Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-16, 10:09
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Teoretiskt sätt ja om man endast tillämpar BRL och min förenings stadga. Men varför skulle någon som vill bo kvar gå med på något så dumt?

Problemet här blir om den som äger 70% ansöker om medlemskap. Enligt lag och (vår) stadga har han rätt att söka för att bli medlem och styrelsen har ingen möjlighet att stoppa honom/henne. Det krävs ett väldefinierat avtal mellan delägarna om arrangemanget ska kunna fungera. Föreningen som sådan behöver inte få problem, delägarna är soldiriskt skyldiga att fullgöra medlemsförpliktelserna, men det bäddar för bråk mellan delägarna om det inte finns en klockren överenskommelse.
Jag förstår inte vad du menar med att det är dumt? Jag tolkade dina tidigare inlägg så att du tyckte det var upp till delägarna att bestämma inbördes om alla skulle bli medlemmar, och nu säger du också att det blir ett problem om den som köpt 70% också ansöker om medlemskap. Vari ligger då dumheten att inte ansöka om medlemskap?
Svara med citat
Gammal 2010-08-16, 13:43
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Finns det någon vettig lösning?

Den här frågeställningen synes vara oändligt komplicerad.

I min förening har vi åtminstone försökt hitta en väg att lösa konflikterna som har förekommit på grund av alla de varianter av delägande och korsägande som redan existerar inom vår relativt sett lilla förening. Kan tänka mig att det finns ännu fler varianter i stora föreningar. Ett axplock exempel utöver det som jag har beskrivit i inlägg # 38 som faktiskt finns.
  • Föräldrar som äger merparten av lägenheten där endast barnet som bor är medlem.
  • Föräldrar som äger sin egen lägenhet och merparten av barnets lägenhet, alla är medlemmar.
  • Gifta som äger lägenheten gemensamt men det är bara en av dem som är medlem.
  • Gift utlandsanställd som bor med eller utan frun några veckor mellan 1 till 5 ggr/år. Dottern med sambo bor där permanent och två övriga vuxna barn som bor där vid behov. Endast mannen är medlem.
  • Tidigare sambor som korsäger varandras lägenheter med 50%.
  • Sambor/särbor där den ena äger en lägenhet till 100% och äger 30% i den andras som de använder tillsammans. I den 100% ägda lägenheten bor även två vuxna barn som inte är medlemmar men som har bott där sen de var små.
  • Gifta som bor i en ombyggd lägenhet där de äger var sin ursprungliga lägenhet.
  • Gifta som bor i sammanslagen lägenhetdär mor och gemensam dotter äger 50% var, Det är modern och dottern som har gift sig och flyttat utomlands som är medlemmar.

Konflikterna har i huvudsak handlat om rösträtter, men även om några boenden ska anses vara andrahanduthyrningar.

I och med denna debatt är jag inte längre säker på att vår lösning i stadgarna är heltäckande. Kritisera / ifrågasätt gärna mina synpunkter, men förslag om hur det borde se ut i lag eller stadgar är bättre. Säg bara inte att föreningen får skylla sig själv som har tillåtit alla dessa varianter eftersom det gällde helt andra regler när föreningen bildades 1920 och innan vi blev BRF istället för BF.

Clabbe, varför jag anser att det vore dumt att sälja en andel av sin bostad som man redan har till någon som man inte tänker bo ihop med, behöver det förklaras? Det är inte samma sak som att man köper en lägenhet tillsamman med någon eller om man genom arv har tillskiftats del i en lägenhet.
Svara med citat
Gammal 2010-08-16, 13:51
Yotta-medlem

Standard

Citat:

Clabbe, varför jag anser att det vore dumt att sälja en andel av sin bostad som man redan har till någon som man inte tänker bo ihop med, behöver det förklaras? Det är inte samma sak som att man köper en lägenhet tillsamman med någon eller om man genom arv har tillskiftats del i en lägenhet.
Det står inget i Gustens fråga om att andelsägarna inte tänker bo ihop. Och vad spelar det för roll?

Han skrev:
Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten
Antag att en medlem som har 100% av en bostadsrätt säljer 70% till
en ny andelshavare: Kan den som då bara behåller 30% av bostadsrätten
kvarstå som medlem medan den som förvärvat 70% av bostadsrätten inte
behöver ansöka om medlemskap i föreningen ?
Denna beskrivning kan tillämpas på en förälder som överlåter del av bostadsrätten på sitt barn t.ex. Eller på en del av de situationer du själv beskriver.
Svara med citat
Gammal 2010-08-16, 15:03
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:

Konflikterna har i huvudsak handlat om rösträtter, men även om några boenden ska anses vara andrahanduthyrningar.
Något problem med rösträtter borde det inte vara. Om inte annat anges i stadgarna har de som har andelar i bostadsrätten
bara en röst tillsammans. Jag antar att ni inte vill stadga att det ska vara på något annat sätt i er förening.

Andrahandsuthyrning räknas det inte som när den som bebor lägenheten har en andel i bostadsrätten.

Om pappan som har 90% andel i en bostadsrätt saknas i medlemsförteckningen så är väl det enklaste att
skriva in honom i medlemsförteckningen så blir det rätt i föreningens dokumentation.
Svara med citat
Gammal 2010-08-16, 16:28
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Det står inget i Gustens fråga om att andelsägarna inte tänker bo ihop. Och vad spelar det för roll?
Så sant. Jag tänkte snarare på en investerare vars enda intresse är att tjäna pengar. Denne kan ställa till djävulskap med lagens hjälp om denne blir medlem.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Något problem med rösträtter borde det inte vara.
Är det så enkelt? En medlem som äger två lägenheter, har den två röster? Inte enligt mönstermallen för HSB och SBC och därmed dom flesta föreningars stadgar. Menar du således att det är rimligt att samboparet som inte längre är sambon men korsäger varandras lägenheter har endast en röst tillsammans? ”Medlem som har flera lägenheter har endast en röst”. Och har det gifta paret som äger varsin ursprungslägenhet i en ihopslagning två röster då övriga sammanslagningar där man äger hälften var av alltsammans bara har en röst? Det finns hur många vinklingar som helst på detta.

Regeln under BF tiden var klockrent entydig. Vid votering räknades rösterna i förhållande till insatserna (aktieboladsprincipen) med begränsning till max en tredjedel av samtliga närvarande röster för att begränsa storägarnas dominans.

Citat:
Andrahandsuthyrning räknas det inte som när den som bebor lägenheten har en andel i bostadsrätten.
Barn har sällan andel i bostadsrätten. Om föräldrarna flyttar ut till sommarhuset och de myndiga barnen bor kvar i lägenheten räknas inte det som andrahanduthyrning?

Citat:
Om pappan som har 90% andel i en bostadsrätt saknas i medlemsförteckningen så är väl det enklaste att
skriva in honom i medlemsförteckningen så blir det rätt i föreningens dokumentation.
Om en förälder har köpt lägenheten till sitt barn kan han väl inte tvångsregistreras som medlem om han inte har ansökt om medlemskap.
Svara med citat
Gammal 2010-08-16, 17:25
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Så sant. Jag tänkte snarare på en investerare vars enda intresse är att tjäna pengar. Denne kan ställa till djävulskap med lagens hjälp om denne blir medlem.
Om detta nu ses som ett så stort problem, varför ta bort styrelsens rätt att besluta om medlemskap?
Svara med citat
Gammal 2010-08-17, 00:16
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:

Är det så enkelt? En medlem som äger två lägenheter, har den två röster? Inte enligt mönstermallen för HSB och SBC och därmed dom flesta föreningars stadgar. Menar du således att det är rimligt att samboparet som inte längre är sambon men korsäger varandras lägenheter har endast en röst tillsammans? ”Medlem som har flera lägenheter har endast en röst”. Och har det gifta paret som äger varsin ursprungslägenhet i en ihopslagning två röster då övriga sammanslagningar där man äger hälften var av alltsammans bara har en röst? Det finns hur många vinklingar som helst på detta.

Barn har sällan andel i bostadsrätten. Om föräldrarna flyttar ut till sommarhuset och de myndiga barnen bor kvar i lägenheten räknas inte det som andrahanduthyrning?

Om en förälder har köpt lägenheten till sitt barn kan han väl inte tvångsregistreras som medlem om han inte har ansökt om medlemskap.
När det är flera lägenheter inblandade kan det förstås vara rimligt att det även blir fler röster.
När det gällde en röst tillsammans tänkte jag på fallet att flera andelsägare delar på endast en lägenhet.

Fallet när föräldrarna flyttar ut till sommarstugan och barnet blir kvar i lägenheten
räknas säkert som andrahandsuthyrning, om föräldrarna flyttat ut för gott.

När det gäller "tvångsregistrering som medlem" så skrev du själv i inlägg #38 att även pappan ansökte om medlemskap.
Det måste han också göra och även bli antagen som medlem om han ska kunna ha en giltig andel i bostadsrätten.
Fast vad jag förstått är vi oense om huruvida medlemskap behövs för att man ska kunna ha en andel i bostadsrätten.
Svara med citat
Gammal 2010-08-17, 12:45
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
När det är flera lägenheter inblandade kan det förstås vara rimligt att det även blir fler röster.
När det gällde en röst tillsammans tänkte jag på fallet att flera andelsägare delar på endast en lägenhet.
Ur normalstadgarna för HSB föreningar:

”På föreningsstämma har varje medlem en röst. Innehar flera medlemmar bostadsrätt gemensamt, har de tillsammans en röst. Innehar en medlem flera bostadsrätter i föreningen har medlemmen endast en röst.”

Enligt en strikt tolkning av stadgebestämmelsen kan två personer som korsäger två lägenheter tillsammans inte ha två röster. Parametrar såsom medlemmarnas relation till varandra och lägenheternas fysiska läge i fastigheten eller omfattningen av en ombyggnad som medför att två lägenheter blir en påverkar uppfattningen om dessa medlemmar ska ha en eller två rösträtter. Konsekvenserna för föreningen kan bli allvarliga då viktiga frågor avgörs med knapp majoritet på en stämma.

Citat:
Fallet när föräldrarna flyttar ut till sommarstugan och barnet blir kvar i lägenheten
räknas säkert som andrahandsuthyrning, om föräldrarna flyttat ut för gott.
Vem avgör hur lång tid en medlem kan bo på annat håll för att det ska anses som stadigvarande?

Citat:
När det gäller "tvångsregistrering som medlem" så skrev du själv i inlägg #38 att även pappan ansökte om medlemskap.
Det är inte samma pappa som nämns i inlägg #38 och pappan som inte har ansökt om medlemskap.

Citat:
Det måste han också göra och även bli antagen som medlem om han ska kunna ha en giltig andel i bostadsrätten
Fast vad jag förstått är vi oense om huruvida medlemskap behövs för att man ska kunna ha en andel i bostadsrätten.
Ja, vi är totalt oense på den punkten. Jag anser inte ägande och medlemskap är samma sak. Det finns föreningar som tillåter medlemskap under utan även om man inte äger någon andel i föreningen.

Delägarskap utan nyttjanderätt av lägenheten kan jämställas med pantinnehav. Normal panträtt är fasställd till ett bestämt belopp. Vid delägande påverkas pantvärdet av eventuella värdeökningar/sänkningar.
Svara med citat
Gammal 2010-08-17, 13:39
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Citat:
”På föreningsstämma har varje medlem en röst. Innehar flera medlemmar bostadsrätt gemensamt, har de tillsammans en röst. Innehar en medlem flera bostadsrätter i föreningen har medlemmen endast en röst.”
Bara en parantes som egentligen inte har med ämnet ....
Ovanstående citat är härligt, BRL begränsar antalet röster för medlemmar ifrån samma bostadsrätt men inte i styrelsen. Det är alltså helt OK att flera personer ifrån samma bostadsrätt sitter i styrelsen och röstar inom samma ämne...
Svara med citat
Gammal 2010-08-17, 14:17
Yotta-medlem

Standard

Citat:
I och med denna debatt är jag inte längre säker på att vår lösning i stadgarna är heltäckande. Kritisera / ifrågasätt gärna mina synpunkter, men förslag om hur det borde se ut i lag eller stadgar är bättre. Säg bara inte att föreningen får skylla sig själv som har tillåtit alla dessa varianter eftersom det gällde helt andra regler när föreningen bildades 1920 och innan vi blev BRF istället för BF.

Jag har lite funderingar om era stadgar.
Ni har som du uttrycker det "vänt på steken" och tillåter ägande av andelar av bostadsrätt utan krav på medlemskap.
Min åsikt är att en överlåtelse av en andel av en bostadsrätt blir ogiltig om den som förvärvar andelen inte blir medlem i föreningen. Där är vi av olika åsikt.

Några tänkbara konsekvenser av att tillåta ägande utan medlemskap är:

En bostadsrättshavare kan sälja en andel (upp till 99,5%) av sin bostadsrätt till valfri fysisk eller juridisk person utan att styrelsen i föreningen kan invända. Till exempel kan en boende realisera en del av värdet på sin bostadsrätt (kanske till en investerare som bara är intresserad av värdetillväxten) men fortsätta bo kvar.

Två personer (t.ex. far och dotter) kan köpa varsin andel men bara fadern är medlem. Fadern överlåter successivt sin andel till dottern. Så länge dottern äger <100 % är fadern ensam medlem. Vad sker när den sista kvotdelen överlåts, kan föreningen tvinga dottern att söka medlemskap? Med vilka tvångsmedel?

I extremfallet kan det uppstå en förening där en stor andel av bostadsrätterna (t.ex. 80-90% av ett antal av bostadsrätterna) ägs av icke-medlemmar. Är det en önskvärd konsekvens?

Vilka rättigheter och skyldigheter gentemot föreningen får den som äger andel av bostadsrätten utan att vara medlem eller den som säljer andelen i fråga?
Han får inte utöva bostadsrätten (6 kap 1§ BrL).
Citat:
1 § När en bostadsrätt har överlåtits från en bostadsrättshavare till en ny innehavare, får denne utöva bostadsrätten endast om han är eller antas till medlem i bostadsrättsföreningen.
Vad innebär det mer konkret? Jag har inte kollat upp denna term men det känns som att denne person hamnar i en juridisk gråzon. Vår käre Admin har dock skrivit:
Citat:
Med att utöva bostadsrätten menas i första hand att använda lägenheten.
Vidare kan man t.ex. fråga sig om icke-medlemmen får hyra ut lägenheten i andra hand?

Du har hävdat att delägarna har ett solidariskt ansvar för förpliktelserna. Det stämmer inte vad jag kan se. 6 kap 6§ andra stycket,
Citat:
"Om bostadsrätten i annat fall har övergått till någon som inte är medlem, är den från vilken rätten övergått fri från förpliktelser enligt första stycket först efter det att förvärvaren antagits till medlem."
Den som köper andelen utan att bli medlem ansvarar alltså inte för förpliktelserna.

När jag tänker efter så kanske till och med 100% av en bostadsrätt kan säljas (i omgångar alltså) till en och samma köpare utan att köparen behöver söka medlemskap i föreningen. Det öppnar ju verkligen för "intressanta" lösningar där man slipper betala årsavgiften för lägenheten (för man är ju inte medlem) fast man äger den. Den som sålt andelarna däremot är fortfarande skyldig att betala avgiften...

Senast redigerad av Admin: 2010-09-04 klockan 18:44. Anledning: Slagit ihop 2 inlägg från Clabbe
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Är BoRevisions inblandning i revisionen ett lagbrott? Bjurre Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 9 2010-06-23 12:34
Fråga familjejuristen om arv - Sydsvenskan Admin Senaste Nytt 0 2009-09-15 00:31
Bostadsrätter en fråga för framtiden Admin Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling 0 2009-03-18 07:35
Skriftlig fråga 2008/09:740 Admin Senaste Nytt 0 2009-03-16 18:41
HSB:s viktigaste fråga enligt HSB Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 4 2008-03-04 18:58

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:15.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare