållsarbeten utan att tänka på de kortsiktiga konsekvenserna som uppstår vid bristfällig planering och förankring hos medlemmarna
  2. Jag anser att det behövs ett stämmobeslut för att göra en stamledningsrenovering. Styrelsen har oftast rätt att fatta beslut i underhållsfrågor som ej medför stora ingrepp i fastigheten och föreningens ekonomi. Om du granskar föreningens stadgar och de eventuella beslut som styrelsen har fattat i frågan så skulle du kunna försöka få med dig medlemmar i föreningen för att kalla till en extrastämma och för att därmed vägleda styrelsen till att fatta ett bra beslut som passar er förening.
Till sist fyll gärna i din profil så är det lättare att göra en bedömning utefter de förhållanden som din förening lyder under.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-08 klockan 16:19.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Fjärrvärme för brf, vad är rimlig förbrukning? BigM El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 1 2009-11-03 11:08
Stambyte i brf - Rimlig kostnad? - Golvvärme el/vatten? Julius Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2009-10-17 11:03
Jäv i styrelsen vid stambyte i brf? Julius Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2009-10-15 08:54
Stora problem med styrelsen efter stambyte i brf - Utan spis i två år bostadsrättsinnehavare Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 11 2009-02-23 13:15
Hur lång tid ska det ta att godkänna medlem i brf? morg Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2008-10-23 13:51

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:09.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare